Jag började jobba på målet 2015. Tidigare under 2015 började jag följa upp min ekonomi, men inte optimera eller spara, utan det var mer att se hur det såg ut. Sista kvartalet 2015 blev jag sjukskriven och det var efter det som jag mer seriöst började titta på detta (efter att jag kommit till acceptans att det var så illa som det var).
Tack, det är en blandad mix då jag både har privat sparande och tjänstepensionerna. Tjänstepensionerna är utspridda så på vissa ställen tex SEB, Skandia och Swedbank är utbudet ganska minimalistiskt så det har blivit fler fonder än jag egentligen skulle vilja ha.
Jag har både aktiva och passiva fonder, tex
Globala: Avanza Global, Nordnet Global ESG
Teknik: Nordnet Teknologi, BGF Next Technology, Xtrackers MSCI World Information Tech, Swedbank Robur Ny Teknik
Energi: BNP Paribas Energy Transition, Handelsbanken Hållbar Energi
Svenska/nordiska småbolag: PLUS Småbolag Sverie, Enter Småbolag och Aktia Microcap
Sverige: Spiltan Investmentbolagsfond
Fastigheter: Länsförsäkringar Fastighetsfond, PriorNilsson RealInvest
USA: MS INVF US Growth, EQQQ Nasdaq-100
Konsument: BNP Paribas Consumer Innovations
Hej Marina,
Jag hoppas att du finner sätt för att må bättre. Att fokusera på annat hjälpte mig och om du gillar börsen så kommer det förhoppningsvis att smitta av sig till andra områden inom din ekonomi och totalt sett så kommer du att få det bättre. Det är ingen idé att jämföra sig med andra. Andra personer har andra förutsättningar, utan utgå ifrån dig och dina förutsättningar. Det kommer att blir bra!
Tuffa frågor!
Ett förtydligande är nog på sin plats. Journalisten fråga om jag hade några besparingar i början. Det hade jag inte, mer än huset som delvis var belånat. Så då räknade jag inte med min privata pension (löneväxling) eller tjänstepension).
Jag vet inte vilka frågor Jan kommer att ha i podden, men jag misstänker att de kommer att vara liknande dessa så jag väntar lite med att svara dig.
Så … jag återkommer.
Ska bli spännande att lyssna!
Stort grattis! Fin historia
Om du är bekväm med att berätta, hur mycket tjänar du, eller hur mycket fakturerar du för per månad, för att ha klarat bedriften?
Ser fram emot avsnittet när det väl kommer
Grymt jobbat, ser redan fram emot avsnittet!
Efter att ha sett det något cringeiga (#downwiththekids2018) avsnittet av Ekonomibyrån om FIRE längtar jag ännu mer till nå’t vettigt på svenska om FI(RE).
Inledningsvis drev jag enskild firma, men från 2018 så blev det ett AB. Jag omsatte ca 2,2 MSEK förra året. Landar nog på ungefär samma i år. Tar ut ca 45 tusen brutto för att hamna under gränsen för statlig skatt, så majoriteten av pengarna stannar i bolaget. Tänker pytsa ut dem som utdelning enligt 3:12 i många år framöver eller så länge det är förmånligt. Minova Projektkonsult AB - Företagsinformation | hitta.se
Vad kul att alla är så positiva! Jag ska göra mitt bästa för att det blir ett givande och matigt avsnitt!
Älskar att du @Monica är den första gästen på 222 avsnitt som har med dig egna frågor till avsnittet från dina läsare. Som dessutom har kul åsikter om vår blogg.
“Jag har läst din story och insett att du tar en mycket högre risk än vad rikatillsammans förespråkar med sin fyra hinkar filosofi. Hur lång tid hade det tagit dig att bli ekonomiskt oberoende om du sparat som de förespråkar?”
“Dito på hur du tänker kring “stay rich” om det är superduperräddhågsna varianten som de förespråkar eller om du fortsätter ta högre risk”
Eller tycker att du ska rätta oss kring att vi har fel:
Tycker att RikaTillsammans har en negativ inställning till löneväxling. Så det vore fint om du kunde visa på ditt fina exempel.
Sjukt roligt. Jag har en känsla av att det här kommer bli super. Dock stor risk för att det blir två avsnitt. Har dock svårt att se att någon kommer protestera…
Haha, jag hoppas att du tar det på rätt sätt. Tanken var bara att ge en hint om vad folk som inte hänger i forumet undrade över, inte att det var frågor som jag förväntar mig att du ställer.
Vi samtalar och ser vart vi landar, sannolikt på krokiga sidospår!
Vilken fin historia Monica. Verkligen fantastiskt att läsa att du landat rätt i både din ekonomi och livssituation. Grattis!
Jag tror att många (även här på forumet) inte inser hur stor faktor hälsa och välmående kan börja spela i sin ekonomi. Ekonomi kan styras av hälsan och tvärtom. Såväl negativt som positivt… och i ditt fall både och i rätt ordning.
Det handlar inte alltid bara om pengar, sparkvot och aktier. Jag hoppas att podd-avsnittet blir av och att både aspekter belysas.
Stort grattis! Så otroligt bra gjort, ser fram emot avsnittet!
Då är intervjun med @Monica online. Än en gång ett stort tack @Monica för din inspiration och att du ville vara med:
Här är också en länk till Monicas grupp “Pensionsguiden” på Facebook.
Tack själv, det var intressant. Vete tusan om jag någonsin vågar lyssna på det.
Mitt tips är att inte göra det. Lyssnar aldrig på poddar jag varit i med. Ungefär som man aldrig ska låta den som blir fotograferad att välja kort.
Jätte-jätte-jätte-bra avsnitt!
Stort tack! Det gav mig nya infallsvinklar att fundera på både mht vårt företagskapital och planering av pensionsuttag !
@janbolmeson 2017: “Jag tycker FIRE-rörelsen missar målet.”
@janbolmeson 2021: ”Vi i FIRE-rörelsen …”
Vem är du och vad har du gjort med vår @janbolmeson ?