Den stora milstolpefirande-tråden | Ett steg i taget mot ekonomisk frihet

Vi är nog många här på forumet som har en dröm om och aktivt arbetar mot ekonomisk frihet. Många av oss har nog dessutom någon form av absolut summa i huvudet där vi anser oss ha passerat mållinjen. Även om både mål och absoluta siffror förstås tenderar att revideras och förändras längs med resans gång är det alltid kul att fira de framsteg som görs - stora som små. Likaså att läsa om, motiveras och glädjas av andras framsteg, oavsett om de befinner sig precis i början av sin resa, i mitten eller inom kort kommer att passera målsnöret.

Då jag själv tillhör den skara individer som är nästintill patologiskt dåliga på att fira framsteg i livet (inte minst på det ekonomiska planet) så tänker jag att en tråd som denna kan vara ett bra sätt att påminnas om att faktiskt stanna upp, beskåda hur långt man kommit, och inte minst - se till att fira!

FIKTIVT EXEMPEL:

Mål: 8 mkr
Resans start: 2010
Milstolpe: 4 mkr (1/2)
Milstolpe uppnådd: Maj 2023
Hur milstolpen ska firas: Sjurättersmeny tillsammans med familj med obligatorisk partyhatt

12 gillningar

Menar du att din uppnådda milstolpe är säker? Har du de pengarna placerade och utan något skydd mot nedgång kan ni få äta den där sjurättersmenyn flera gånger.

Även om jag har planer för att undvika nedgångar är jag inte immun mot dem. Därför ser jag uppnådda resultat som temporära.

1 gillning

Haha, misstänkte att den här kommentaren skulle komma (då jag själv har resonerat precis likadant länge) - vilket gjort att jag aldrig firar några framsteg överhuvudtaget. Så åtminstone jag själv tycker att en mycket mer rimlig (och rolig) approach är att fira första gången en specifik milstolpe uppnås. Är pengarna placerade i värdepapper så är det självklart att det kommer svänga både upp och ned därefter. En höjdhoppare firar väl ett nysatt världsrekord även om hen aldrig kommer göra om samma bedrift igen? :wink:

12 gillningar

Stoort Grattis på dig, klart du ska fira ordentligt :partying_face: Starkt jobbat!

2 gillningar

Grattis och bra jobbat!

Notera för övrigt att det som nämns i trådstarten är ett fiktivt exempel, alltså inte ett mål jag själv har uppnått :slight_smile:

2 gillningar

Jag är inte heller någon som är bra på att fira, eller har inget behov av det(tråkigt nog). Jag har bara konstaterat att jag nått mitt mål och känner mig lite nöjd med det, men snart har jag nya mål jag vill nå.
Så strävan efter mer kommer nog aldrig ta slut.
Gillar din tråd och hoppas många svarar på din undran :pray:t2:

1 gillning

Gillar denna tråden då den påminde mig att jag borde skaffa ett nytt mål - för något år sedan uppnåddes “ha tillräckligt för att köpa den lägenhet vi behöver” men vi letar fortfarande ett rätt objekt…

Efter slutnotan på lägenhetsköpet är känd så får det bli att ta fram ett nytt :slight_smile:

2 gillningar

Jag firar inte heller men jag följer upp min ekonomiska situation regelbundet via ett Excelark. Ser det bra ut blir det ju ett firande i miniatyr varje gång jag konstaterar att det ser bra ut. Har ett gäng omräkningsfaktorer på mitt nuvarande kapital för att översätta till vad det räcker till. Bl.a. att det räcker till 70 års utgifter på snålnivå, ungefär “pensionär utan egen bil”, vilket antagligen är på en nivå som är långt över fattigpensionär. Då har jag inte räknat med min villa som är värderad till c:a 6 miljoner. De pengarna finns ju inte förrän man säljer. Men det är en extra buffert. Det är ingen milstolpe men ändå ett tillfredställande momentanvärde.

3 gillningar

Jag är dålig på att fira. Samtidigt målar jag gärna fan på väggen. Så… jag har mycket lättare att fira definitiva saker än sådana som kan fluktuera. Det var t ex tydligt och väldigt lättfirat när sista huslånen betalades in för snart tio år sedan.

Jag har egentligen inga större bekymmer att lägga ut en målbild heller, men det jag tycker är knepigt är dels offentligheten i att göra det online och dels alla forumiter som gärna är ännu värre asgamar än jag själv och kraxar: -Det kommer aaaldriiig att gååå!"

Nästa tänkta steg för mig är potentiell FIRE (nå’n sorts semi-lean) och jag har datum och summa hyfsat klart för mig. Rasar inte världen in i nå’t större strul ser dessa ut att matcha varandra ganska bra (givet ditt och datt, jada-jada…). Hur jag ska fira då? Jag vet att jag har en dyrare flaska Champagne stående som jag inte haft hjärta eller anledning att öppna tidigare. Den går nog åt. Mer då? Hela poängen med FIRE är ju att inte gå till jobbet som tar tid från livet, så jag tänkte passa på att leva. Det är väl firande nog? :partying_face:

4 gillningar

Om man inte kan fira sina milstolpar så kanske man har för hög risk i portföljen? Kanske skulle passivt indexsparande vara bättre? :wink:

Min första stora milstolpe är husköpet. Vilket i sig också är hur milstolpen firades.

Samma här. Kanske inte delar med mig av alla mina stolpar och firanden men ska definitivt hänga härinne för inspiration och la dolce vita. :smile:

En klapp på axeln och en påse Ahlgrens bilar är gott nog skulle jag säga. Det viktiga är att ge sig själv uppmuntran.

2 gillningar

Jag tror mer det är en läggningsfråga. Jag utgår alltid ifrån att skiten ska träffa fläkten i alla lägen. Och ja, nästan allt mitt är i indexfonder. Det hjälper inte när man hunnit se diverse svarta svanar flyga förbi.

Ihop med Champagne? Njae, men ja, godis är gott. :smiley:

Jag siktade faktiskt på ett par kommentarer ovanför din. :slightly_smiling_face: Borde ha citerat inser jag nu, sorry.

Men desto mer anledning att fira. Och sjunker sparandet under nivån man firat. Ja men då får man väl fira sina comeback. Jag som flygrädd firar alltid när jag kliver av planet även om det bara är en kaffe på flygplatsen på väg till nästa flight. :smile:

Firande != extravagant. Men det ska vara något som gör en glad och avslappnad.

Jag blev liten sugen på en flaska och Ahlgrens nu. Kanske rosé passar bättre? Man får alltid fira bra väder när man bor i Norden. :joy:

1 gillning

Fira är inte min grej. Däremot har jag vissa ambitioner, men inga datum. Det är en tillfredsställelse att se att jag rör mig mot målet. Att nå målet är “belöningen”. Champagne kan jag dricka när som helst om jag är sugen. Det blir inte ofta, men igår blev jag faktiskt sugen. Men bara lite, inte mer än ett glas.

Nådde 2 MKR i net worth i slutet av mars!

Mål: 10 mkr
Resans start: 2014
Milstolpe: 2 mkr (1/5)
Milstolpe uppnådd: Mars 2024
Hur milstolpen ska firas: Silvermynt (#2) från Liberty Silver

Första miljonen nådde jag April 2021, så precis under 3 år tog senaste!

7 gillningar

Grattis Och sjukt bra jobbat! Gillar din graf också :slight_smile:

3 gillningar

Stort grattis! Strongt jobbat :clap::clap:

1 gillning

Jag nådde 1,5 Miljoner investerat i veckan. Det är en tydlig milstolpe mot en lean FIRE på runt 5 miljoner.

Jag firade inte så bra, är också dålig på att fira - men det kändes väldigt nice i några dagar när jag insåg att målet var nått. Jag firade genom att kolla på och reflektera kring hur mitt kapital växt senaste åren. Jag pratar inte med så många om min resa, för det känns tyvärr lite osympatiskt när andra kämpar på med räntor.

När jag nådde 1 miljon så dansade jag lite i vardagsrummet med min kille. :upside_down_face:

8 gillningar