Har du historiskt haft rätt om din ekonomiska situation idag?

I tråden “Kan man göra en semi-FIRE” påstår jag en sak som jag funderat på länge. Att vi människor är extremt dåliga på att förutsäga vår framtida ekonomiska situation. En av anledningarna är att den på många sätt är olinjär/exponentiell och vi har väldigt svårt att tänka på det sättet. Således, en helt ovetenskaplig fråga:

Har du historiskt underskattat den ekonomiska situation du har idag?

• Ja, jag har historiskt underskattat min ekonomiska situation. Jag har mer pengar idag än jag trodde jag skulle ha.
  • Nej, min ekonomiska situation följer min uppgjorda plan.
  • Nej, jag har så mycket pengar idag som jag trodde jag skulle ha.
  • Nej, jag har mindre pengar idag än jag trodde jag skulle ha vid den här åldern.

0 röster

Fick börja om 2017, så svarade mindre än jag trodde.

1 gillning

Jag har avsevärt mer idag än jag uppskattade för 7 år sedan (när jag räknade på att köpa nytt boende) eftersom jag senare valt att öka min sparkvot avsevärt (pga FIRE-ambitioner). Innan jag ändrade sparkvot låg jag på plan. Efter att jag ökade min sparkvot ligger jag enligt nya planen. :slight_smile: Så trots att det inte alls är som jag trodde väljer jag att svara att det är som jag trodde, eftersom det är ett medvetet val som ändrade situationen och fullständigt sabbade mina beräkningar :smiley:

– mvh Mental Bokföring

1 gillning

Har ganska länge sagt att jag skulle vara miljonär innan 30, vilket jag blev nu i Maj.
Räknade ihop tillgångarna och de överskred gränsen, inte med mycket dock.

Så det har gått ungefär som tänkt, klart man önskar att det egentligen vore mer dock för nu är ju inte en miljon sådär supermycket pengar.
Däremot har jag inte längre något att spara till, hus har jag redan så nu är det snarare lyxkonsumption då och då som gäller.

5 gillningar

För åtta år sedan var jag mer eller mindre pank. Idag skulle jag klara mååånga år utan att arbeta och FIRE känns som en reell möjlighet som inte ligger allt för långt bort i tiden. Detta hade jag, med rätta, inte kunnat föreställa mig för åtta år sedan.

2 gillningar

Bättre än jag förväntat mig, men det berodde nog på att jag inte gjorde några egna beräkningar utan att bilden kom från allt prat om att det är olönsamt att utbilda sig och att arbeta, att staten tar ens pengar, att man skulle vara tvungen att arbeta till 75 år, inte finnas kvar någon pension osv. Sen när jag började arbeta visade det sig att det blev mycket pengar över efter att staten tagit sin del och jag spenderat det jag behöver. Visade sig vara så lönsamt att arbeta och investera att jag kommer kunna arbeta deltid och sluta arbeta långt i förtid (om jag skulle vilja), vilket jag inte hade förväntat mig utifrån bilden som målats upp.

4 gillningar

Klart bättre än väntat (beroende på när det var man tänkte sig denna “framtid”). Att jag var sparsam, det visste jag, men att jag skulle ha gått från en lön på kontot 2007 till skuldfri 2013 och i Magdalena Anderssons kikarsikte idag, det hade jag inte kunnat föreställa mig.

1 gillning

Har alltid vetat att jag skulle bli miljonär och det blev jag. Sen kanske jag inte fattat att jag skulle ha så enkelt för ekonomi och tycka det var så intressant som jag gör idag :slight_smile:

Kommer ihåg när jag var kanske 18 år och tänkte “någon gång ska jag ha 1 000 000 kr på kontot”, det jag inte fattade då var att man nästan aldrig ska ha 1 MSEK på KONTOT, utan investerat :wink: Dock tror jag känslan hade varit större om alla pengar hade varit på ett ställe och du hade fått upp din totalsumma varje gång du gick in på banken. Nu är pengarna på lite olika ställen, på olika sparkonton, på olika ISK och både på Swedbank och Avanza etc. Blir inte samma känsla haha

3 gillningar

Men se upp för miljonärsskatten och eventuella begränsningar på ISK. För Maggan håller inte med dig här :wink:

2 gillningar

Staten ska ha sitt såklart, men jag tycker att arbetsgivaravgiften, företagsskatt, inkomstskatt och momsen borde räcka från mig nu, men vad vet jag, jag är ju bara en simpel skattebetalare :joy:

1 gillning

Jag har mindre pengar än vad jag trodde att jag skulle ha nu. Istället för att vara smart så tog jag bara dåliga ekonomiska beslut.

Efter att just haft tre mäklare på värdering har jag tydligen undervärderat vår bostad med ca. 1,5-1,8mil. Så då blir det väl svaret nej.

Som barn svor jag på att om jag hade mycket pengar så skulle jag ha jädra tuffa bilar. Detta till skillnad från föräldrarna som hade det gott ställt men så tråkiga bilar. Nu när jag har “massa” pengar känns det så himla gött att bortse från fejkmål och tuffa på i min trogna skruttbil. Äldre och billigare än Jans Volvo… DET hade jag inte trott.

5 gillningar

Jag är i samma ålder och blev också precis “miljonär” till största del på grund av köpt bostad med max hävstång. När jag studerade trodde jag nog att jag skulle ha mindre nettotillgångar vid den här tidpunkten än jag nu har. Å andra sidan efter jag upptäckt det här forumet har jag nog aldrig känt mig så fattig. :smiley: Pandemin har också gjort att min sparandegrad har stigit avsevärt då jag tidigare år har lagt en hel del pengar på flertalet resor per år. Just nu ligger nog fokus för mig i hur jag kan öka mina inkomster per timma (löneförhöjning/jobb) snarare än på att minska kostnaderna/optimera besparing.

Helt skulle jag vilja byta in en del sparande mot upplevelser så jag hoppas verkligen det släpper snart i världen kring restriktioner.

4 gillningar

Låter som att vi är lite lika där, mitt första bostadsköp var också med hävstång (Blancolån).
Renoverade det helt och hållet och det gick upp ca 850 tkr, köpte ett dubbelt så dyrt hus dock med sambo och har nu mer pengar trots ett betydligt bättre hus!
Amorteringsfriheten har helt klart hjälpt till på vägen, men det lider ju också mot sitt slut.

Ja vi får hoppas att man kan bege sig ut till lite soligare breddgrader snart, även om sommaren kommer extremt lägligt i år :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det här håller jag med om Fast jag vet egentligen att jag inte är särskilt fattig!

1 gillning

Man får komma ihåg att det här forumet är extremt snedvridet utifrån det perspektivet. Å andra sidan kan man använda det som inspiration tänker jag. Kan vi så kan du. För så himla snygga, begåvade och intelligenta är vi inte… :joy:

5 gillningar

Vi är bara ekonomiska med olika månadslöner och förutsättningar :joy::+1:. Själv är jag livrädd för att betala mer än 0.20% i avg men att portföljen går upp/ned med 1-2 medel månadslöner netto varje dag bryr jag mig inte så mycket om. Jag vet ändå att det brukar jämna ut sig långsiktigt. Men års avg får jag aldrig tillbaks. :joy::face_with_hand_over_mouth::+1:. Själv har jag sparat hela livet men tyvärr på fel sätt i många år på en fastränte och sparkonto. Det var största misstaget som jag har gjort under många år men det har som tur ändrats och nu är det bara börsen som gäller långsiktigt i globala indexfonder. Källskatten förlust på 0.28% årligen brukar väcka mig på natten ibland och övertala mig till att köra 100% Sverige index men hittils håller jag emot för att få global spridning. :joy:. Dyr försäkring som alla andra försäkringar haha. :face_with_hand_over_mouth::+1::thinking::joy:. Man får vara nöjd att man sviker inte forskningen helt och hållet. :joy:

5 gillningar

Tala för dig själv! :crazy_face:

Mer allvarligt: Det är många som inte är fattiga här i landet. Däremot prioriterar de helt fel.

sidospår: Jag skrattade f ö gott åt ert “pargnabb” i senaste avsnittet när jag lyssnade under min cykeltur längs de skånska åkrarna till och från jobbet idag. Slutar ni säga “managera” så blir ni bergis mycket snyggare ögonblickligen också. :upside_down_face:

1 gillning

Jag vet att det här forumet är väldigt snedvridet och att jag på andra forum förmodligen skulle känna mig väldigt rik!

Med min ganska låga lön (åtminstone på det här forumet!), drygt 20k netto, får jag ändå vara nöjd med den sparkvot jag har men jag skulle gärna vilja ha möjlighet att spara mera!

3 gillningar

Jag har en nettoförmögenhet på ungefär det dubbla jämfört med vad jag trodde för två till tre år sedan. Däremot underskattade jag svårigheten att få lån (jag lägger mina pengar på hyresfastigheter) samt hitta bra fastigheter, så min passiva inkomst är knappt hälften mot vad jag förväntade mig.

1 gillning