Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska posta mitt inlägg, detta då jag anser att forumet ligger på en väldigt hög nivå innehållsmässigt. Denna posten blir istället som någon form av bloggpost som egentligen skulle hållas långt från finkorridorerna. Skickar iväg inlägget och ber om ursäkt för denna privilegierade persons utläggningar.
För ungefär 6 år sedan började min FI-resa. Vi hade precis sålt vårt första gemensamma hus och satt med en någorlunda stor klumpsumma på banken (handpenning). Några månader senare när slutbetalningen kom kände jag mig oövervinnerlig där vi satt på över 700 000 kr i likvida medel. Jag har tidigare varit ekonomisk, men aldrig varit i närheten av en så stor summa. Bara tanken av att se den summan liggande på vårt gemensamma konto är fortfarande magisk.
Jag började direkt söka mer information om börsutveckling samt avkastning och efter ett antal hundra timmar av poddar, youtube och blogginlägg hade jag nått upplysningen. Det går att leva på avkastningen av sina tillgångar om man bara ökar sin sparkvot och maler på med investeringarna varje månad under en längre tid. Det skulle till och med kunna vara möjligt innan jag fyllde 40.
Självklart hade vi vid denna tiden bestämt oss för att bygga hus, så under två år gick vi igenom en lägenhetsrenovering, ett husbygge och jag konsultade samtidigt stenhårt för att dra in så mycket deg jag kunde till bygget. Det slutade med att jag för 4 år sedan hade ett färdigt hus, 4 000 kr på mitt privata konto, 500 000 i företaget samt även ett uppstartat pensionssparande med drygt 200 000 kr.
Det var också för 4 år sedan som jag definierade min plan att jag skulle kunna köra FIRE under 2030, det var ett jämnt och fint år samt skulle innebär att jag i mina tidiga 40 skulle kunna gå i pension över 20 år i förtid. Jag hade då även skjutit på planen under en tid och min sambo sa att jag inte bara kunde flytta fram min målsättning hela tiden. Man ska vara tacksam över de personer som finns i ens liv
Tack vare det uttalandet så satte jag upp nya sparmål och satte hela tiden undan de pengar jag fick över. Sakta men säkert växte pengarna och även sannolikheten att jag skulle kunna nå upp till min målsumma.
För lite drygt ett år sedan var vi iväg på semester, jag satt då såklart och gjorde nya beräkningar över min ekonomi och kom fram till att det fortfarande fanns en möjlighet för mig att gå i pension under 2030. Det var oerhört peppande att se hur teorierna jag hade från början fortfarande stämde och bekräftade möjligheten att nå mitt mål.
Spola fram tiden till idag. Jag har nästan 40% av min totala målsumma när jag räknar ihop alla mina investerade tillgångar. Räknar jag med huset så landar jag på 60%. Har idag inga uppdrag i mitt egna företag utan har tagit en anställning då jag fick ett intressant erbjudande som jag ville vara med på samtidigt som jag verkligen behövde lämna dåvarande uppdrag med tanke på mitt välmående.
Till trots siffrorna som jag är rätt nöjd med så har jag fått betala med väldigt mycket tid och energi vilket börjar märkas av att jag nu har mindre och mindre energi samt motivation till att utföra mitt arbete. Min största utmaning just nu är att inse att jag bara behöver gneta på i 6 år till för att kunna sluta jobba. Det är en känsla som de flesta som är runt 60 kan känna, men jag är 35-isch och borde bara vara nöjd. Men att vara nöjd är ingen känsla jag är helt bekväm med tyvärr. Jag har dock 6 år på mig att jobba med den känslan.
Om någon är intresserad av siffror så ligger jag idag på en sparkvot om ca 45-55%. Med tanke på den fantastiska avkastningen på börsen det senaste året samt en bonus har min portfölj ökat med ca 1% av min målsumma per månad i år. Detta kommer inte vara långsiktigt hållbart men har varit en bra motivation.
Startdatum 2018-11
Måldatum 2030-11-30
Målsumma 5 850 000
Uppnått belopp per 2024-11-30: 2 330 000 (39,8%)
(Räknar enbart på mig själv i kalkylen)
Min önskan med detta inlägg är att det är någon som läser det under sin resa och känner att det finns fler som gnetar på mot FI eller FIRE och som får energi av det. För varje månadssparande är vi ett steg närmre vårt mål!
Om ni har läst hela vägen så får jag tacka för att ni tagit er tid för min virriga livsresa, jag vill också tacka för ett fantastiskt forum med många inspirerande medlemmar
![]()