Hej!
Allt började för mig på riktigt under 2021 då jag fick upp blicken om ett ekonomiskt mål när jag fyller 40 år, är idag 38 och 40 börjar närma sig men tvivel på vägen att målen inte kommer lyckas uppnås finns.
Har tidigare sparat utan att veta vart jag vill med mitt sparande.
Mitt mål är att nå 4,5M när jag fyller 40år och sedan jag började föra alla Excel ark har jag i princip stått och stampat. Inte så konstigt kanske med tanke på hur börsen rört sig sedan dess.
Sept 2021 hade jag 2,9M
Jan 2022 3,4M
Juli 2022 2,7M
Jan 2023 2,7M
Juni 2023 3,0M
Idag 3,3M
Har under dennaperioden sept 2021 - Nov 2023 sparat 529.000kr (ca 20.000kr/månad).
Jag kommer troligen kunna hålla denna sparkvot tills jag fyllt 40år (ca 16 månader kvar)
Börjar kännas lite hopplöst att nå mitt mål och jag kommer inte att ge upp men att investerat ganska hårt och ändå se portföljen sjunka är tufft. Jag har inget behov av pengarna och ser detta mycket långsiktigt.
Behöver bli peppad att jag fortfarande kan lyckas med mitt mål, eller är det för högt satt mål.
När jag drog igång min målsättning hade jag 7% avkastning med i kalkylen och ca 15.000kr som månadsspar så sparkvoten har varit högre men avkastningen har verkligen inte varit på min sida.
7% avkastning är ju beräknat på riktigt lång sikt. Dessutom bara ett snitt. Variationerna är kraftiga. Det betyder inte att man kan räkna med 7% varje år och dessutom på kort sikt.
Så länge du inte köpt aktier i specifika bolag som utvecklats dåligt (typ SBB) så skulle jag inte bry mig. Är inte riktigt klar över syftet med det här specifika målet. Att fokusera på specifika belopp på börsen när vi har en sämre period verkar lite konstigt. Det kommer sannolikt en ketchup-effekt sedan men det kan förstås dröja innan det händer. Det är så det brukar se ut.
Jag tänker att det kanske är bättre att ha mål kring saker man kan kontrollera, som hur mycket man sparar, än kring saker man inte kan kontrollera, som hur marknadsvärderingen av ens innehav utvecklas.
Testa att sätta ett mål du kan påverka istället för ett mål som till stor del är avhängt av externa faktorer. Istället för att ha ett mål på värdet av din portfölj så kan ditt mål istället var “investera 20 000 kr/mån”. Då ger du dig en chans att uppnå ditt mål oavsett hur börsen går.
Det blir inte bra om summan av din målsättning är “att börsen ska gå bra”. Det kommer du aldrig kunna påverka och risken för att bli missnöjd är hög, trots den bra insats du gör med ditt sparande. Tråkigt om du forsätter spara en halv miljon under denna period men lik förbannat är missnöjd.
Någonstans är ju den “övergripande sanningen” att det är under de perioder när börsen går dåligt som det på riktigt är “smart” att investera offensivt. När alla möjliga amatörer börjar prata i lunchrummet om att “tjäna pengar på aktier” så är de snarast läge att sälja. På den här övergripande planet bör man alltså “göra tvärtom” för att i slutänden bli en vinnare.
Allt detta handlar bara om psykologisk räkning och inget jag kommer att förverkliga i vardagen med att gå i fire. Men det är klart att se 4,5 bli 5,4 var ju inte extra peppande direkt
Grattis till ett fantastiskt jobb hittils. En fråga … är inte din intention och resa mycket viktigare i sig än detaljer som du kommer att möts på vägen? Jag menar det kommer att hända grejer efter att du fyllt 40 och nått sparmålet också.
Hög igenkänning på att mata in mycket och att inte se så mycket hända, men det är ju långsiktigt och i genomsnitt de där procenten kommer, så snart får vi väl ett ryck och då sitter ju alla de där köpen som en smäck när högen växer snabbare än tidigare.
Minns känslan om hopplöst mål när jag skrev detta nov 2023. Nu 16 månader senare (fyller 40 iår) har verkligen envisheten vunnit, jag har övertagit mitt mål ekonomiskt med god marginal!