Idag nådde jag 40 år gammal milstolpen 4 miljoner i likvida tillgångar (dvs utöver kapital i bostad och pension). Vill klappa mig själv på axeln!
Är själv riktig kass på fira mina målstolpar brukar inte fira alls faktiskt när jag uppnår något utan bara rycka på axlarna och gå mot nästa mål.
Jag tror jag har en “rädsla” för att fira något då jag alltid tänker bli inte för glad för snart kan något dåligt hända.
Så försöker hålla mig “neutral” i mående så gott det går.
Men tror det skulle vara nyttigt för mig att våga fira när jag uppnår saker ska nog börja göra det lite lätt ![]()
Grattis! 4 miljoner vid 40 är fantastiskt.
4 miljoner är en viktig milstolpe för mig också, för även om man drar av inflation og ISK skatt får man teoretiskt sett ett månatligt avkast på 20k. För mig är det här snöbollseffekten verkligen börjar.
Ja, gratis till Johnny B. Känslan när kapitalet ett normalt år avkastar en avsevärd del av vad ens löneslavande gör är värd den lilla uppoffringen stt avstå konsumtion i min mening.
Tack för peppande ord. Har slitit för detta och inte haft någon hjälp från likasinnade partners
Tack för detta!
Om du räknar på 6% avkastning japp…
Har aldrig firat en milstolpe. Om man var obrydd över pengar och tog det som det kom skulle det vara naturligt att inte fira. Men jag är ju fan inte obrydd (önskar jag vore, men det är som det är). Så det är rimligt att börja fira.
Jag får planera firande av milstolpar framåt. Nådde nyligen för andra gången i livet 40 miljoner i nettoförmögenhet (hade en dipp) och kommer inom några veckor rimligen nå 4.5 miljoner i likvida helt privata likvida medel (alltså pengar utan någon kontakt med enskild firman).
40 miljoner nettoförmögenhet men ”bara” 4,5 i likvida medel. Äger du skog eller kommersiella fastigheter?
Skog. Och jag har mer reda pengar, men de är knutna till skogen och det finns lite latenta skatteskulder och sådär, så de är ju inte likvida ordets rimliga betydelse.
Inte firat min första miljon. Är sugen på en omega klocka för 10 000 kr. Ska man trycka av och köpa? Det är 1% av mitt totala värde. Känns dumt att lägga så mycket på en klocka men kanske kommer den behålla värdet. Det är en vintage från 60-talet.
Det tycker jag. Men inte för att den behåller värde. Det vet vi inte. Och förhoppningsvis behöver du aldrig sälja den heller.
Köp den för att den kommer påminna dig om att du tagit dig hit. Att det du gör funkar och är värt att fortsätta. Och för att du valt den efter egen smak och finansierar den med avkastning du aldrig haft om du inte börjat resan.
Klokt sagt!
Håller med föregående skribent och har egentligen ingenting att tillägga utan skriver mest för att jag hade ett väldigt likt mål själv.
För flera år sedan pendlade jag till kontoret genom att gå igenom en stor galleria. Perfekt pendling i övrigt, ofta kunde man få färska kanelbullar eller andra bakverk gratis som delades ut i marknadsföringssyften. Hur som helst! På vägen låg en klockaffär som jag sneglade på två gånger varje vardag. Särskilt en Breitling-klocka i skyltfönstret för 40k som uppenbarligen skulle innebära en stor investering i ren lyxkonsumption. Jag bestämde mig att jag skulle slå till när mitt Nornet-konto passerade en miljon kronor. En milstolpe värd att fira.
Dessvärre nådde jag enbart 960 000 kr och behövde sedan ta ut en stor del i samband med uppstart av ett företag. Drömmen låg dock kvar. Den där klockan skulle markera min milstolpe och till dess skulle jag fortsätta använda mobilen som klocka.
Dock tog det rätt många år att nå dit igen och när jag väl passerade miljonen hade Apple lanserat Apple Watch. Kunde inte längre se mig själv ha något annat än en smartklocka på vristen så drömmen uteblev.
Så nu när man får chansen att påverka någon annan med sin egen dröm, just do it! ![]()
Om man behöver milstolpar eller delmål så tycker jag att man ska ha som regel att unna sig något när man uppfyller dem. En kocka för 10k tycker jag låter väldigt vettigt (eller iaf rimligt). Dessutom är chansen stor att den faktiskt ökar i värde.
1% regeln kanske är bra, vid 1 mille. Unna dig något för 10k. Vid 2 millar blir det 20k. Är man två så delar man på det. Då tror jag man gör sparandet roligare och man har något att se fram emot. Det härliga med detta är att man får unna sig dyrare saker och oftare ju mer man får ihop. Det blir ränta på ränta-effekten på belöningarna också. Vilken härlig metafor.
Som börsen gå får man fira samma milstolpar flera ggr
. . idag hade jag 2.001.000:- på ISK.. .tror jag varit under/över den milstolpen 4ggr nu. . .o verkar som jag går under idag igen men över imorgon ![]()
Så där ja. 2,5 miljoner dollar i investeringar nåddes idag vid min månatliga Exceluppdatering.
Målet har länge varit 3M men ju närmre man kommer har jag skiftat om till att det målet enbart gäller aktiedepåerna. Dvs 750k USD i pensionsfonder (som inte kan tas ut före 59 års ålder) räknas inte. Så det är en rätt lång bit kvar.
Börjar bli trött på firandet. Har nu passerat och fallit tillbaka över/under 2miljoner 10ggr.
Förra veckan va bra så nu hoppas jag att jag firat denna milstolpe för sista gången.