Utbrändheten blev en väckarklocka | Så blev jag ekonomiskt fri

För sex år sedan gick jag in i den berömda väggen och beslöt då att jag var tvungen att ändra mitt förhållningsätt till jobb och prioritera upp mig själv på agendan. Redan innan detta hände hade jag kommit i kontakt med @janbolmeson genom Balansekonomi och jag jobbade även en del i teamet på deras kurser.

Ibland behöver dåliga saker hända för att bra saker ska ske. Long story short. Med nya kunskaper i bagaget och utmattningen som ett faktum var det startskottet på en helomvändning av min livsstil och mina prioriteringar. Jag sa upp mig, startade eget, toksparade och slukade allt som gick om investeringar. Allt för att kunna ha ett frihetskapital som skulle kunna göra att jag inte var beroende av en arbetsgivare för att klara min försörjning. På måndag fyller jag 55 år och tack vare envishet, nyfikenhet, målmedvetenhet och galet bra börsår så är jag i mål. Jag kan slutar att arbeta om jag vill!

Så tack Jan för att du har varit en del av denna resa! Utan dig och några till hade jag inte varit där jag är i dag!

För dig som vill läsa mer så har Aftonbladet gjort artikel kring detta. Den hittar du här.

Mitt råd till dig som vill gå i tidig pension eller nå FIRE/FI. Gå in för det helhjärtat! Att kunna ha valfrihet att själv styra vad man ska göra är otroligt befriande och att ha ett grundkapital så att man klarar vardagen gör att stressen avsevärt minskar.

Stort lycka till alla som siktar på FIRE och tidig pension! :slight_smile:

76 gillningar

Hatten av för Monica

Hade gärna lärt mig mer av dig och hur du mer specifikt gjorde. Vad du lärde dig ifrån?

/Daniel, som är sjukt motiverad men fastnad i okunskap och vart jag ska vänta mig

Wow, vilken magisk historia @Monica! Ett fantastiskt stort tack till att du delar med dig. :pray:

Jag hoppas verkligen att du har firat. Det är en fantastisk förändring och resa som du har gjort. :clinking_glasses:

PS. Skulle du vara sugen på att göra en prov-podd? Det vill säga att vi gör en inspelning och om vi båda är nöjda med den så kör vi ut den på bloggen som en inspiration till andra? Älskar verkligen att lyfta fram er på forumet. T.ex. sjukt roligt att få göra avsnitt med @Skogstomten och vill gärna göra med fler av er.

50 gillningar

Det avsnitten hade jag supergärna vilja lyssna på!

Verkligen inspirerad av dig @Monica verkligen en fantastisk resa som du är väl värd!

Och jag säger som @janbolmeson, hoppas du firar ordentligt!

7 gillningar

Detta bokmärke är en verklig inspiration :

4 gillningar

Även jag hade gillat ett sånt avsnitt!

3 gillningar

Grattis och starkt jobbat!

1 gillning

Grattis till väl genomförd resa och klart vi vill höra mer i podden! :smiley:

Bonus: Efter att ha läst artikeln (som ju är bra och andas positivitet) får jag bara Peter Dalles röst som uppfinnaren i Lorry i huvudet: -I den stora världen, utanför Sundbyberg, där jag bor… :rofl:

2 gillningar

Yes, så kul !!! Stort grattis :grin:

Stort grattis till @Monica ! Beundransvärd vändning.

Vore otroligt intressant med en podd i ämnet, där Monica får berätta sin historia.

1 gillning

Stort grattis! Jag hade gärna hört mer detaljer kring:

/H

1 gillning

Det blir firande i nästa vecka, i samband med 55-årsdagen. :slight_smile:

Låt oss ta ett snack om podd-idén och vad du har tänkt dig.

Till er alla andra: Tack för alla hejarop!

Det känns overkligt att det gått, dessutom så mkt bättre än väntat. Tittar jag tillbaka så kan jag konstatera att jag har haft otroligt flyt som lyckats halka in på börsen under en period där vi har haft ett gäng galet bra börsår.

@Falun_D Jag ska försöka skriva i hop ett blogginlägg om det.
@SNS Vad kul att du hittade den gamla godingen! Blir imponerad av min seriositet, men bra att ha att gå tillbaka. Får nog göra en uppföljare på den.
@angaudlinn :joy: :joy: :joy:

9 gillningar

Stort grattis Monica! Jag hade också gärna velat lyssna på den podden, så det är väl bara att göra tänker jag @Monica och @janbolmeson :grin:
Gärna med de mjuka värdena, insikten kring utbrändhet, tolkning av varningssignaler, etc. Ibland känner jag att jag är galet nära det men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det, så det vore intressant att få din reflektion kring din situation.
Men som många andra sagt, fira! :clinking_glasses:

3 gillningar

GRATTIS. Väl jobbat. Fira. Och tack för inspiration!

2 gillningar

Tack! Vad bra att du reflekterar över din egen situation. Om du redan nu känner att du är galet nära så är det läge att ta de signalerna på allvar. Fundera på vad det är som gör att du mår som du mår. Jobbet? Familjen? Annat? Eller en kombination? Hur kan du bryta trenden (prata med chefen på jobbet, leja bort jobb hemma, färre sociala åtaganden etc)? Inget jobb är värt att bli sjuk över! Det är bara ett jobb! Du och ditt välmående måste komma först.
Om någon frågar dig: “Hur mår du, egentligen?” Vad svarar du då? (du behöver inte svara här). För mig räckte det med att någon faktiskt brydde sig om hur jag mådde, som såg att jag inte mådde bra för att tårarna började rinna.
Att prata med någon neutral om situationen kan hjälpa för att få en utomståendes ögon på situatioen.
Ta hand om dig! <3

10 gillningar

Grattis, Monica! Hur länge sedan var det som du började jobba på detta mål? Alltså hur många år tog det dig att uppnå ditt mål?

2 gillningar

Så när kommer avsnittet? :slight_smile:

1 gillning

Spelar in på torsdag. :+1::slightly_smiling_face:

20 gillningar

Grattis!! Vilken bedrift och inspirationskälla! Får man fråga vilken fondportfölj du kör idag? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Stort Grattis Monica :blush:
Jag är intresserad av din resa.
Har varit utmattad länge , utmattningssyndrom.
Tycker det är roligt med börsen varit på Avanza snart ett år , vill skapa en bättre och lättare liv framöver .
Så det ska bli kul och höra dina strategier, kommer inte nå där du är , men en bit på vägen .
Kram Marina.

1 gillning