Milstolpe uppnådd! 500.000kr

Stolt över mig själv som precis skrapat ihop 500.000 kr på Avanza, samt 500.000 kr på räntekonto via SBAB.

Kan nu stolt fira att jag är miljonär innan 30! Är i dagsläget 29 år.

Nu siktar jag blicken mot miljonen på Avanza med en sparkvot på 50% och ca 18500kr i snitt per månad i sparande under 2023.

Tack för peppen i detta forum och tack till @janbolmeson för fantastiskta avsnitt via RT-Podden/Bloggen.

42 gillningar

Grattis och glöm inte att leva ett härligt liv under tiden också :slightly_smiling_face:

13 gillningar

Värt att fira! :partying_face:

2 gillningar

:100::star2::tada::birthday::beers::champagne::ribbon::piñata::medal_military:

1 gillning

Tack!

Jag bor för tillfället billigt och passar på att spara samtidigt som jag älskar att äta got mat, blanda drinkar och göra roliga saker med sambon. Så försöker hitta en bra balans mellan sparande och leva :champagne::smiley:

8 gillningar

Grattis! :partying_face:

Som det redan hintats om ovan - se också till att inte glömma att unna dig saker på din spraresa. Jag skulle gå så långt som att ge dig rådet att öva på att spendera pengar på sådant du villhöver. Ja, det låter paradoxalt och kontraproduktivt, men när man en gång blivit en sparninja av rang är det är lätt att det går till överdrift och nuet offras i alltför hög utsträckning, även om man intalar sig själv att så inte är fallet.

Med facit i hand har jag varit alltför restriktiv med leva-kontot sedan jag började jobba mot FI/FIRE och försöker aktivt bli bättre på att spendera på saker/upplevelser som jag just villhöver.

7 gillningar

Grattis första miljonen är skoj jag nådde den som 24 åring tror jag det var andra miljonen kom snabbt efter den tredje tog dock längre tid tack vara en svacka på både börs samt bostadsmarknaden.

Jag måste dock erkänna att det tog någon dag sen var “känslan” borta både vid första/andra samt tredje miljonen.

Insåg också när jag köpte min bostad hur “lite” en miljon är för oss som bor i Stockholm…
Ibland är man lite avundsjuk på de som köper en kåk långt ut i tjotahejti :sweat_smile:

7 gillningar

Har inte känt någon känsla alls vid någon miljon. Det blir aldrig riktigt tydligt eftersom allt beror på hur man räknar. Ska man räkna med insatsen till bostaden? Ska man räkna med värdeökningen på bostaden? Ska man dra av för alla lån? Det blir bara mos av allt vilket också påverkan känslan.

2 gillningar

Grattis. Välkommen till de evigt flyttande målstolparnas fantastiska värld.

13 gillningar

Gött. Ett råd jag skulle vilja ha om jag var ny med sparande är att köra mer säkert. Bättre plus 6% konstant varje år än minus 10-20% ett år och plus 20% andra året. Då har man ju gått minus.

Ägaren, den gamle gubben av Berskshire Hathaway har nog hittat det enklaste sparsättet. Bättre att aldrig förlora kronorna och långsamt bygga upp upp kapitalet till det blir för mycket helt enkelt. Matematiken är förunderlig.

1 gillning

Grattis, första miljonen är svårast. Nu kommer det gå undan​:running_man::dash:

2 gillningar

Wow, grymt, grattis!!! : )

Som flera skrivit, den första är svårast. :slightly_smiling_face::heart:

Eftersom jag alltid tror på nästa nivå, så skulle jag utmana dig till att:

Fira genom att inte spara vid nästa månadslön. Utmaningen är att använda de 18.500 kr till något som gör upplevelsen av ditt liv rikare.

13 gillningar

Köpte min första villa när jag var 22 år för 150 000 kr. Sålde 4 år senare för 325 000 kr och köpte då vår gård för 350 000 kr. Och ja vi bor på vischan men ändå i Östergötland med 1 timme till 3 olika större städer. Är placerad i hemmet jobbmässigt så jag får traktamente och kör på arbetstid när jag är ute på jobb hos kund.

2 gillningar

Starkt jobbat! I din ålder hade jag typ 0kr sparat. Bra jobbat att va tidigt ute.

1 gillning

Haha, aldrig tänkt på det, på det sättet förut. Tack för du satte ord på det jag tänkte :joy:

Tack för kloka ord! :slight_smile:

Sparninja har jag aldrig hört förut men det uttrycket snor jag! :sweat_smile:

2 gillningar

Tack för utmaningen! Den antar jag gärna :sweat_smile:

Har köpt en Moccamaster Optio som jag suktat länge. Blev även en flaska champagne att fira med tillsammans med sambon.

Sen har jag bokat en överraskning för henne, vi ska gå på en väldigt fin restaurang i Stockholm nu under januari som vi båda har pratat om länge.

7 gillningar

Tack! Ja det känns väldig roligt att ha nått detta mål :smiley:

1 gillning

Känner du dig på något sätt rikare nu än när du “bara” hade säg 500.000kr?

Absolut!

För mig är det en trygghet i att veta att jag klarar mig:

• Oförutsedda händelser
  • Att jag ”kan” köpa något om jag vill
  • En stabilitet i min ekonomiska situation.

Men främst för mig ser jag ”möjligheterna” i att fortsätta bygga upp en pengamaskin som ger mig en årlig avkastning som jag kan lägga på framtida köp.

Jag vill bygga en ekonomi där kapitalet tjänar mer pengar än vad jag kan själv. Nu har jag ett eget bolag och kombinationen av:

• Lön
  • Aktieutdelning från mitt bolag
  • Avkastning på min portfölj

Dom tre pelarna vill jag ska skapa en ekonomisk trygghet och stabilitet där jag har inkomstkällor från olika håll som ger mig frihet.

Har ett långsiktigt mål med att bygga mitt dröm-hus vid vattnet i den kommun jag bor i. Det vill jag kunna göra utan att belåna mig upp över öronen.

6 gillningar