Hehe, ja det kan ju bli svårt inser jag nu ![]()
Ja precis, det är personligt. Vi bor i en billig hyresrätt utan plan på att uppgradera boende, däremot komplettera med möjlighet att spendera til på landet också - i en van, på lång sikt kanske ett litet hus också.
Om relationen skulle brista så blir effekten att vi bara har en billig hyresrätt på två. Så det vore dåligt, men inte katastrofalt rent ekonomiskt.
Precis, per person!
haha, förstår att det av mitt inlägg inte var tydligt. Alla summor är per person, och utmaningen för oss är att på något sätt ändå aligna våra ”fire-faser” med olika livsstilar fast att vi inte har samma sparade kapital.
Då låter det toppen! ![]()
![]()
Glöm inte ISK-skatten eller motsvarande på utgiftskontot.
Tack
den har jag faktiskt inte räknat på, det har känts så långt borta att räkna in alla detaljer, men nu börjar det ju faktiskt bli relevnt. ![]()
Värt att räkna på, i min FIRE-budget är det en betydande siffra. Varje miljon kostar ~8 900 kr i skatt nästa år.
Det är lätt att glömma. Vid 500k är det lite mer en axelryckning, men vid 5M måste det bli en budgetpost, om man inte räknar in den på annat sätt genom att exempelvis ta en lägre procent av pengabingen varje år.
Största posten här också. Men glöm nu inte den “oerhört” förmånliga skattebefrielsen upp till 150k. ![]()
Uhh, nånstans visste jag väll det här men det kändes ändå tråkigt att få en siffra på det nu ![]()
![]()
Fast… bättre nu än senare iofs. Och, icke att förglömma, nu har ju räntorna börjat röra sig neråt så sakta men säkert krymper troligen ISK-skatten också.
Jag tycker det enklaste är att ställa in simulatorn på minpension.se på att:
Sluta jobba vid 55 års ålder
Uttag av alla pensioner (inkl tjänstepensioner): 66 års ålder (tidigast jag kan börja ta ut allmän pension, riktålder - 3 år
Säg att du vill kunna ta ut 20 000 kr/mån efter skatt vid FIRE och att simulatorn ger dig en pensions-summa på 21 000 kr innan skatt = 21 000 x 0,7= 14 700 kr efter skatt.
Räkna ut vad du behöver från 55-66 års ålder: 20 000 x 12 mån x 11 år = 2 640 000 kr
Sedan räknar du ut vad du behöver utöver det pensionen ger dig per mån from 66 års ålder:
20 000 - 14 700 = 5 300 x 12 mån x 25 (4% regeln) = 1 590 000 kr
2 640 000 + 1 590 000 kr = 4 230 000 kr behöver du spara ihop själv.
Krångligare att räkna ut blir det om du vill gå i pension innan 55.
Men då kan du ju använda dig av Rika tillsammans FIRE kalkyator. Räkna sparat kapital som: eget sparande + tjänstepension & PPM efter skatt.
Så är det bara inkomstpension som inte är med i kalkylen ,men den kan man ju se som trygghet vid failure
.
Så har jag räknat iaf och även gjort monte carlo uträkningen mm.
SEB har en hyfsad kalkylator så man kan få ett hum också from 55 års ålder:
Återbäring, now that’s a word I haven’t heard in a long time.
Ja, det är nog bra att testa lite olika sätt att räkna för att få koll på siffrorna och behovet.
För mig är ändå alltid det bästa sättet är att prova sig fram, med sina personliga förutsättningar, med hjälp av anvisningarna i denna tråd:
Yes det är via den tråden jag hittat/gjort monte carlo uträkningen ![]()
![]()
Jag har levt i FIRE i fem år. Målsumma på 5 850 000 kronor är inte tillräcklig.
Intressant, berätta mer. Skräddarsy det du berättar till att gälla TS situation.
5 850 000 kronor är inte så mycket som ni tror.
Jag tycker att vi ska hålla oss till argumentens innehåll snarare än antaganden om varandras kunskap.
Saknar fortfarande svar kring hur summan balanserar med TS kostnader i pension.