Halvvägs genom min FI(RE)-resa

Hur kan du avgöra att summan inte är tillräcklig för TS?

1 gillning

Visst bör vi hålla oss till argumentens innehåll men det finns ingen kunskap om FIRE. Det finns endast antaganden, teorier, erfarenhet, statistik och risker.

Erfarenhet.

Nu blev jag också nyfiken.
Hur har du redan märkt att det inte kommer räcka?
Har du tagit ut mer per månad än du tänkt från början?
5 850 000 / 25 = 234 000 / 12 = 19 500 kr/mån.
Hur har du investerat pengarna? 100/0, 70/30, 60/40?

Kan det dras fram lite erfarenhet i att framföra sin poäng på ett mer konkret sätt? One-liners har ett mycket litet värde i det här sammanhanget.

4 gillningar

Ni får inte tappa sugen på FIRE men vi måste vara realistiska.

Tänk så här:
Vi antar generöst att 5 850 000 kronor om 6 år motsvarar 4 800 000 i dagens penningvärde och med tanke på inflationen vi gick igenom nyligen ungefär 3 800 000 när jag gick i FIRE för 5 år sedan. Jag hade inte klarat mig livet ut på 3 800 000. Inte ens medräknat kommande pension och en sänkt levnadsstandard.

Men det förutsätter att du låter pengarna vara investerade på ett 0% sparkonto.
Investerar du pengarna i en global indexfond tex så räknar man ju ca 7% avkastning per år.

“*7 % kommer från en förväntad långsiktig BNP tillväxt på 3 % + aktieutdelningar på 2 % + inflation enligt Riksbankens mål på 2 % = 7 %”

1 gillning

En erfarenhet är att ha flera olika inkomstkällor. En annan är att försöka göra en riskkalkyl av något slag.

Precis, det var väl det jag och andra ville åt.

Du klarar dig inte på det men du kan inte uttala dig om huruvida någon annan kan göra det.

Anta 5850 * 0,03 /12 =14 625kr/månad efter skatt.

Det är då 4% minus ca 1% skatt för safe withdrawal rate.

Jag lever på mindre än 14 625kr, det skulle funka för mig även om inte det är vad jag siktar på som FIRE-summa.

4% SWR tar även hänsyn till inflation eftersom man adderar inflationen varje år. Det blir alltså realt samma belopp man tar ut varje år. Inte samma nominella belopp.

PS: jag antar att TS inte menar att det ska vara exakt 5850tkr nominellt om 6 år om vi haft extrem inflation till dess.

7 gillningar

Men det var väl 2030 som du siktade på att ha 5.85 miljoner? Det motsvarar inte 5.85 miljoner i dagens penningvärde med största sannolikhet.

Statistiken säger så över en mycket lång tidsperiod men det finns perioder med betydligt sämre avkastning och det finns skatter. ISK ska betalas även under perioder då börsen faller och om ni förstår hur inflationen räknas ut så förstår ni också att prisökningarna är högre än de officiella inflationssiffrorna.

1 gillning

Ja, om man tittar på de senaste tolv åren så motsvarar 5,85 MSEK vid periodens början 7,74 MSEK vid dess slut, eller åt andra hållet: 5,85 MSEK vid periodens slut motsvarar 4,42 MSEK vid periodens början, enligt Prisomräknaren. Det är en betydande skillnad, som inte bör glömmas vid planering.

Ja, och den skatten räknas ju in, antingen som en utgiftspost eller som procentavdraget som @passiv illustrerade med i sitt exempel.

Alltså är det inget rimligt argument. Dessutom sjunker ju även skatten om nu hela skiten kraschar, som du verkar övertygad om i ditt domedagsscenario här. :smiley:

6 gillningar

Det är sant, FIRE är högst individuellt men det är nog få som har en målsättning att leva i FIRE med en studentbudget livet ut. FIRE ska ge glädje, frihet och framtidskänsla, inte oro. Dessutom får man inte glömma att man bör ha åtminstone 2 års utgifter på ett sparkonto så man kan klara en eventuell kris av något slag utan att behöva sälja av långsiktiga investeringar till reapriser. Jag vill inte slå hål på andras drömmar men det är mycket att tänka på.

2 gillningar

Om man tar med fullt möjliga negativa framtidshändelser i sina beräkningar och inte bara ser regnbågar och nallebjörnar så har man en rimlig chans att bli positivt överraskad istället för tvärsom.

5 gillningar

Jag ska försöka minnas det när jag betalar min ISK-skatt. :+1:

9 gillningar

Men stanna opp! Här vräks det ut värderingar. Så klibbigt!

FIRE betyder väl bara Financial Independence, Retire Early. Det har ingenting alls med orden du slabbade till med att göra :face_with_peeking_eye:

Min katt skulle kunna sträva efter FIRE som är ångestfylld och till bredden och tvären känns hopplös - och ändå vara FIRE. Kanske med ett trasigt klösträd.

edit: Det gick några minuter, sen kändes mitt inlägg som ett icke-konstruktivt bidrag. Det var liiite ett pekfinger och mest skämtsamt.

5 gillningar

Oj, det hände mycket här i tråden idag. Kul med många varierande svar :slight_smile:

@Aktiegubben
Uppskattar att du tar dig tid att svara. Kan vara bra med kritik så att man tänker om eller i alla fall tänker ett varv till.
Jag har byggt upp mitt FI-belopp på en någorlunda lean nivå.
Det jag dock ser framför mig är att jag kommer fortsätta ha någon annan intäktskälla än mitt kapital, men skulle jag inte ha det så kan jag ändå klara mig utan att minska på mitt kapital nämnvärt.

Förstår att man kan ha bekymmer med att någon klarar sig på låga belopp, men jag bor på ett ställe där kostnaden att leva är relativt låg. Samtidigt som jag kan ta mig till affärer och liknande på två hjul större delen av året = vi klarar oss på en bil.

Är kalkylen tight? Ja.
Kommer jag klara kalkylen med dagens förutsättningar och 2%-isch inflation? Ja.
Kommer vi ha råd med flera resor per år och en del annan lifestyle creep? Nej.

7 gillningar

Gillar att Fat Fire är 2,5 gånger lean Fire. Riktigt hög spread på siffrorna, förstår om det känns astronomiskt när det är sådana belopp man ska upp i. :slightly_smiling_face:

För min del var vissa år rätt tråkiga finansiellt och målet kändes väldigt långt borta. Men jag har hela tiden försökt att se förbättringar, exempelvis om jag en månad gått 10 tkr plus. Kanske är det ett alldeles för lågt belopp, men det gjorde någon decimal i det stora hela.

Sen är vi alla olika, men jag har haft nytta av att bara kolla på små framsteg och se det som faktiska förbättringar. Jobbar man bara på så kommer det tillslut få en snöbollseffekt som @Larven skriver.

@Larven älskar att du har byggt upp dessa scenarierna.
Det är ju bara att köra. Ni kommer troligtvis hamna på helt andra platser efterhand, men bara följ era drömmar.
Hade vi haft möjligheten att jobba utomlands under en period hade vi absolut testat det :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag vidhåller att FIRE ska ge glädje, frihet och framtidskänsla.

1 gillning