Jag hade varken en plan eller en förväntan att ha några större besparingar alls förrän för några år sedan, så jag har absolut mer pengar än jag hade räknat med.
Däremot hade jag också haft så sjukt mycket mer om jag hade haft en plan eller ett intresse för investeringar tidigare i livet.
Ja, efter idogt månadssparande på börsen i svenska kvalitetsbolag med strategin att aldrig sälja har målen med lätthet nåtts. Efter upptäckten av Rika Tillsammans har sparandet även inkluderat indexfonder.
Här kommer ett sent svar. Ja, i det stora hela. Har naturligtvis inte varit helt vaksam vid något tillfälle. Tänker främst på Ratos och Arne Karlsson vd som drev företaget med stor framgång. Något hände (girighet) som drev företagsledningen till idéer om stora provisioner. Detta medförde att de bra och lönsamma företagen måste säljas istället för de mindre lönsamma. Detta medförde ett resultat som fick aktien att rasa. Själv lyckades jag inte komma ur i rimlig tid. Har fortfarande en del kvar som först nu börjar ge resultat. Detta är min sämsta investering på 40 års sparande.
Mitt motto har varit att grundaffären är stark, stark balansräkning och självklart vid tillfällen att företagen är avskydda av placerare.
Viktigt för mig är vilka tillgångar finns, hur starkt är det egna kapitalet dvs skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Detta har naturligtvis medfört att jag missat många tillfällen, men samtidigt lyckats undvika de värsta minorna.
mvh Kjell-Göran
Jag har det tveklöst mycket bättre nu än jag någonsin vågat tro för bara 3 år sedan.
2018 hade jag inte en krona på sparkontot och trodde att det där med mycket pengar bara skulle stanna vid en dröm.
Visst, jag är inte rik än men ser absolut en FIRE som en möjlig framtid istället för bara en dröm.
Största skillnaden för mig har varit att byta tankesätt när det gäller pengar.
Har gått från “pengar är till för att konsumeras” till “pengar kan hjälpa mig bygga den framtid jag faktiskt vill ha”.
Mycket roligare att försöka förutspå kommande års ekonomi numer.
Fyller 22 om två veckor så har ju inte direkt haft super lång tid att tänka över min ekonomiska situation. Kan dock säga att som en vilsen, icke-studiemotiverad och arbetslös 19-åring aldrig någonsin skulle kunnat tro att jag i nu i veckan skulle spräcka 300kkr taket på mitt långtidssparande.
Är fortfarande lite vilsen och har heller ingen studiemotivation (testade att plugga ett år och insåg att högskolestudier inte var för mig), men har nu ett ganska sjyst jobb och blivit intresserad av privatekonomi/Fi(Re).