Jag bor för tillfället billigt och passar på att spara samtidigt som jag älskar att äta got mat, blanda drinkar och göra roliga saker med sambon. Så försöker hitta en bra balans mellan sparande och leva
Som det redan hintats om ovan - se också till att inte glömma att unna dig saker på din spraresa. Jag skulle gå så långt som att ge dig rådet att öva på att spendera pengar på sådant du villhöver. Ja, det låter paradoxalt och kontraproduktivt, men när man en gång blivit en sparninja av rang är det är lätt att det går till överdrift och nuet offras i alltför hög utsträckning, även om man intalar sig själv att så inte är fallet.
Med facit i hand har jag varit alltför restriktiv med leva-kontot sedan jag började jobba mot FI/FIRE och försöker aktivt bli bättre på att spendera på saker/upplevelser som jag just villhöver.
Grattis första miljonen är skoj jag nådde den som 24 åring tror jag det var andra miljonen kom snabbt efter den tredje tog dock längre tid tack vara en svacka på både börs samt bostadsmarknaden.
Jag måste dock erkänna att det tog någon dag sen var “känslan” borta både vid första/andra samt tredje miljonen.
Insåg också när jag köpte min bostad hur “lite” en miljon är för oss som bor i Stockholm…
Ibland är man lite avundsjuk på de som köper en kåk långt ut i tjotahejti
Har inte känt någon känsla alls vid någon miljon. Det blir aldrig riktigt tydligt eftersom allt beror på hur man räknar. Ska man räkna med insatsen till bostaden? Ska man räkna med värdeökningen på bostaden? Ska man dra av för alla lån? Det blir bara mos av allt vilket också påverkan känslan.
Gött. Ett råd jag skulle vilja ha om jag var ny med sparande är att köra mer säkert. Bättre plus 6% konstant varje år än minus 10-20% ett år och plus 20% andra året. Då har man ju gått minus.
Ägaren, den gamle gubben av Berskshire Hathaway har nog hittat det enklaste sparsättet. Bättre att aldrig förlora kronorna och långsamt bygga upp upp kapitalet till det blir för mycket helt enkelt. Matematiken är förunderlig.
Köpte min första villa när jag var 22 år för 150 000 kr. Sålde 4 år senare för 325 000 kr och köpte då vår gård för 350 000 kr. Och ja vi bor på vischan men ändå i Östergötland med 1 timme till 3 olika större städer. Är placerad i hemmet jobbmässigt så jag får traktamente och kör på arbetstid när jag är ute på jobb hos kund.