Halvvägs genom min FI(RE)-resa

Jag har funderat fram och tillbaka på om jag ska posta mitt inlägg, detta då jag anser att forumet ligger på en väldigt hög nivå innehållsmässigt. Denna posten blir istället som någon form av bloggpost som egentligen skulle hållas långt från finkorridorerna. Skickar iväg inlägget och ber om ursäkt för denna privilegierade persons utläggningar.

För ungefär 6 år sedan började min FI-resa. Vi hade precis sålt vårt första gemensamma hus och satt med en någorlunda stor klumpsumma på banken (handpenning). Några månader senare när slutbetalningen kom kände jag mig oövervinnerlig där vi satt på över 700 000 kr i likvida medel. Jag har tidigare varit ekonomisk, men aldrig varit i närheten av en så stor summa. Bara tanken av att se den summan liggande på vårt gemensamma konto är fortfarande magisk.

Jag började direkt söka mer information om börsutveckling samt avkastning och efter ett antal hundra timmar av poddar, youtube och blogginlägg hade jag nått upplysningen. Det går att leva på avkastningen av sina tillgångar om man bara ökar sin sparkvot och maler på med investeringarna varje månad under en längre tid. Det skulle till och med kunna vara möjligt innan jag fyllde 40.

Självklart hade vi vid denna tiden bestämt oss för att bygga hus, så under två år gick vi igenom en lägenhetsrenovering, ett husbygge och jag konsultade samtidigt stenhårt för att dra in så mycket deg jag kunde till bygget. Det slutade med att jag för 4 år sedan hade ett färdigt hus, 4 000 kr på mitt privata konto, 500 000 i företaget samt även ett uppstartat pensionssparande med drygt 200 000 kr.

Det var också för 4 år sedan som jag definierade min plan att jag skulle kunna köra FIRE under 2030, det var ett jämnt och fint år samt skulle innebär att jag i mina tidiga 40 skulle kunna gå i pension över 20 år i förtid. Jag hade då även skjutit på planen under en tid och min sambo sa att jag inte bara kunde flytta fram min målsättning hela tiden. Man ska vara tacksam över de personer som finns i ens liv :smiling_face_with_three_hearts: Tack vare det uttalandet så satte jag upp nya sparmål och satte hela tiden undan de pengar jag fick över. Sakta men säkert växte pengarna och även sannolikheten att jag skulle kunna nå upp till min målsumma.

För lite drygt ett år sedan var vi iväg på semester, jag satt då såklart och gjorde nya beräkningar över min ekonomi och kom fram till att det fortfarande fanns en möjlighet för mig att gå i pension under 2030. Det var oerhört peppande att se hur teorierna jag hade från början fortfarande stämde och bekräftade möjligheten att nå mitt mål.

Spola fram tiden till idag. Jag har nästan 40% av min totala målsumma när jag räknar ihop alla mina investerade tillgångar. Räknar jag med huset så landar jag på 60%. Har idag inga uppdrag i mitt egna företag utan har tagit en anställning då jag fick ett intressant erbjudande som jag ville vara med på samtidigt som jag verkligen behövde lämna dåvarande uppdrag med tanke på mitt välmående.

Till trots siffrorna som jag är rätt nöjd med så har jag fått betala med väldigt mycket tid och energi vilket börjar märkas av att jag nu har mindre och mindre energi samt motivation till att utföra mitt arbete. Min största utmaning just nu är att inse att jag bara behöver gneta på i 6 år till för att kunna sluta jobba. Det är en känsla som de flesta som är runt 60 kan känna, men jag är 35-isch och borde bara vara nöjd. Men att vara nöjd är ingen känsla jag är helt bekväm med tyvärr. Jag har dock 6 år på mig att jobba med den känslan.

Om någon är intresserad av siffror så ligger jag idag på en sparkvot om ca 45-55%. Med tanke på den fantastiska avkastningen på börsen det senaste året samt en bonus har min portfölj ökat med ca 1% av min målsumma per månad i år. Detta kommer inte vara långsiktigt hållbart men har varit en bra motivation.

Startdatum 2018-11

Måldatum 2030-11-30

Målsumma 5 850 000

Uppnått belopp per 2024-11-30: 2 330 000 (39,8%)

(Räknar enbart på mig själv i kalkylen)

Min önskan med detta inlägg är att det är någon som läser det under sin resa och känner att det finns fler som gnetar på mot FI eller FIRE och som får energi av det. För varje månadssparande är vi ett steg närmre vårt mål!

Om ni har läst hela vägen så får jag tacka för att ni tagit er tid för min virriga livsresa, jag vill också tacka för ett fantastiskt forum med många inspirerande medlemmar :heart: :blue_heart:

61 gillningar

Kul, grattis!!! :smiley: Alltid roligt med mål och uppfyllelse av dem. Är din partner med på sitt håll eller är tanken att denne ska fortsätta jobba?

3 gillningar

Jag har gjort resan från att vara totalpank vid 27 års ålder till att kunna leva i FIRE och spendera utan oro. Vill inte slå hål på dina drömmar men har fyra viktiga kommentarer:

1. Lägger du av för tidigt kommer din svenska pension att bli usel.
  2. Du kommer att tjäna mest pengar i slutet av din karriär, i alla fall upp till 50 års åldern.
  3. Din målsumma på 5 850 000 kronor är inte tillräcklig, det räcker med en börskrasch för att du ska förstå detta och gripas av panik.
  4. Livet är fullt av överraskningar.
13 gillningar

Det kan bara TS veta och inte du, eftersom vi inte har fått någon information om TS tänkta kostnader i pension.

Jag personligen skulle också kunna gå i pension på TS målsumma då jag redan levt på mindre än en rimlig SWR efter skatt på det beloppet, i många år.
Då är inte ens allmän pension och tjänstepension inräknad vilket förbättrar kalkylen mycket.

Börskrascher spelar ingen roll då en safe withdrawal rate redan tar hänsyn till det.

13 gillningar

Tre bra punkter där värda att ta till sig. :wink:

8 gillningar

Detta är något som absolut måste finnas med som en del av planen.
Tidig FIRE vid som ett exempel 40 års ålder för med sig en slags “tail risk”, att pengarna inte räcker till efter 70-årsdagen.
En särskild plan för tiden som ålderpensionär är på sin plats.

5 gillningar

Jag hade faktiskt några rader till som jag raderade då det blev lite väl mycket text :upside_down_face:
Jag är en person som drivs av pengar, och bara för att jag når FI/FIRE tror jag inte att jag helt kommer sluta tjäna pengar på annat än kapital. Dock kommer det finnas en kravlöshet på detta som jag verkligen saknar.

@Malvina
Tack :slight_smile:
Tyvärr har jag inte fått min bättre hälft med mig. Hon ser det som mitt mål. Däremot har hon under drygt två år ökat upp sitt sparande rätt rejält.
Fortsätter hon på det sättet så kommer hon ha runt 1,5 mkr när jag är i ”mål”.

@Aktiegubben
Tack för bra punkter värda att tänka mer än en gång på.

1. Detta har jag tagit med i min beräkning, har för min ålder en helt ok allmän pension. Men den har jag inte räknat med i mina siffror. Dock har jag räknat med att den ska kunna kicka in som en försäkring när jag närmar mig den åldern.
  2. Ja, det gör ont av att tänka på att offra flera år med hög inkomst när jag tänker på alla pass jag har gjort för en fjärdedel av nuvarande ersättning…
  3. Tror denna kan svaras av det jag skrev ovan. Jag är inte heller rädd för att behöva jobba i vissa perioder vid behov. Vill inte hamna i ”ett år till” utan behöver en tydlig summa/brytpunkt där jag kan känna mig fri.
  4. Det är det jag är rädd för :face_with_peeking_eye:
7 gillningar

@angaudlinn & @Aktiegubben
En fråga till er som gjort resan. Hur hittade ni motivation under resans gång?

@angaudlinn vilken punkt ska jag inte ta med mig? :slight_smile:

1 gillning

Ge fasen i det. Vi vill väl höra så här upplyftande berättelser också. Det vore trist om forumet enbart var aktieanalys och tjafs of ESG. :smiley:

Det låter som att sambon är med på planerna - toppen! :+1:

Toppen! Det är nu det börjar bli ett självspelande piano, förutsatt att börsen inte ballar ur totalt.

Bra poäng. Stressa inte till 2030 för skulle vi få en större sättning eller liknande kan det bli några års förskjutning. Då är det bra att jobba med de andra känslorna som en utskjutning ur cockpit på 10000 meter innebär.

Allt som peppar är bra pepp. Jag tycker att månatlig uppföljning är just det: En morot framåt och en bekräftelse på det man gjort tidigare var rätt.

Det märks att du är van att jobba med siffror. Att ange datum, målbelopp på 10k-nivå och tiondelar av procent i uppnådd summa… det blir nästan lite småkomiskt. Mitt råd är att slappna av och tänka i lite större och bredare begrepp.
Jag fattar att 2030 är en grej som känns viktig. Jag var likadan med min 50-årsdag, men var medveten om att det faktiskt bara är ett datum och en siffra. Ju större summorna blir desto mer kan det svänga i riktiga pengar. Det skakar en del i psyket första gången en småvanlig börsdag kan påverka ens totalsumma sexsiffrigt, men det är en del av spelet s a s. Det var nå’n gång under min resa när jag insåg att en enskild dag på börsen teoretiskt täckte ett års utgifter, samtidigt som jag satt på trista möten på jobbet och väl skulle få ut ca 1500 efter arbetsdagens slut. :rofl:

Ryggdunk, pepp och tumme upp till dig och er. :muscle: :smiley: :+1:

Bra insikt. Då är du sann mot dig själv och er. Meeen… pengar är inte allt. Är man för driven är det lätt att man bränner ljuset i båda ändarna också.

Det är inte illa pinkat det heller. Om inte annat ger det ju en trygghet och extra möjligheter om livet tar en knasig vändning eller det kommer något större man vill satsa på.

Punkt 3.

Eftersom du uppenbarligen sitter på semestern och piskar ditt kalkylblad så är jag ganska säker på att du vet hur mycket du behöver. Varje FI(RE)-belopp är individuellt och så livsprioriteringarna.

Jag vänder mig alltid mot de som inte skriver “jag tycker att det känns lite” eller frågar “hur får du det att räcka?”. Har man gjort sin läxa, utvärderat sina behov och gått genom sina förutsättningar så vet man bättre än 99% av de man möter online.

Därför tycker jag att varningar om pensionspengarna, löneutveckling och att livet händer är tusen gånger mer relevant än att bara fastslå att nästan sex mille för en i arbetsför ålder (som dessutom troligen jobbar vidare) är för lite.

Som @Passiv skriver:

Det är sådana enkla saker som är viktiga att begripa och verkligen etsa fast i hjärnbarken.

Lycka till!

8 gillningar

Jag hade ett kanonjobb som jag trivdes med och tjänade mer pengar ju äldre jag blev. Avslutade karriären som egen konsult när jag redan var klar med FIRE, det innebar att jag kunde styra min egen tid och trappa ner genom att tacka nej till jobb jag inte ville ha. Efter att jag slutat helt ringde jobbtelefonen i ett halvår men sedan tystnade den.

11 gillningar

Intressant tråd! Är själv i ungefär samma sits som TS vad gäller både ålder och kapital, men har däremot inte satt något FIRE-mål eller liknande.

Fundering gällande pensionsfrågan:

Vad anser ni vara en bra eller åtminstone medelmåttig pension? Hur mycket total allmän resp. tjänstepension bör man ha skrapat ihop t.ex. vid 50-års ålder för att få en skaplig pension trots utebliven inkomst mellan 50-70. Någon som har koll?

Finns inget svar på det.
Vissa behöver bara 15000/mån för att känna att de lever lyxliv.
Andra behöver 40000/mån för att inte känna sig begränsade.
Går jag till mig själv känns det som man kan sluta jobba vid 55 och inte behöva röra sitt sparkapital livet ut.
Men då är jag en man med små krav som har bäddat hela livet för det.

3 gillningar

Medelmåttig såsom genomsnittlig för en vanlig svensk till skillnad från de flesta som finns på detta forum.
"
En ganska normal pension ligger idag på omkring 21.000 kronor, före skatt.
"

3 gillningar

Ja, precis. Tänker att detta bör räcka om förutsatt att man ej lever lyxliv givet att man också har en påse FIRE-pengar.

Kikade på Minpensions simulator nu, Jag är nu 30 har har ca 1,5 milj. i totala pensionstillgångar. Ändrade lön till 1kr/månad och satte pensionålder till lägsta (55år). Min pension blir då ca 23 000 kr/månad före skatt.

Om detta stämmer så kan jag från 65-års ålder ta ut en medelmåttig pension om jag slutar jobba nu. Garantipension är ca 12 000 år kr/månad om jag förstår det rätt.

3 gillningar

Bra gjort! Alltid imponerad av folk som går all in och arbetar stenhårt för att nå målet. En sällsynt egenskap.

Men om jag ska vara ärlig så tror jag du biter dig själv i fotet lite grann.
Du kommer inte må bra av att sluta jobba.
Tro mig när jag säger det. Var själv ledig i fyra år när jag var drygt 40 och det var inte bra för mig trots att jag har många tidskrävande intressen.
Mitt råd till dig är att jobba mindre istället och kanske sluta jobba 10-15 år senare.
Halvtidsarbete är som semester och ta 8 v semester. Det tror jag ger dig ett bättre liv i sin helhet.

7 gillningar

Det låter som en hög pension med de förutsättningarna. OK att ta en skärmdump från simulatorn?

2 gillningar

Tyckte också att det kändes orimligt så kikade igen. Kollade tydligen fel - det var med uttag från 65. Tar jag ut från 55 år så blev det 17k/månad i tjänstepension, men då är den nästan slut vid 65 och den allmänna verkar hamna kring garantipensionsnivå - ca 12,5k/månad från 70 livet ut.

Att dra in mycket till allmän pension tidigt känns ju på ett sätt lite onödigt om man sen slutar jobba tidigt och får typ garantipension i slutändan.

Bortsett från tjänstepensionen, hur räknar man då enklast fram hur mycket allmän pension som egentligen behövs tjänas in för en viss pension från t.ex. 70 år? Kan ju enbart justera nuvarande lön och inte lägga in att jag t.ex. slutar arbeta vid 40.

1 gillning

Woho! Grattis till att nått halvvägs på din FIRE-resa. :partying_face:

Har du haft samma mål sedan du började 2018? Siktar själv på möjligheten till FIRE innan 40 men mitt största problem är att jag hela tiden hittar nya hängslen och livremmar som förflyttar målet x antal miljoner på grund av inflation, förväntad livsstil, potentiell nedräkning av uttagsprocenten för att bibehålla portfölj-storleken, ISK-skatt…etc etc. :see_no_evil: :face_with_peeking_eye:

4 gillningar

Vad har du för beräknad avkastning i simulatorn?

1 gillning

1,9% realt (standard).

1 gillning