Nyfiken på en höjdpunkt i din ekonomiska resa inför jubileumsavsnitt 300

I veckan tänkte vi spela in jubileumsavsnitt 300 och en idé jag utforskar är att det vore roligt att få berätta och kommentera på era historier. Jag blir alltid själv inspirerad när jag läser om de förändringar som andra människor har gjort.

Därför tänkte jag kolla med dig om du är sugen att dela med dig av en del av din ekonomiska resa. Så här skrev t.ex. BrianVDB på Instagram för någon vecka sedan:

Er podd och sajt har hjälpt mig att spara och tjäna massor. Jag har strukturerat om allt befintlig sparande för mig och barnen utifrån era tips. Bankens gamla investeringsråd visade sig vara ganska dåliga råd. Upptäckte även LYSA dit jag flyttat nästan allt sparande från Swedbank.

Utifrån ovanstående hade jag sedan på Instagram ett helt resonemang kring fondavgifter och hur stor betydelse bara det lilla beslutet hade inneburit.

Jättekul för oss att läsa så klart, det gav Brian en klapp på axeln och förhoppningsvis inspirerade det även fler att göra en förändring och inse hur dyrt det är med 1 % extra fondavgift. Det är något sådant som jag fiskar efter… :fishing_pole_and_fish:

Vilken var den stora insikten och förändringen som du har gjort i din ekonomi?

Du kan självklart skriva helt fritt och det behöver inte vara mer än några meningar långt. Jag fattar att ovan kan vara mycket att be om, så jag är tacksam oavsett. :pray::heart:

3 gillningar

Jag hade (trots hög utbildning på andra områden) aldrig lärt mig eller förstått det här med risk på börsen annat än att man kunde förlora allt… Vändpunkten kom när jag kom hem efter ett bankmöte och upptäckte att de fonder bankkvinnan fått oss att välja i vårt första börssparande inte alls stämde överens med det vi sagt var viktigt för oss. Då fick jag drivkraften att börja förstå själv och hittade till RT. Det här med att förstå risk utifrån längre historik på börsen blev en viktig men väl sen insikt, och ränta på ränta. Och det parade ihop sig med mitt sen tidigare stora intresse i att förvalta och skapa så mycket värde i värderad riktning som möjligt, göra det bästa av det man har helt enkelt.

3 gillningar

Det bästa med RT som jag fått med mig är frågan “Ja men, vad ska du ha pengarna till egentligen?” som tillsammans med resonemanget att de stora utgifterna som man sparar till är i princip bara pengar till Pension, Boende & Bil.
Personligen har jag valt bort bil (än så länge, som innerstadsboende) och då är det bara boende & pension kvar.

Jag hade en intressant diskussion med en gammal vänn som vart hel bestört över att jag funderade på att sälja av alla fonder för att köpa nästa lägenhet, men efter en hel diskussion kom vi fram till att skillnaden låg helt i att han fortfarande såg en bostadskarriär framför sig med sikte mot villa i stan medan jag tittar på ett boende som jag eventuellt kommer pensionera mig i (udda tanke som 30+, men men) vilket gör att jag kan sikta på dyrare/finare lägenhet utan problem.

Lång utläggning, men tanken på att fundera igenom på vad man faktiskt skall ha pengarna till vs att spara så stor av lönen som möjligt för “det kan vara bra att ha” var en som jag behövde.

4 gillningar

Jag ville köpa/leasa en ny bil men efter RT avsnitt om kostanden för bilägande bestämde jag mig att börja cykla och åka kommunalt, istället. Sagt upp leasing. Sparar i snitt 5000 per månad!

När priserna på bostadsmarknaden började att nå taket, läste jag någonstans på forumet att det var dags att sälja och att Brfer ska börja höja sina avgifter. Sålde mitt radhus på topp i somras (innan avgiftshöjning) och några månader senare köpte istället en rabatterade lägenhet närmare till alla kommunikationer och ett uthyrningsfastighet.

Tack för det!

6 gillningar

En höjdpunkt har alltid varit när man nått ett mål. (Men ribban höjs hela tiden)
Jag är nu 30+ och målen har ändrats.

Men glömmer aldrig känslan av att ha tjänat mina första pengar. Sälja glass på stranden, få betalt i kontanter, och spara dem för att köpa min första bil… 10.000kr för flera somras jobb … Hade inte ens råd med bensin hela vägen hem. Men jäklar vad härligt det var… Första egna bilen.

Ännu tidigare, klippa gräs och trimma uppväxta partier bakom industrier med föräldrarnas röjsåg för att känna sig odödligt kung för att man klarar sig själv och var oberoende föräldrarna och man kunde unna sig med egenköpt biltidning (och)eller godis, även på en tisdag om man ville.

Har alltid tänkt “jobba, lägga på hög, konsumera” …

Är först efter 25 års ålder efter en del litteratur och inspiration som jag började inse att pengar kan skapa pengar.
Ränta på ränta och värdeökningar. (Även förluster dock!)

Det fick mig efter ca 6-7 år möjligheten att köpa hus som varit ett mål sedan dess.

Har känts som man “levlat” i livet…
Men sakteligen även börjat inse att livets levels hittar man på själv … Tråkigt att tänka att det är förutbestämt och att alla skall nå “samma” mål …

Nu är målet inte att nå specifikt X antal kr, utan mer att hitta metoden att nå X antal kr.
Det är roligare och mer givande tycker jag.

3 gillningar

Tycker att en höjdpunkt från RT är helhetsbilden över hur man kan dela upp sparande/investeringar utifrån olika risk och tidshorisonter. Men också efter att följa forumet här: Insikten om hur olika alla är och vikten av att följa mina egna värderingar och prioriteringar!

Och så känner jag som flera andra har skrivit i andra trådar, att minst ekonomiska bekymmer hade jag faktiskt som glad och fattig student :laughing:

2 gillningar

Började lyssna på RT för några år sedan och slukade snabbt allt som fanns. Men ganska snabbt började det bli lite för mycket. Ekonomi började ta upp för stor del av tankarna och FIRE målet kändes både viktigt och omöjligt på samma gång. I efterhand känns det lite som en livskris.

Numera har jag landat och börjar känna mig mer trygg i min ekonomiska situation. Sparandet, bufferten och humankapitalet finns ju där, så vad behöver jag oroa mig för? Känner att jag faktiskt kan spendera pengar på saker som känns viktiga (nåja) utan att behöva bry mig. Visst finns det alltid finare bil och större boende men jag har så jag klarar mig. Det känns som min ekonomiska resas höjdpunkt än så länge.

5 gillningar

Finns flera höjdpunkter i min ekononomiska resa:

• Att gå från en timanställning utan möjlighet till ekonomisk trygghet vare sig genom en säker månadslön eller rätt till A-kassa till en bra fast månadslön med rätt till A-kassa och samtidigt inte nämnvärt öka mina månadsutgifter.
  • Att gå från att se fond och aktiesparande som ett omoraliskt sätt att öka klyftorna i samhället och göra rika rikare, till att acceptera vårt ekonomiska system och själv börja månadsspara mer än 30% av min lön i aktiefonder.
  • Att byta arbete från ett arbete där jag inte trivdes, sov dåligt och oroade mig för att bli utbränd och önskade spara ihop till FIRE så snabbt som möjligt till ett arbete där jag trivs, sover bra och vill arbeta många år framöver och har satt ett maxtak på mitt månadssparande för att utmana mig att spendera mer på det jag värdesätter i livet och njuta mer av livet redan nu.
6 gillningar

En ekonomisk höjdare var att ha tillräckligt med fuck you pengar för att säga upp mig utan att ha nåt nytt jobb att gå till. Det var drömjobbet som efter 10+ år hade förvandlats till mardrömsjobbet och en dag rann bägaren över och jag gjorde en så kallad “rage quit”. Buffert och mellanriskhinken höll mig flytande i nästan ett år innan jag landade ett nytt jobb med 15 000 mer i lön än det förra.

Är inspirerad av hinksystemet och det har absolut hjälpt mig att få ordning på sparandet. Tveksamt om jag hade varit där jag är idag rent ekonomiskt utan all insikt jag fått härifrån. Ny på forument men kollat bloggen och alla videos i många år.

Så ett stort tack för alla bra råd!

5 gillningar