Miltsolpe: 4 miljoner kronor! + 3.1 MSEK på 6 år varav 1.69 MSEK hänförligt till investeringar

Den första mars 2018 noterade jag att min förmögenhet uppgick till ca 942 000 sek. Idag passerade jag 4 miljoner kronor. Det finns några om och men i denna härva, men nu är jag över 4 miljoner med mitt sätt att räkna! Av dessa 3.1 MSEK är närapå 1.7 MSEK hänförligt till investerande. Jag har därtill sparat 1.4 MSEK själv (inkl. vanlig bankkonto-ränta), det blir ca 19700 SEK i månaden.

Inte haft någon fantasilön, ja, t.o.m. flera månader utan någon inkomst från fast anställning, men haft låga kostnader, hyfsat betalt och lite andra extrainkomster som gjort att jag kunnat hålla nere mina kostnader. Inledningsvis förde jag detaljerad kassabok över mina utgifter och inkomster, men det har jag slutat med. Mitt fokus på sparande kom utifrån att jag hade det väldigt tufft på jobbet, som en möjlig utväg på lång sikt. Inget jag ångrar idag.

Jag är 35-40 år gammal.

Är jag rik nu? Jag vet varken in eller ut, och det är ju inte så att jag pratar med mina vänner och familj om exakt hur min privatekonomi ser ut.

Initialt hade jag 3 miljoner kronor som mål, men jag har ökat mina utgifter och ändrat siffran till 5. Vad det nu betyder. Jag känner mig ganska ekonomiskt obekymrad just nu.

Jag upptäckte tidigt Miljonär innan 30. Jag har alltid varit sparsam, ja, till den grad att jag har avstått väldigt mycket i mitt liv, ibland lite dumsnålt.

Jag försökte investera redan så tidigt som någonstans runt 2005-2007, men det blev mest förluster. Det var inte förrän runt 2017-2018 som jag köpte aktier. Jag sprang på Lundaluppens blogg och köpte efter hans lista. Sprang också på Kavastu, men blev lite bränd där, när jag köpte SOBI. Efter 2017-2018 har jag bara sporadiskt köpt / sålt aktier (bytt mellan A och B-aktier, någon vända in i HM, lite uppköp och sånt), d.v.s. jag är otroligt passiv. Haft mellan 55 och 70 % av mitt kapital investerat i aktier, beroende på hur aktiemarknaden gått. Idag är siffran 55-60 % investerat. Det hade såklart varit fördelaktigt att haft ännu mer investerat i aktier.

Jag har slitit och avstått mycket för att komma dit jag är idag. Plockar fortsatt upp pantburkarna i soprummet…

Nu är kontot ner med 5 000 kr och det saknas 2 000 kr till 4 000 000 miljoner, men vad gör det. Får skicka in lite utläggskvitton så är jag där igen. Hoppsan. Där försvann 3 000 kr till. Det kommer såklart gå ner betydligt mer, någon gång, men det var över 4 MSEK och då får man fira lite!

18 gillningar

Klart du ska fira! :partying_face: Imponerande sparkvot. Men glöm nu inte att leva också :slight_smile:

Inte kul att bli gammal och känna att man varit dumsnål och avstått saker man ville göra. Passa på medans du är ung och frisk.

9 gillningar

Grattis till en väldigt fin situation. Huruvida främlingar på internet kallar dig ”rik” eller inte, verkar dock som en ganska meningslös fråga. :slightly_smiling_face:

Glöm inte att leva ett fint liv under tiden. Sparande är ofta en bra sak i livet. Snålande, kanske inte är lika bra.

8 gillningar

Tack och absolut. Gäller att passa på.

1 gillning

Det är en meningslös fråga, såväl för vänner som för andra, och en själv. Varför ska man vara rik? Det är inget självändamål i sig. Pengar är ett instrument för mig, det ger mig frihet.

Lätt att fastna i snålheten. Pengar är ett väldigt enkelt och tydligt mätetal, som är lätt att styra mot, på gott och ont. Att samla på pengar för pengarnas skull är knappast något jag vill, även ifall det är lätt att hamna i ett sånt tankemönster.

Grattis! Grymt jobbat, mycket imponerande. Är inte känslan av att ha uppnått detta och insikten av vad det kommer att växa till framöver en rikedom i sig😊

2 gillningar

Tack. Det värmer. :slight_smile:

Ja, kanske dags att flytta till lyckligatillsammans.se :)? Det är väl å andra sidan det som de flesta strävar efter i sin rikedom, att vara lyckliga / tillfreds med livet, och en viktig komponent är att känna sig ekonomiskt trygg.

En bekant sa alltid till mig: Pengar gör en inte lycklig, men gör livet enklare. Tänker ibland på Björn Natthiko Lindeblad, och det han skrev i sin bok om munkarna som inte får lov att äga något. Det verkar göra de lyckliga.

Grattis!

Jag började med aktier 2009 med ambitionen att köpa hus utan lån. Sålde av allt 2022, 6 mille, och köpte vårt drömhus. Har under åren lagt in ca 1.3 mille totalt.

Inte haft överdrivet bra inkomst men sett till att alltid spara 5-10.000 varje månad, ibland mer.

Gjort fastighetskarriären, köpte första lyan för 185.000 i Stockholm, såldes 2018 för 2.4 mille.

Lagt ca 600.000 ytterligare på huset, spabad, trädäck x2, solceller, anlagt trädgård, vitvaror, luftkonditionering mm

Har i nuläget drygt 900.000 på avanza. Mina 3 små barn har ca 130.000 vardera. Gått fort uppåt, mest tack vare SSAB och nu senast Volvo cars.

Är så sjukt nöjd med hur mina investeringar gått och går. Har inte snålat i livet utan gjort smarta, ekonomiska val här och där.

Önskar dock att jag började långt tidigare med aktier men är inte bitter. Snart 48 år och tycker jag har en bra guldsits med tryggt statligt jobb och inga skulder eller lån.

1 gillning