Den första mars 2018 noterade jag att min förmögenhet uppgick till ca 942 000 sek. Idag passerade jag 4 miljoner kronor. Det finns några om och men i denna härva, men nu är jag över 4 miljoner med mitt sätt att räkna! Av dessa 3.1 MSEK är närapå 1.7 MSEK hänförligt till investerande. Jag har därtill sparat 1.4 MSEK själv (inkl. vanlig bankkonto-ränta), det blir ca 19700 SEK i månaden.
Inte haft någon fantasilön, ja, t.o.m. flera månader utan någon inkomst från fast anställning, men haft låga kostnader, hyfsat betalt och lite andra extrainkomster som gjort att jag kunnat hålla nere mina kostnader. Inledningsvis förde jag detaljerad kassabok över mina utgifter och inkomster, men det har jag slutat med. Mitt fokus på sparande kom utifrån att jag hade det väldigt tufft på jobbet, som en möjlig utväg på lång sikt. Inget jag ångrar idag.
Jag är 35-40 år gammal.
Är jag rik nu? Jag vet varken in eller ut, och det är ju inte så att jag pratar med mina vänner och familj om exakt hur min privatekonomi ser ut.
Initialt hade jag 3 miljoner kronor som mål, men jag har ökat mina utgifter och ändrat siffran till 5. Vad det nu betyder. Jag känner mig ganska ekonomiskt obekymrad just nu.
Jag upptäckte tidigt Miljonär innan 30. Jag har alltid varit sparsam, ja, till den grad att jag har avstått väldigt mycket i mitt liv, ibland lite dumsnålt.
Jag försökte investera redan så tidigt som någonstans runt 2005-2007, men det blev mest förluster. Det var inte förrän runt 2017-2018 som jag köpte aktier. Jag sprang på Lundaluppens blogg och köpte efter hans lista. Sprang också på Kavastu, men blev lite bränd där, när jag köpte SOBI. Efter 2017-2018 har jag bara sporadiskt köpt / sålt aktier (bytt mellan A och B-aktier, någon vända in i HM, lite uppköp och sånt), d.v.s. jag är otroligt passiv. Haft mellan 55 och 70 % av mitt kapital investerat i aktier, beroende på hur aktiemarknaden gått. Idag är siffran 55-60 % investerat. Det hade såklart varit fördelaktigt att haft ännu mer investerat i aktier.
Jag har slitit och avstått mycket för att komma dit jag är idag. Plockar fortsatt upp pantburkarna i soprummet…
Nu är kontot ner med 5 000 kr och det saknas 2 000 kr till 4 000 000 miljoner, men vad gör det. Får skicka in lite utläggskvitton så är jag där igen. Hoppsan. Där försvann 3 000 kr till. Det kommer såklart gå ner betydligt mer, någon gång, men det var över 4 MSEK och då får man fira lite!