FIRE-uppräkning tillsammans - Uppdatering 1

Kära FIRE-entusiaster!

Nu har det gått ett kvartal sedan första FIRE-uppräkningstråden. Hur har det gått sedan sist? Är ni nöjda med eran utveckling? Varför? :rocket: :snail: :clinking_glasses: :moneybag:

Hur många procent FIRE är ni nu?

• Mindre än 10%
  • 11-20%
  • 21-30%
  • 31-40%
  • 41-50%
  • 51-60%
  • 61-70%
  • 71-80%
  • 81-90%
  • 91-99%
  • Mer än 100% FIRE (men sparar fortfarande)
0 röster

Hur många procent har du ökat ditt FIRE kapital med sedan Juni?

• Gått minus
  • ±0%
  • 1%
  • 2-3%
  • 4-5%
  • 5-10%
  • Mera än 10%
0 röster
2 gillningar

Om jag börjar själv. Har sparat ihop cirka 2 procent till, sedan fått ungefär 2% uppgång sedan sist på mina globala indexfonder. Sedan går dom ju upp och ner, då dom lever sitt egna lilla liv, men stabilt upp över tid. :chipmunk:

5 gillningar

Bra jobbat @indexqueen , kämpa på!

Strävar ju inte efter FIRE själv, men för skojs skull, så skulle jag vara runt 25% i mål, om jag har samma livsstil som nu.

2 gillningar

Är ganska nära mitt mål, men är inte jättenöjd med utvecklingen.
Har kört en 60/40 portfölj och det har inte visat sig vara en vinnande strategi, gett strax över 2% sen Juni, det är ju i sig ingen katastrof men hade kunnat vara bättre.

2 gillningar

Jag sammanställer den första oktober igen, men gissade på +/-0 sedan förra rundan. Kanske är det mer? :sweat_smile:

2 gillningar

Räknar faktiskt detta bara årsvis då jag numera tar med 70 % av bort gemensamma pensionsparande i kalkylen. Räknar utifrån en förväntad budget på 30000 per månad men det är ju svårt. Vet ju inte hur mycket inflation som kommer påverka mina utgifter närmaste 20 åren. Hur gör ni?
Men tippar på att vi ligger runt 55 % nu :slight_smile: vilket är vi är nöjda med då vi bara är dryga 30 år. Troligen kommer vi redan nu prioritera mer ledighet framöver för iaf den ena av oss. Hoppas ränta på ränta gör sitt ändå :slight_smile:

2 gillningar

Pepp! Pepp! :tada:

:heart:

3 gillningar

Ska man tänka som Bengen ingår ju inflationsuppräkning i kalkylen.

Men ja, den får ju gärna sjunka. :sweat_smile:

1 gillning

Yes men det är väl från man tar beslutet att sluta jobba och spara? nu kanske jag är trött men under uppbyggnaden av kapitalet om utgifterna ökar från 25 till 30 k ska väl målbeloppet justeras? Jag har lagt ett mål som är lite högre än våra utgifter i snitt senaste åren. Risken är då med hög inflation och kanske svajig börs är att trots nettosparande att man kommer längre från sitt mål i procent…Men sparandet kan ju ge skjuts när läget vänder sen.

Aha, sorry… jag tänkte uttag. Å andra sidan bör lönerna ta igen en del på vägen och börsen bör också kunna kompensera över längre tidshorisont.

1 gillning

Tycker det är svårt att veta hur man ska resonera där. Själv så har jag tänkt att min “lean” FIRE-summa är det jag går runt på nu och “snäppet upp” är med lite utsvävningar/utrymme för resor/inflation/annat kostsamt fluff. Inte med det sagt att det är fat FIRE (inte på långa vägar). :sweat_smile:

Skillnad i kronor mellan de två är ca 10’ i månaden. :nerd_face:

1 gillning

Beror på från vilket datum i Juni

Du kan nog välja fritt @Incubus - vi skapade första tråden 24 juni. Men själva syftet med uppdateringarna är att kollektivt fira de små segrarna på väg mot det stora målet. :nerd_face:

3 gillningar