1 miljon idag! 😍

Idag pÄ Avanza klev jag upp pÄ Miljonen!

Satte ett mÄl 20e dec 2021 pÄ Avanza med en start pÄ 10.000kr.

Har nu gnetat pÄ sedan dess med mÄlsÀttningen pÄ en miljon.

Oerhört stolt och imorgon ska jag fira tillsammans med tjejen. Blir ÄrgÄngschampagne och fÀrsk svensk hummer! :lobster:

Vill rikta ett stort tack till er alla i detta forum som svarat pĂ„ mina tidigare trĂ„dar. Även tacka @janbolmeson för era avsnitt, förelĂ€sningar och dina svar i privata DM.

Om nÄgon undrar sÄ Àr jag 30 Är.

Tack!

162 gillningar

Bra jobbat! Kul att ni passar pÄ att fira :clinking_glasses:

4 gillningar

Klart du ska fira! Grattis, och riktigt bra jobbat! :slight_smile:

4 gillningar

Grattis grattis! :slight_smile:

Om du har lust att lista dina fonder / aktier för intressets skull hade det varit nice!
kanske Àr för mÄnga i och för sig haha

7 gillningar

Grattis och bra jobbat! Nu kommer andra miljonen av bara farten om du fortsÀtter!

3 gillningar

Det kommer jag göra!

1 gillning

Grattis! Hur ser upplÀgget av sparandet ut? Global indexfond som bas?

2 gillningar

Stort grattis.
Bra kÀmpat.
Hur mycket har du mÄnadssparat och i vad?

3 gillningar

Grattis! :clinking_glasses: :champagne: :smiley:

2 gillningar

Grattis! NÄdde ocksÄ miljonen under 30. Nu Àr jag 33 och uppe i 1,7 över 2 om man rÀknar med boendet.

Jag har delvis arv i förskott att tacka men ocksÄ mycket avkastning tack vare Rikatillsammans :slight_smile:

Champagne och hummer Àr trevligt det firade jag ocksÄ med plus nÄgra Chanel och Louis Vuitton vÀskor :slight_smile:

Jag har sen nÄgra Är tillbaka 90% aktier och 10% rÀntor hos Lysa.

9 gillningar

Det rÀckte inte med en? :sweat_smile:

7 gillningar

man kan aldrig ha för mÄnga mÀrkesvÀskor (eller ryggsÀckar) :wink:

4 gillningar

Sedan 2021 fram till nu har jag lÀrt mig oerhört mycket.

Komiskt ÀndÄ hur mitt sparande har Àndrats.

2021-2022: Hittade Rika Tillsammans och började med Lysa + Avanza

2022-2023: Började lÀsa otroligt mycket böcker om aktier, lyssnade pÄ poddar flera timmar per dag, gick pÄ kurser med aktiespararna & prenumererade pÄ dagens industri, mm.

• Domedagen var hĂ€r, jag skulle börja med enskilda aktier.
  • SĂ„lde av hela mitt innehav pĂ„ Lysa, behöll som tur var Avanza Global.
  • Började köpa aktier som en tok, gick pĂ„ tips av vĂ€nner, poddar, hade som mest över 40 olika innehav. Allt ifrĂ„n SBB, Nibe, Sinch, Nio + större bolag.
  • Började inse mot slutet av 2023 att min “nya” portfölj inte riktigt presterade och lĂ„g -30-40% i flera innehav.
  • Som tur var hade jag Ă€ven en hel del investmentbolag + större stabila bolag sĂ„ jag gick trots allt med plus, men lĂ„ngt ifrĂ„n index.

2023-2024:

• Började hĂ€nga mera pĂ„ rika tillsammans igen och insĂ„g att enskilda aktier kanske inte Ă€r sĂ„ bra Ă€ndĂ„.
  • SĂ„lde av i princip alla mina enskilda aktier och började med fond-sparande.

I efterhand Ă€r jag “glad” att jag började med enskilda aktier nĂ€r jag inte hade sĂ„ mycket kapital. Att jag lĂ€rde mig lĂ€xan tidigt och insett att Index rĂ€cker för mig.

Idag lÀgger jag mer tid pÄ att jobba i mitt företag, istÀllet för att lÀgga flera timmar per dag att lÀsa om investeringar, sÄ lÀgger jag mer tid pÄ att jobba och spara mera.

2025:
I dagslÀget ser portföljen ut sÄhÀr:
60% Index ( 15% vardera i: Avanza Global, DNB Indeks S, Vanguard ETF, Lysa)
20% Plus Allabolag Sverige
10% Avanza Emerging Markets

Lekhink:
10% fördelat pÄ 2% vardera: AMF SmÄbolag Sverige, Plus SmÄbolag sverige, Spiltan Investmentbolag sverige + global, Handelsbanken globala smÄbolag

Jag har Àven kvar 11 enskilda investmentbolag i en liten aktie-portfölj för att ha kvar som en hedge och att pÄminna mig sjÀlva om att enskilda aktier kanske inte var sÄ smart.

SÄ nu Àr jag glad index-kramare och fortsÀtter fylla pÄ mina fonder :sweat_smile:

28 gillningar

Se mitt svar lÀngre ner i trÄden om mina innehav:

Sparandet har ökat under Ären.

Sparat ca 20.000 kr/mÄn under 2024.
:blush:

9 gillningar

Stort grattis! Det Àr en go kÀnsla att lyckas med det dÀr. Konstigt nog var det inte sÄ svÄrt som jag trott men krÀvdes lite pannben.

36 mÄnader frÄn noll till 1 msek tog det oss.

3 gillningar

Gratulerar :partying_face:
Skönt att höra att du planerar ett litet firande ocksÄ. Det Àr pÄ sin plats!

3 gillningar

Hur kan du tacka framtida arv?

Delvis arv i förskott dÄ

Stort grattis! :partying_face:

2 gillningar

Ja dÄ blir det förstÄs en annan sak.

1 gillning