Barista FIRE startar nu!

För nån vecka slutade jag på mitt 9-5-jobb. Jag har startat ett bolag för att bedriva IT-tjänster, men jag har inga större behov av att tjäna mycket pengar. Barista FIRE! :raised_hands:

Mycket tankar, drömmar, och budgetering har gått in i den här livsförändringen. Tack till alla här på communityt för användbara verktyg och modeller som har gjort den här förändringen möjlig!

61 gillningar

Lycka till och lova att uppdatera tråden med intryck och upplevelser framöver! :partying_face:

5 gillningar

Stort grattis! Du har en underbar tid framför dig! :ok_hand:t2:

1 gillning

Vad härligt! Stort grattis och vilken inspiration!

1 gillning

Grattis! Håller med övriga, håll gärna tråden uppdaterad :+1:

Spännande! Även jag är intresserad av uppdatering, vad funkar bra och mindre bra? Blev det som du hoppats?

Grattis! Även om jag inte vet vad det innebär? Hjälp mig att förstå.

Min spontanta tanke var att du ska sluta köpa baristakaffe… Men jag misstänker att det är något större än så :grin:

Grattis!! Spännande, hoppas vi får fler uppdateringar här i forumet.

@anon19088942 Det brukar kallas Barista FIRE när man anser sig ha tillräckligt mycket pengar för att kunna försörja sig på ett relativt lågavlönat arbete som komplement till intäkten från kapitalet, exempelvis som barista. :+1::blush:

13 gillningar

Tack @alternativtliv !

That makes sense :pray:

2 gillningar

Grattis! Få höra om drömmarna, tankarna och budgeterandet!

1 gillning

Vad härligt! Grattis :partying_face:

Grattis, vilken dröm!:smiley: Om du vill är jag nyfiken att höra lite background story, hur lång tid tog det, din livssituation som ska bekostas mm och såklart hur det känns efter en tid, om du saknar 9-5 eller inte :sweat_smile:

2 gillningar

Stort grattis och lycka till! :partying_face:

Dela gärna din uttagsstrategi då vi är flera som klurar på sådant :+1:

1 gillning

Så spännande, stor grattis till dig! Hur skall du fira? :slight_smile:

Grattis!! :raised_hands:t2:

Hur har du tänkt genomföra din FIRE-version?
Planerar du att jobba deltid i form av x procent i månaden eller bara enskilda månader om året?

Har du ett intäktsmål som du siktar på per månad/år?

Stort grattis till att du har uppnått din dröm! Jag har en bit kvar, främst för att den nya chefen är narcissist och utredde mig till offer. Därför är jag sjukskriven och söker ett nytt jobb. Har du, eller någon annan här, möjlighet att anställa mig?Jag är administratör och jobbar mycket med IT.

I all välmening: Jag hade ändrat ordalydelsen här om jag skulle vilja att någon anställde mig.

Jag håller en tumme att du hittar en trevligare arbetsplats. :+1:

6 gillningar

Att ha en arbetsplats man trivs på och man känner sig uppskattad är så viktigt. Hoppas det löser sig

1 gillning

Tyvärr inte. Och den här tråden känns oavsett inte riktigt som rätt plats att diskutera detta.

Hallå igen!

Lite sent svar här då jag njuter av lite ledighet. Jag antar det är ett litet sätt att fira, @MoaD! :slight_smile: Spontant tänker jag att ta lite längre ledighet och nog börja arbeta lite mer i augusti. På ett sätt firar jag redan genom att jag nyligen köpt en fin lägenhet som jag håller på att flytta in i. :sparkles:

Många frågor här. Jag tänkte att jag berättar lite kort om mig i nån typ av kronologisk ordning:

Kort bakgrund: Ingenjör inom IT & matematik. Jag är rätt duktig på det jag gör, rätt billig i utgifter, 39 år gammal, har inga barn, men partner. Äger bil. Hade hyresrätt fram till tidigare i vår då jag köpte en bostadsrätt. Bor i en förort till Stockholm.

Hur jag fått pengar: Jag hade sparat ihop lite över en miljon kronor för ~3 år sedan. Pengarna var till en lägenhet i Stockholm. Därefter hände något jag inte förväntade mig; Jag hade lyckan att få optioner hon min arbetsgivare - och bolaget köptes för en bra summa pengar. För mig känns det som att jag vann på lotto, men jag har vänner som försöker övertyga mig om att jag faktiskt jobbat hårt för pengarna. Det stämmer nog. Jag firade att gå ut och äta en god middag!

Jag undviker gärna att säga exakt summa jag fick, men jag kan dela med mig att min spend-ratio (utgifter/totalt kapital) numera ligger på ~3,5% efter några bra år på börsen.

De senaste 3 åren åren har varit en kombination av:

• Att sitta still i båten arbetsmässigt; Jag valde att ta ett nytt vanligt 9-5-jobb som programmerare medan jag klurade ut vad pengarna innebar för mig. Jag lyxade dock till det genom att gå ner i arbetstid till 80%.
  • Göra väldigt mycket research för att förstå “money management”, investeringar, och uttagsstrategier. Här har RikaTillsammans, Småspararguiden (numera Siegbahn Rådgivning), Stock Series - JLCollinsnh och The Safe Withdrawal Rate Series - Early Retirement Now varit fantastiska resurser. Även några podcasts.
    • Jag har gjort bokföring av min privatekonomi för att framförallt förstå hur mycket utgifter jag har och vad jag lägger pengar på. Det har också varit kul att lära mig bokföring!
    • Jag har utvecklat ett spreadsheet/kalkylark för min portfölj som hjälper mig ombalansera och hålla koll på min portfölj.
    • Skapat mig en budget inför mitt lägenhetsköp som skedde tidigare i år. Mycket fokus har legat på att hamna på rätt spend-ratio.
  • Lära mig leva med pengarna och långsamt insett att jag kan spendera mer. Det har gjort att jag också firat att jag haft dem (@MoaD) - jag har kunnat bjuda på resor/restaurantbesök/etc. till min partner och nära & kära. Framförallt så har jag köpt en fin lägenhet i våras.
  • Fundera över mina drömmar. Att starta eget bolag har länge varit en dröm så länge jag minns.
  • Lära mig hur riskkänslig jag är. Jag förstår att jag inte har varit med om en stor nedgång än, men jag har hittills noterat att jag är relativt opåverkad när det varit nedgångar. Bra!

Idag: En kombination av att inte vara så pepp på mitt jobb, förståelse för min ekonomi, och förståelse för mina drömmar, gjorde att planeterna stod i linje och jag valde och säga upp mig och starta bolaget.

Portfölj: Jag har i mångt och mycket en klassisk RikaTillsammans-portfölj bestående av aktie-/ränte-fonder. På grund av den låga kronan valde jag att ha en lite överexponering i Sverige-aktier sedan förra året och hittills ser det ju bra ut. Baserat på The Ultimate Guide to Safe Withdrawal Rates - Part 3: Equity Valuation - Early Retirement Now ligger min aktie/ränta-ratio på 70/30 givet dagens CAPE-ratio och att jag har ett ganska starkt humankapital.

Uttagsstrategi: Mycket bra fråga! Jag tycker att kvadranterna i The Ultimate Guide to Safe Withdrawal Rates – Part 13: Dynamic Stock-Bond Allocation through Prime Harvesting - Early Retirement Now är en fantastisk sammanfattning av olika typer av uttagsstrategier. För att hålla saker och ting enkelt så ligger jag generellt sett i “Fixed asset allocation”+“Variable withdrawals” då mina utgår från CAPE-ratio och samtidigt är öppen för sido-affärsverksamhet. Samtidigt så är jag öppen för att övergå till en annan mer dynamisk approach efter att ha läst på lite mer. Nyligen läste jag om att använda hävstång för att kompensera för nedgångar. Gäller att välja rätt risk, såklart, men jag fann det ändå intressant vid en eventuell större nedgång.

Sådär! Jag hoppas att jag har svarat på de flesta frågor. Hojta om ni undrar något!

Uppdatering: Jag råkade skriva aktie/fond-ratio på 80/20 förut. Korrigerade nu.

9 gillningar