Vad har RikaTillsammans betytt för dig? | Låt oss hjälpas åt med att samla inspiration

Snart hoppas jag, @carolinebolmeson och @Oliver.Allemog berätta om ett spännande projekt som vi håller på med. Ledtråd är att det handlar om att lyfta upp fler inspirerande exempel från communityn. :slightly_smiling_face::heart:

En insikt på sistone är att många av de mest populära avsnitten och inläggen här på RT handlar om vad du och andra har gjort eller gör. Att vi kan inspirera varandra. Tänk t.ex. avsnittet med @angaudlinn i veckan om FIRE, Lotta om att flytta till Mallorca eller liknande.

Därför undrar vi om du vill hjälpa oss och inspirera andra genom att dela med dig av något som är annorlunda i ditt liv idag mot hur det var tidigare. Det behöver inte vara något stort, utan jag uppskattar sådant som t.ex.: “Jag har börjat spara” eller “Jag bytte till AP7 Såfa” är också super!

Gör det helst via följande verktyg:

Men självklart går det även bra att göra nedan i forumet.

Klicka här för mer info

Exempelfrågor:

• Vad har RikaTillsammans betytt för dig?
  • Har ditt liv blivit rikare av att hänga på RikaTillsammans?
  • Vad är annorlunda idag mot hur det var tidigare?
  • Vad skulle du vilja säga till någon som var där du var tidigare?

Vår erfarenhet är att ju mer konkret du är, desto mer inspirerar det och hjälper andra. Tack än en gång! :heart:

PS. Det här är första gången vi försöker göra detta lite systematiskt, så om vi kan formulera frågorna eller göra processen bättre, hojta till!

16 gillningar

Sedan jag hittade forumet upplever jag, att jag fått en bredare kunskap om ekonomi. Alltid känt mig lite ensam i mitt ekonomiintresse, speciellt eftersom jag varken arbetar med det eller har vänner som är intresserade. Det som är bra är att det finns någonting för var man än är på skalan, från grundläggande till extremt komplicerade saker, för den som vill grotta ned sig.

Det är en bra mix på kunskapsnivå och yrkesgrupper, vilket berikar forumet, lika mycket fakta, som insikt och åsikt.

Sedan chatten startade har det också blivit lite som afterwork, eller som en lounge, där man kan prata om ekonomi, men också andra saker, som blivit ett enkelt och roligt sätt att umgås online.

Användarna på forumet är överlag väldigt hjälpsamma och visar förståelse för en låg kunskapsnivå. Forumet har också en viktig roll för småsparare i ekonomiska frågor, där det är lätt att komma igång och förbättra sin framtida ekonomiska situation.

Jag är glad att jag hittade forumet och finner det inspirerande, speciellt att du @janbolmeson är väldigt närvarande i forumet.

15 gillningar

Den viktigaste insikten från RT för mig handlar om att billiga indexfonder är det som är rätt att satsa på. Vid enskilda tillfällen kan det handla om Sverigefonder, Globalfonder eller någon annan variant av indexfond men det ska ändå vara billiga och breda indexfonder. Tidigare har jag ”vinglat runt” och varit oklar över vad jag ska tro på. Det har lett till upprepade dikeskörningar.

Sedan har forumet varit bra för att hitta svar på frågor om lite gott och blandat inom privatekonomi. Överlag uppfattar jag att det inom privatekonomi handlar mycket om att vara långsiktig och konsekvent. Att hålla på och testa olika upplägg och modeller blir sällan bra. Man bör bestämma sig för en viss i riktning och hålla fast vid den. Genom att ställa frågor i forumet blir man rätt snabbt varse om det finns ”något smart som jag borde titta på” eller om det är bra som det är.

5 gillningar

Vad ska man säga, det har gett mig kunskap som har fått mig att mogna och framförallt acceptera saker och ting som tillexempel marknadstajming.

3 gillningar

RT hjälpte mig i processen att våga sluta arbeta.

9 gillningar

Det absolut viktigaste sakerna är poddarna om mjuka frågor om vad pengar kan göra för att få ett rikt liv. Som att livet har olika tidsfönster både gällande ens föräldrar eller barnen och även sig själv. Helt enkelt lev nu och låt livet vara så härligt som det är. Tack för att ni gör det jobb som ni gör

6 gillningar

Jag är kanske fel person att svara eftersom jag till och från blir vansinnigsutmanad här. Men kan ge en liten story ändå.

För ca tio-femton år sedan började det dyka upp artiklar i media om FIRE tillika exempel på personer som vandrade den vägen, i olika stadier. Den stereotypa ekonomiska strävaren då var ett par kring de 30 med högre utbildning och välfyllt lönekonto. De hette namn som “Karin” och “Johan”, var civilekonom resp. ingenjör och kom från Stockholm. De var sådär “rätt” som bara en viss del av medelklassen uppvuxen i storstaden kan vara.

Jag blev provocerad VARJE gång eftersom jag inte tyckte att det var något varken svårt eller konstigt att gå FIRE med de förutsättningarna. Det är ju inte svårt att sälja huset i Sthlm, flytta till ett ruckel i obygden och öppna fårfarm med den bakgrunden. Då bodde jag själv i en etta och sparade ca 50% av min lön. Tyckte att jag ändå inte var i närheten av att gå exit vid 35 (förvisso inget mål heller).
Med tiden har rörelsen och begreppet växt och lockat till sig människor ur fler samhällsklasser och situationer. Det är jag glad för.

Jag har känt till forumet under lång tid men inte varit så taggad på att läsa här eftersom bara åsynen av “Johan och Karin” och allt snusförnuftigt medelklassjox hållit mig tillbaka. Sektvibbsradarn blinkade lite för mycket (sorry!).

Nu har jag hamnat här ändå och kan meddela att det är trevligare och bättre än vad jag trodde. Det är ett bra ställe för alla som vill förkovra sig inom sparande och investerande men även om livet i övrigt. Det är en blandning av personer och situationer vilket gör det hela dynamiskt.

Fortsätt att göra er grej (som ni gör bra!) Så ska jag fortsätta göra min (upplysa folk om vissa av de rätta vägarna) :wink:

4 gillningar

RikaTillsammans har varit en game-changer för mig och @RobieA . Innan jag började följa podden kände jag mig lite vilse i ekonomidjungeln. Nu har jag fått en helt annan förståelse för pengar och hur jag kan få dem att arbeta för mig. Att lyssna på podden och följa communityn har hjälpt mig att känna mig mindre ensam i min strävan efter en bättre ekonomi. Det är så inspirerande att höra om andra människors resor och utmaningar.
Men det bästa är nog att jag har fått en helt ny syn på pengar. Det handlar inte bara om att bli rik, utan om att skapa ett liv som vi älskar.
Det som är annorlunda idag är att jag känner mig mycket mer trygg i min ekonomiska situation.

Till någon som var där jag var tidigare skulle jag säga: Ge det en chans! RikaTillsammans har hjälpt mig otroligt mycket, och jag är säker på att det kan göra detsamma för dig. Börja med att lyssna på några av de äldre avsnitten och se om ni fastnar precis som jag gjorde.

4 gillningar

För ett par år sen började tankarna att gro härhemma. Vi hade inget dåligt liv alls; vi hade inga lån förutom bostad och studier, vi hade investerat i lägenhet och fastighet, vi hade ett hyfsat sparkonto… Men ändå började vi känna att det fanns något “mer”, att vi kanske lade väl mycket pengar på hämtmat, shopping, vin, sport, abonnemang och liknande och att det inte gav oss så mycket som vi försökte intala oss själva.

Det var i den vevan jag började kika runt på nätet och hittade det här forumet. Jag började läsa och det blev mer och mer, till slut var jag inne varje dag och läste gamla trådar. Känslan av att vi slösade pengar på saker vi inte behövde/ens ville ha/inte gav oss något blev starkare.

Det hela blev en process, ju mer vi läste och funderade, ju mer ändrade vi vårt sätt att leva. Helt plötsligt hade vi jättemycket pengar “över”. Så vi ökade sparandet och började extraamortera.

Nu sparar vi 25% och amorterar 15% av vår nettoinkomst. Och det märkliga är att vi känner inte att vi saknar något, vi kan fortfarande köpa allt vi behöver och lite vill-ha-saker. Vi köper fortfarande hämtmat och dyrt vin nån gång ibland, men då är det ett medvetet beslut och inte bara något som sker slentrianmässigt. Det ger en känsla av värde och jag förstår nu att det var det jag saknade förut, utan att då förstå det.

Vi lever nu ett rikare liv, inte bara mätt i pengar utan i livskvalitet!

3 gillningar