Halvvägs genom min FI(RE)-resa

Så här tänker jag.

Du är ju väldigt målinriktad och noggrann i dina beräkningar av framtiden. Problemet med en sådan kalkyl kan ju vara att det bara är en liten del av utfallet i livet som vi själva kontrollerar. Det mesta ligger utanför vår egen möjlighet att påverka.

Kanske skulle man vinna på att skruva ner tempot något. Man kan söka sig till en ny position eller anpassa sitt nuvarande arbete så att vägen till ekonomisk frihet blir ännu mer avslappnad och lustfylld.

Då tror jag man bygger upp en starkare mental motståndskraft mot händelser man inte kan påverka. Så som exempelvis börsras, allvarligt sjukdomsfall eller räntechock.

Är man på en bra plats även under själva resan mot FIRE kanske man till och med kan ta en försenad kalkyl på 10 år med en klackspark.

5 gillningar

Jo det “raset” som skedde i höstas fick mig att känna mig levande :smile:
För mig är 2030 heligt, men det är troligtvis för att jag haft det målet under 6 år… Tror du har rätt i att jag ska se det mer flexibelt. Det ligger också väldigt mycket i linje med ett avsnitt av two sides of FI med Karsten som jag lyssnade på i veckan.
Om flera smarta personer säger samma sak så ska man kanske lyssna :nerd_face:

Det har hänt att jag gjort detta vid tillfällen. Brukar återhämta mig helt ok efter det. Men har lärt mig att i alla fall få min sömn, det har gjort stor skillnad den sista tiden när det kommer till energi och humör.

Tack för bra svar på detta. Jag har mest bara läst vad andra skrivit, att öppna upp för min situation är helt nytt så svårt att veta vilken feedback jag ska ta åt mig av :slight_smile:
Jag är rätt säker på mitt belopp, men så är som du kanske förstår ekonomi ett av mina största intressen.

Tusen tack för att du tagit dig tid med ett så utförligt svar! :slight_smile:

2 gillningar

För snart 3 år sedan valde jag att gå ner från 60-timmars veckor till ungefär hälften. Det fungerade i några månader… Så du har en poäng.

Planen är nödvändigtvis inte att sluta jobba helt. Planen är att ge mig själv möjligheterna till ett liv med större kravlöshet. Jag skrev ovan att jag inte tror att jag kommer sluta tjäna pengar på annat än kapital för att jag uppnår FI/FIRE.
Definitionen av ovan är väldigt svår just nu då jag är halvvägs, men skulle jag komma med en gissning så antar jag att jag kommer driva något projekt inom ett område som jag är intresserad av. Eventuellt ta något interimuppdrag som låter intressant eller konsulta inom kostnadsminskningar i bolag. Kanske renoverar jag på ett hus/stuga.
Men jag kommer med stor sannolikhet inte sitta sysslolös :slight_smile:

När jag kommer närmre mitt mål kommer detta vara en fråga som jag måste ta tag i.

1 gillning

Tack! :slight_smile:
Oj, innan 40 är starkt! Hur länge har du haft det som ditt mål och hur går det?

Från början satte jag orealistiska mål och tänkte att det skulle kunna gå snabbare. Men jag svävade rätt högt och tänkte eventuellt på att sälja av bostad och bo billigare samt tänkte fel kring andra faktorer som kanske inte var passande i ett läge när man jobbar hårt samt siktar på att starta en familj.
Målet 2030 kom 2020, det var då 10 år fram i tiden, ett jämnt år samt så har det även en personlig betydelse.
Jag visste då att det skulle bli ett tufft mål, men att ha det målet satt har hjälpt mig öka min spar- & investeringsdisciplin.

Tack för dina tankar!
Att ta en försening på 10 år med en klackspark hade jag haft svårt för, men i övrigt har du många bra poänger.
Det du skriver om vad som ligger utanför vår kontroll har du helt rätt i och det är något jag kan tycka är obehagligt. Kanske är det en av anledningarna till att jag gör resan för att ta kontroll över ytterligare en del av livet.

Skrev ovan om ett test jag gjorde för 3 år sedan där jag skruvade ner tempot, det höll i några månader.
Denna aspekten av FI/FIRE är något som jag verkligen behöver jobba på… Prokrastinerar just nu och tänker att detta kommer jag jobba med när jag är närmre målet :face_with_peeking_eye:

Har aktivt kunnat spara i ca 3-4 år nu, så är väldigt mycket i det tidiga skedet. Men, bit för bit så tickar det långsamt i rätt riktning. Som @angaudlinn sa, det går lättare och lättare ju mera man lyckas ackumulera.

När tror du att du kommer att gå i mål nu? Kommer du nå 2030? :blush:

1 gillning

Kom ihåg bara att även om du skulle spara 5k mindre /månad så påverkar det inte ditt slutdatum något nämnvärt. Pengen du har är tillräckligt stor redan och snöbollseffekten rullar vidare.

Tänkte också säg att jag blir sjuk inspirerad av att läsa sånt här och grattis till den finna sitsen!

4 gillningar

“Börskrascher spelar ingen roll då en safe withdrawal rate redan tar hänsyn till det.”

För kategoriskt. Vi labbar med statistik här. Man kan bara få ner eller höja risken för att bli pank under avsedd pensionsperiod om man använder historisk statistik. Hur framtiden blir vet heller ingen säkert.
Surt att göra uttagen perioder när aktiemarknaden dykt till halva normalvärdet. Om pensionsperioden är lång kommer dock rimligen bra och dåliga perioder avläsa varandra och man har bra chans på att få ett " normalt " utfall. Det finns dock exempel på dåliga perioder av utveckling som varade i ca 20 år.

1 gillning

Har själv blivit FIRE-intresserad när jag fyllde 50 och flyttade tillbaks till Sverige efter ett per decennier utomlands.
Har en plan på att gå när jag är 60 utan att ta ut allmän pension förrän jag är 68, tjänstepension från 63.

Jag borde kunna ta ut ca 60 tkr kapitalvinst per månad utan att röra kapitalet. Det plus en total pension på ca 30 tkr gör att jag kan leva bra.

Pga diverse internationella pensioner och besparingar, bör jag flytta utomlands och vara begränsat skatteskyldig i Sverige, annars försvinner <50% av mina internationella tillgångar i skatt. Har inget val. Blir sommarstuga i Sverige 4 månader om året och resten i något lågskatteland med värme och sol.

Är numera besatt av att följa utvecklingen, börskurser, valutakurser och fondstatus. Det är jätteroligt när det går upp och gravt deprimerande när det går ner, hahaha! Jag är dålig på att spara numera, då jag är i en ålder då jag fortfarande är frisk och kry. Flera nära och bekanta har gått bort i förtid senaste åren. Det har fått mig att vilja sluta jobba så snart som möjligt, och samtidigt fått mig att inse att jag måste även njuta av livet här och nu. Man vet aldrig när det slutar… glöm inte det.

5 gillningar

Fast… det är ändå så att om vi pratar om 4%-regeln så tar den just hänsyn till detta ändå och därför är det just 4%. Bengen själv pratar ju snarare om 5% generellt. Naturligtvis baserat på historiken och det är inte 30-talets börskrasch som avgjorde detta utan 70-talets inflation. Detta är också något värt att ta med sig.

Men, sedan har du rätt, att det krävs “guts” och mod att stå kvar när stormen viner. Men baserat på all känd ekonomisk data som finns tillgänglig så är 4%-regeln gångbar som grundregel. Blir det annorlunda i framtiden så har vi, som bekant, andra problem.

9 gillningar

Det är ju jättebra!
Hur mycket svängutrymme är det i din målplan? För mig hjälpte det att skriva ner planen, kanske kan det få dig att inte ändra i den igen :slight_smile:

Jag ska göra en noggrann uppföljning vid årsskiftet, men det ser ut som att jag kommer kunna nå mitt mål under 2030 med en ok börsutveckling.
Med en sur börs lite senare.

Tack, vad roligt att man kan inspirera andra :slight_smile:
Jag har själv tagit mycket inspiration från andra som gör/har gjort en liknande resa.

Gällande att minska sparandet så är det så att mitt mål istället är att öka upp det. Tanken är att lönehöjningar ska kunna leda till något högre sparande :face_with_peeking_eye:

Jag har som plan att ligga på 2-3 års kassa, så förhoppningsvis kan man pausa uttagen i de värsta nedgångarna. Jag har ju även en plan på att hålla igång med någon form av arbete som kudde. Så förhoppningsvis ska jag inte påverkas så hårt av en riktigt lång och sur börs :upside_down_face:

Låter klokt. Jag har två års kassa ungefär och ett halvambitiöst regelverk kring hur uttagen görs, för att ta mig förbi de första potentiellt stökiga åren. :smiley:

3 gillningar

Haha, detta var kul att läsa - jag är på i princip samma plats som du! Visst har det här året varit första gången då man känner av att den där starka snöbollen som rullar? Jag har också ett mål på strax under 5 miljoner och kan nå FIRE till 2030 om jag fortsätter spara som jag gör nu :blush:

Min sambo är med på tåget, men är några år yngre och ligger därför också ett antal år efter i FIRE-resan. Vi har kämpat lite med tanken på att bara fortsätta spara lika aggresivt ända fram till målet. Det funkar, men vi vill också göra en del saker som kostar mer pengar kommande fem åren. Den här känslan förstärks av att min sambo inte har samma tidshorisont, och vi därför inte kan peppa 2030 som året då vi båda blir FIRE.

Istället för att gå all in på 2030 så har vi därför jobbat fram en mer stegvis approach. Den innebär att vi sparar aggressivt i ”början”, men sen tar oss mer och mer frihet succesivt mot FIRE. Så jag kommer inte nå FIRE till 2030 nödvändigtvis, utan snarare öppna upp livet mer och mer på vägen. Vårt mål är heller inte att sluta jobba helt, utan snarare att varva uppdrag som konsuler med långa perioder då vi gör annat, helt utan ekonomiska måsten och då pengarna från uppdragen periodvis låter oss leva lyxigt.

Såhär har vi tänkt kring resan kommande åren:

FIRE-FASER

NIVÅ 1 - Spara maximalt - 0 kr
Vi jobbar heltid och sparar maximalt hela tiden. Vi gör inga äventyr som inte får plats i vår lilla budget på 15 tusen. Vi börjar väva in perioder då vi jobbar på distans på vintern inom denna budget. Det ger störs effekt på frihetskänslan och att vi hackat systemet.

NIVÅ 2 - Spara mycket varje månad - 700 000 kr
Vi jobbar heltid och ska spara mycket varje månad, men kan ta ut svängarna ibland. Vi kan göra äventyr på vilka vi går plus minus noll, som att woofa en period eller en worcation som gör att vi inte kan spara den månaden.

NIVÅ 3 - Spara varje år - 1 500 000 kr
Vi jobbar heltid och sparar under året, men vi kan ta längre pauser i jobbandet/sparandet så länge dom inte kostar mycket pengar. Vi kan till exempel spara ihop till en thaimout eller annan resa där vi är lediga.

NIVÅ 4 - Plus minus noll - 3 000 000 kr
Vi jobbar periodvis med målet att klara oss på lönen under ett år, utan att ta från investeringarna eller spara mer i dom. Alla äventyr är tillåtna, om livet är dyrare får vi bara jobba mer det året. Vi kan spara om vi vill också, men måste inte. Kapitalet växer självt.

NIVÅ 5 - 5% FLEX-FIRE - 4 300 000 kr
Kapitalet räcker till att täcka en flex-fire om vi vill. Vi kan ta ut pengar beroende på hur det går på börsen och jobbar lite extra ibland om vi har feeling eller vill skaffa något.

NIVÅ 6 - 4% FIRE - 4 900 000 kr
Vi kan leva 100% på vårt kapital och behöver aldrig jobba. Vi tar uppdrag ibland om vi får feeling och vill tjäna ihop till en resa till Maldiverna, en bil eller annat lyx.

3 gillningar

I sommras tappade vi lite gnista och riktning i vår FIRE-resa. Vi kände att vi ju vill göra massa saker, och det kändes inte peppigt att fortsätta spara till FIRE om vi sen blir ekonomiskt fattiga men fria. Så vi behövde tänka om lite. Efter att ha pratat en del om vad vi vill så sammanfattade jag våra planer i en (deömmig) vision som gör resan mot fire mer till en öppning av mäjligheter än en inramad tråkig spar-resa. Vi behövde sätta lite känsla på resan, vad innebär den faktiskt för oss?

Jag delar vår vision och hoppas den kanske kan ge lite perspektiv eller inspiration till någon :slight_smile:

Här kommer en peppig vision för hur det kan se ut om några år.

I den här visionen har vi båda sparat ihop ett kapital som gör att vi inte behöver vara oroliga för att stå utan inkomst en period. Vi är inte FIRE, men pengarna växer av sig själva så vi behöver inte vara oroliga för att vara lediga mycket, bara jobba periodvis och att saker kostar pengar. Även om jag har mer pengar sparat så kan vi leva det här livet ungefär sammtididgt.

Det är Januari, och vi är på en 6 veckor lång yoga-kurs i Kerala i Indien. Vi har båda avslutat våra uppdrag i mitten på december, hängt med familjen i Sverige under jul och nyår och flög till Indien för två veckor sen. Efter den här kursen ska vi ta oss till Nepal där vi ska vandra Langtang Valley Trek i två veckor. Efter det, i mitten på Mars, ska vi flyga till Chang Mai i Thailand och börja jobba på två nya uppdrag. Vi jobbar inte nu, men vi har kontaktat några konsultmäklare och sagt att vi är tillgängliga från mitten på Mars. När vi är i Chang Mai så har vi båda fått uppdrag, och vi börjar jobba med en veckas diff oss emellan. Vi hyr ett nice hus på Stranden i Chang Mai och “landar” i en rutin i tre veckor här och jobbar. Vi har uppdrag på varsitt produktbolag, du jobbar med en app åt en startup och jag jobbar med Husqvarnas designsystem. Uppdragen är 6 månader och dom betalar alla våra utgifter för hela året. Efter tre veckor i Chang Mai flyger vi hem till Stockholm. Det är nu början på Maj, och vi jobbar hemifrån och träffar kompisar i stan. Det är skönt att landa hemma. När det börjar bli varmt åker vi på små äventyr med vår van. Vi tar också ledigt två veckor i juli och åker en tur till lofoten med en kompis. Men mest åker vi på korta turer och långa helger under sommaren och hänger med kompisar.

Det börjar bli höst. Vi jobbar vidare i Stockholm och går in i samma rutin som alla andra med lite höstmys. Ungefär samtidigt som alla andra börjar sörja att det är mörkt börjar vi planera vår vinter-resa. Mitt uppdrag tar slut i Oktober, men ditt blev förlängt till December. I November reser vi ner till Sicilien i vår van, genom alperna. Jag kör mest och fixar praktiska saker runt resandet, medan du jobbar. Nu är det December och vi nere i Sicilien. Vi har träffat några andra vanlifers och hittat på grejer med dom. Dina syskon hälsar på oss i två veckor (dom hyr en lägenhet) och vi åker på utflykter med dom. När ditt uppdrag tar slut i slutet på December så ska vi ta lite gemensam ledighet och vanlifa runt i södra Europa. I Januari är vi båda lediga. Vi åker till Portugal och går en surfkurs, och träffar ett gäng med andra vanlifers som vi hänger med. Vi hänger mest vid stranden, surfar och läser. Vi jobbar någon dag i veckan på att förbättra vår portfolio också. Vi betalar fortfarande ut fulla löner till oss själva med pengarna från uppdragen som slutade nyss. Vi har bestämt att vi är tillgängliga för nya uppdrag från och med April.

Vi får varsitt nytt uppdrag i April. Samtidigt som uppdragen börjar bilar vi hem till Stockholm, och är med kompisar här. Den här sommaren tar vi en hel semester på sommaren, 4 veckor, och hittar på vanliga semester-grejer. Vi åker på en festival, vi åker till Gotland med våra kompisar och vi hälsar på två kompisar i Kivik. Uppdragen håller på i ett halvår, men kommer troligtvis förlängas till ett år, alltså till April nästa år. På sen-hösten börjar vi tröttna på Stockholm, så vi flyger till Bangkok i November. Vi jobbar från Bangkok i tre veckor, och i December flyger vi till ön Koh Samui i Thailand och jobbar därifrån. Planen är att flyga hem i Februari igen. När vi är hemma i Sverige tar vi vår van och hälsar på kompisar i olika städer för att sen ta oss ner till Lissabon och till Mallorca. På vägen ner hälsar vi på en kompis som är på residens i Wien. Vi hänger runt i södra europa tills våra uppdrag tar slut, och då åker vi hem till Sverige igen - vi har sökt en sommarkurs i självhushållning och sen tänkte vi hyra en superenkel stuga och göra en Walden under hösten och leva extremt enkelt och lokalt. Vad vi gör efter det får vi se.

Under dom här två åren har vi faktiskts fortsatt spara pengar. Inte lika mycket som om vi jobbade heltid och höll våra utgifter till 15 000 kr i månaden, men ändå mycket. Vi gör av med runt 25 000 kr i månaden var under vissa perioder, medan vi andra perioder pendlar runt 15 000 till 20 000 kr (inflationsjusterat). Vi har en livsstil där vi fritt kan välja mellan att tjäna mer pengar en period för att kunna ha högre utgifter, eller att jobba mindre och hålla nere utgifterna samtidigt. Till exempel under en sommarkurs i Sverige eller en lång vandring blir utgifterna låga.

Vi har inte en plan för hur ett år ska se ut om 2 år, utan vi tar det lite som det kommer och designar ett år i taget lite beroende på vad vi är sugna på att göra och om det finns bra uppdrag att ta. Vårt investerade FIRE-kapital fortsätter växa och gör att vi aldrig är oroliga för att stå utan uppdrag. Vi kan vara utan uppdrag i långa perioder och då passar vi på att göra saker vi är taggade på, snarare än att stressa över arbetsmarknaden. Och när ett uppdrag väl kommer så är vi flexibla och kan hoppa på det om det känns kul. Ofta känner vi oss rätt taggade på ett uppdrag efter att ha varit arbetsfria i 3-4 månader och hållit på med nått äventyr eller bara glidit runt i Sverige.

Det här är inte en stor vision långt borta som vi ska lida oss fram till för att uppnå. Tvärtom! Hela resan är rolig, peppig och flexibel. Det enda som krävs är att fortsätta jobba (som alla andra också gör) och ha en vision. FIRE är en viktig pusselbit, men målet är inte nödvändigtvis att jobba hela vägen och sen sluta jobba, utan resan mot FIRE är en grund i ett mer dynamiskt upplägg. Den här planen gäller bara dom kommande 5 åren, så att vi gör nått kul av dom. Vad vi gör på längre sikt är helt öppet.

Del 1: Platsoberoende

Steg 1: Distans (Nu)
Första steget är att vi börjar väva in perioder då vi jobbar på distans på vintern. Det ger störs effekt på frihetskänslan och att vi hackat systemet. Vi fortsätter spara väldigt mycket pengar.

Steg 2: Van (Om 1-3 år)
Andra steget är att vi börjar jobba platsoberoende på riktigt, inte bara “en worcation” i några veckor per år. Nu skaffar vi också en van. Vi jobbar i vanen i perioder, glider runt i Europa på våren och i Sverige på sommaren. Vi fortsätter resa till Asien, Afrika och Kanarieöarna på vintern om vi är taggade.

Del 2: Jobba mindre

Steg 3: Egna (Om 3-4 år)
Vi säger upp oss och blir egna. Vi försöker fortfarande jobba heltid för att få in pengar till bolaget. Vi tjänar mycket mer per månad om vi jobbar. Vi reser mycket och känner oss helt obundna. Vi gör vår grej och vi kan vara var vi vill när vi vill.

Steg 4: Periodare (Om 4-5 år)
Vi har mycket FIRE-pengar och pengar i bolaget. Nu kan vi jobba periodvis. Vi tar ett uppdrag i ett halvår, sen hittar vi på nått stort äventyr, bygger en koja eller går en kurs ett halvår. Vi jobbar aldrig mer heltid, bara av och till.

Del 3: Helt oberoende

Steg 5: Fortsätta eller tänka om (Om 7-10 år)
Vi är ekonomiskt oberoende och fria. Om vi vill sluta jobba tillsvidare en period (eller för alltid) så kan vi göra det. Om vi blir sugna på att lägga till nått i livet så kan vi göra det. Som att skaffa en sommarstuga. Eller nått helt annat som vi inte ens kan förutse nu. Det är ingen idé att försöka förutse vad vi vill göra här, men möjligheterna att göra vad som helst finns. Alla pengar vi tjänar är till för att spenderas, vi sparar inte mer.

9 gillningar

Låter varierat. Tycker också ni verkar utnyttja tidsfönstret på ett spännande sätt. Lev livet medan ni kan!

Du skriver att ni inte har någon plan för de kommande två åren och framåt. Men kan ändå vara bra att tänka på:

Hur bor ni i Sverige?
Har ni planer på att bilda familj?
Har ni övrig familj som behöver mer närhet?
Hur ser det ut med pensionsavsättningar o.l?
Vad vill ni göra när ni är 55?
Etc

Det var en fin beskrivning av era målbilder. Jag är lite avundsjuk på ert sätt att leva.

Däremot är jag tveksam till det citerade :smiling_face:

3 gillningar

Har 3 FIRE-summor.

Lean FIRE - 6 miljoner
Vanlig FIRE - 9 miljoner
Fat FIRE - 15 miljoner

Så svängrummet är väl för mitt personliga trygghetsknarkande. Alla summor känns vid denna tidpunkten astronomiska men samtidigt så kanske man när man väl kommit en bit längre in i måluppfyllelsen att man kan navigera vilken av de 3 alternativen som känns mest rimligt. Fat FIRE känns ju till exempel just nu mera som FIRN - Financial Independence Retire Never. :joy:

11 gillningar

Det är bra frågor! Ska fundera på dom :slight_smile:

Toppen med plan och fint med delmål på vägen! :partying_face:

Men jag undrar:

Fem är alltså ditt mål själv? Om man får ftåga: Hur ser boendesituationen ut och hur påverkas siffrorna om relationen får en smäll?

Per person då? För annars låter det tajt, om ni nu inte bor väldigt billigt förstås.

Just det här med jag och vi som många blandar i diskussionen är en av mina gamla käpphästar jag vill reda ut. :grinning:

2 gillningar