Halvvägs genom min FI(RE)-resa

Jag tycker ändå det är bra du kommer med negativa scenarion också så man inte gör förhastade val.

Ett exempel:
En som fick ihop sin FIRE summa 2023-12-31 har ju i år med råge sett sin summa öka så hen kan sätta in ett par årsutgifter på sparkonton.

Om scenariot varit tvärtom och ens kapital sjunkit med sisådär 32% så hade man ju varit lite skakis.

Men visst, i Trinity studien är ju börskrascher medräknade i statistiken så sannolikt skulle väl kapitalet repa sig efter några år så det med stor sannolikhet inte är helt slut efter 30 år, så länge man inte plockar ut mer än 4% per år vill säga.
Är det här generalfelet ligger kanske? När man räknar på sin FIRE så tar man ju:
"tänkt månadslön"x12x25 (4% regeln)=FIRE summa. Man tror ju då att man kan plocka ut sin tänkta månadslön +2% inflation per år.
Men Trinity studien säger 4% SWR per år, det är väl 4% av summan från varje givet år? Har ens sparade kapital dykt 50% året efter så är det 4% av den summan man kan plocka ut?
I så fall är väl FIRE kalkylatorerna missvisande? Vet diskussionen varit uppe i andra trådar. Har du ett korrekt svar att ge mig @angaudlinn?

Kanske borde jag “testa” min FIRE innan jag gör verklighet av den?
För egen del pekar de kalkyler jag gjort på att jag kommer nå min målsumma ca fem år innan jag blir 55 år gammal.
Det jag skulle kunna göra innan jag gör verklighet av FIRE och säger upp mig är att, när jag väl når min FIRE summa så plockar jag ut 4% per år under två år och sätter in på sparkonton. Verkar allt stabilt efter det så säger jag upp mig.

4 gillningar

Nej. Det är 4% av ursprungskapitalet den dag du går i pension. Plus årlig inflationsjustering.

Dvs. om du har 10mkr tar du år 1 ut 400k och år 2 tar du 408k osv., om vi antar 2% inflation.

Det är inte 4% av aktuellt kapital vid varje givet tillfälle.

Enl. Studien funkade detta historiskt i +95% av fallen i minst 30 år, beroende på tillgångsallokering.
Krascher, inflation och annat då medräknat i dessa 30-årsperioder.

5 gillningar

Ahh tack. Tror @angaudlinn beskrev detta i en annan tråd för mig men har svårt att få det att fastna :exploding_head::grin::joy:.

Då förstår jag egentligen inte varför man ska ha minst två årsutgifter på sparkonto? Hängsle och livrem?
Känner att en 70/30, 60/40 portfölj skulle fungera utmärkt?

Eller som både tjänstepensionens entréfonder och PPMs 7AP såfa gör, vikta mot mer räntefonder from 56 år:

https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=8999&id=PD1015

Runt 55 tror jag är en bra ålder att ta FIRE. Man har sannolikt fått ihop tillräckligt med kapital och pensionen ligger inte alltför långt bort i fjärran.

Bra ide att på något vis testa först. Jag fick automatiskt en test då jag, som egen företagare, började tacka nej till jobb jag inte ville ha innan jag la av helt. Just nu kan jag tycka att jag är överkapitaliserad men det behövs kanske bara en börskrasch för att det skulle kunna svänga över åt andra hållet.

Något av det viktigaste att fundera ut är äga eller hyra samt skuldfri eller inte. Jag har valt att vara skuldfri.

2 gillningar

Bostadsrätt och skuldfri här.

3 gillningar

Det är bra att några skeptiska röster gör sig hörda också, men jag tar dem med en nypa salt.

Hela mitt vuxna liv har folk berättat att “så här billigt kommer du inte kunna leva i framtiden”, “när du skaffar hus kommer pengarna att börja gå åt”, “barn är dyrare än man tror”, och så vidare. Hittills har jag bara ökat sparkvoten och utgifterna har om något minskat på senare år.

Folk som bränner mycket pengar verkar ha svårt att föreställa sig att det finns andra sätt att leva på.

19 gillningar

I stort sett för att knuffa 95% upp till 100% eftersom det är de första åren man löper mest risk vid en större sättning. Allt pga sequence of returns risk.

5 gillningar

Håller helt med om att man kan göra upp planer men att när skiten träffar fläkten så får man vara beredd att hantera konsekvenserna.

Jag skulle vilja lägga till ett ord till förutom dina levnadsregler om glädje, frihet, framtidskänsla, och det är trygghet.

Tycker att du tillför något som ger mer tyngd än många andras åsikter: Du ÄR ekonomiskt oberoende och har varit det i flera år. Du försörjer dig inte på lönearbete så som de flesta andra fortfarande gör.

Sedan såklart har vi alla olika krav och förutsättningar, men jag tolkar som att du av välvilja ger ett varningens finger.

Själv har jag krav på min FIRE att ta ut samma nettobelopp livet ut som idag när jag tar ut full lön. I min Monte carlo simulering har jag 99% success. I min värld kan man inte ha för mycket pengar :innocent:

Men jag är samtidigt ödmjuk över att jag är i en bra sits ekonomiskt. Hade jag inte varit det skulle det kännas tråkigare att höra andras ”if’s and but’s” om FIRE.

10 gillningar

Jag tolkar det som att både jag och TS FireSweden ju egentligen siktar mer på FI än en stenhård RE. Därav kanske vi också är bekväma med att köra LeanFiRE, eftersom vi är så pass unga och villiga att fortfarande ha någon sorts inkomst då och då, att vår (lean) FIRE mer handlar om att känna sig fri, ta ett långt break och sen ha den där enorma snöbollen som rullar vidare om/när vi i vissa perioder ändå har lite inkomster.

Då har vi ju trygghet kvar i vårt humankapital, vilket man kanske inte vill ha på samma sätt om man går FIRE vid 55-60.

5 gillningar

Gäller att känna sig själv och realistiskt kalkylera sina behov. För egen del har jag svart bälte i livsnjutande. :clinking_glasses::stuck_out_tongue_winking_eye:

Tror det här är så viktigt - ytterst få kommer att uppnå FIRE (oavsett version) på kort tid. Så gäller att hålla känslan av momentum uppe och orka hålla i även när börsen går ner, sparkvoten är låg eller något annat ställer till det tillfälligt. Så man håller i och håller ut. Tiden är ju vår bästa vän på gott och ont. :moneybag::chart_with_upwards_trend:

10 gillningar

Absolut, alla väljer vi en livsstil som passar oss.

1 gillning

Med en lång sparhorisont på 10+ år vill man att börsen går ner då och då. Passa på att sätta in mer pengar under björnmarknaden.

Bättre än att bara orka hålla i är att under de perioderna fokusera på att öka sin inkomst. Förmögenhet bygger man snabbast genom att öka sina inkomster (och såklart hålla i sina utgifter). Det är ypperliga tillfällen att tänja på sin komfortzon.

3 gillningar

Mycket klokheter i detta inlägg. Jag tror också att man måste addera trygghet. Kan betyda olika beroende på vem man är men det måste finnas med.

Själv har jag varit med om IT-bubblan, Finanskrisen 2008, långa perioder av stillastående börs osv. De erfarenheterna har gjort att jag är lite mer försiktig än många här. Jag vågar inte riktigt bygga mina antaganden på en ständigt växande börs (7% el liknande)

Jag tänker så här istället:

• Allt går åt skogen. Börsen ner 50% och stannar där i tio år => Jag ska kunna stanna i FIRE ändå även om det blir väldigt lean då. Tillräckligt med ränteplaceringar ska garantera detta

• Allt går ungefär som historiskt vanligt. Kapitalet mår bra. Jag också. => Vanlig eller småchubby FIRE

• Börsen fortsätter att vara på solskenshumör. Allt är toppen. Kapitalet växer och det blir en härlig Fat FIRE tillvaro :slight_smile:

Just nu så håller det sig någonstans runt de två sista alternativen och det får det gärna fortsätta att göra :partying_face: :tropical_drink: :money_mouth_face:

9 gillningar

Hahaha, bästa uttrycket! Stjäl det rakt av! :joy::clap:t2:

5 gillningar

Varsågod :slight_smile:

FIRE kan enkelt beskrivas i en mening:
Lönen försvinner och man får oändligt mycket tid.

1 gillning

Inget fel med det. En FI kanske är mer lämplig för många.

1 gillning

Finns ju många aspekter till att ta hänsyn till, alla har vi olika levnadssätt/ levnadsstandard. Bor man i sthlm har man sannolikt mer behov av pengar, bor man på landsbygden eller mindre stad så krävs det inte lika mycket. Sedan har ju inte alla behov av alla dessa materiella ting i världen.

Dock skulle jag nog säg att de är lite viktigare att ta höjd ju yngre man är, eftersom även pensionen påverkas.

1 gillning

Du beskriver mina tankar väldigt väl.
Detta är helt i linje med vad jag tänker. Tryggheten i att kunna göra vad jag vill med min tid och samtidigt ta bort en del orosmoln från himlen i form av “tänk om jag inte får ett nytt jobb/uppdrag inom X tid om jag säger upp mig”.
Om jag kollar i spåkulan så ser jag mig uppbära någon form av inkomst varje år. Den inkomsten kommer gå till att täcka levnadskostnader & utsvävningar så att jag inte behöver ta från mitt sparade kapital.

1 gillning

Det här är något jag tagit till mig av att lyssna på diverse FIREfolk & @janbolmeson i någon podd för ett antal år sedan. Jag tänkte i början mycket kostnad och det känns som att många med min utbildning gör det. Men det allra enklaste sättet att öka sparandet är att höja sin inkomst.
För tillfället sitter jag fast i en anställning där jag var lovad någon form av löneökning, men på grund av marknadsförutsättningarna nu så har den uteblivit… Har såklart inte räknat in den i förväg, men den fanns ändå som en plan och skulle kunnat ökat mitt sparande med 5-6 tkr per månad.
Ovan stressar mig även om jag har en vettig lön plus chans till en bra bonus.

Av ovan anledning har jag nu som plan att skapa någon inkomstkälla vid sidan av mitt jobb. Gärna någonting väldigt långsiktigt och relativt passivt. Tror dock att jag kommer få börja med att sälja timmar igen.

2 gillningar