När börjar portföljen ”jobba åt en” på riktigt?

Hej på er RT, när upplevde ni att er portfölj började leva sitt eget liv? Finns det en viss summa (t.ex. 10000 kr, 500 000 kr eller 1 miljon)? :smiley:

4 gillningar

Nej, jag upplevde inte det vid summa X, däremot när det kom ett större procentuellt ryck i kombination med summa Y.

Säg att man t ex går från 300k till 400k på ett halvår samtidigt som man månadssparar 2k. Då känns rycket och sparmotivationen ökar, även om kommande halvår blir mer mellanmjölk.

7 gillningar

Hej

Beror väl lite på hur du matar den?

Du får jämföra dina månatliga eller årliga insättningar med hur mycket portföljen rör sig på daglig, månatlig och årlig basis.

Då kommer du se hur mycket dina insättningar påverkar och hur mycket värdeökningen påverkar portföljen.

1 gillning

Som övriga svar: det beror på. För egen del var det nog när en månads svängning upp/ner översteg månadslönen efter skatt/värdet ökade med mer över ett år än vad jag fick i lön efter skatt samma år. Sen dess har portföljen snarare åderlåtits än matats. Men ökar numera med två årslöner efter skatt (i snitt över tid) ändå, trots mindre uttag för engångsutgifter

4 gillningar

För mig var den stora psykologiska gränsen utan tvekan en miljon kronor. Under så lång tid var tankarna var i stil med “Tänk om man hade haft ett portföljvärde på en miljon kr, då hade denna uppgången motsvarat X kr, det hade varit så mycket”. Resan dit var verkligen seg för mig så det kändes som en enorm milstolpe när man väl nådde den.

Numera kan portföljen röra sig med belopp som är större än min nettolön över enskilda dagar. Nu är det på riktigt på ett helt annat sätt än när det rörde sig om hundralappar upp och ned. Man trubbas dock av. Miljongränsen har varit den största “nu jobbar portföljen på riktigt”-milstolpen för mig. Tror inte 10 Mkr kommer att kännas lika stort när man väl når dit.

13 gillningar

För mig var 10msek faktiskt en lite magisk gräns. 10% upp/ner blir den där initiala miljonen. Samtidigt har jag blivit avtrubbad. Är än så länge ”funny money” då livets kassaflöde fortfarande kommer från arbete. Så några hundra tusen upp/ner på en dag är inget som påverkar emotionellt längre. Sjukt nog.

14 gillningar

Jag håller med ca. Kanske sammanföll det bara med börsen men jag upplevde att saker mer stod och stampade under 1 milj och sen tog det fart.

6 gillningar

För mig var det miljonen. Det tog mig nästan 7 år att uppnå den. Det är inte bara att uppgångarna blir kraftigare i kronor som gör att den känns kraftfull utan också att övriga ekonomiska muskler utvecklats oerhört i resan mot miljonen, dessa muskler gör att miljon 2 kommer gå oerhört mycket snabbare, förutsatt att börsen inte gör ett djupdyk kommande år.

8 gillningar

Att svara i absoluta tal utan att diskutera vad man sparar per månad är inte riktigt givande. Jag vet hur frågan lyder från TS, men att en portfölj börjar jobba åt en vid en miljon eller 10 miljoner säger inte mycket om man inte kopplar det till inkomst/sparkvot eller sparsumma per månad/år. En som sparar 2000 kr per månad behöver inte vänta till portföljen är värd 10 miljoner innan personen känner att portföljen har fått ett eget liv.

Om börsen avkastar mer per månad än man sparar själv så har man nått en viktig punkt. Om börsen avkastar mer per månad än man har i nettolön så är det en annan viktig punkt. Sen kan miljongränsen komma innan eller efter dessa beroende på situationen.
Jag förstår absolut den mentala biten med att uppnå en miljon eller uppnå 10. Det är en stor grej.

22 gillningar

Härligt, nådde 1 miljon förra månaden efter att ha nallat av sparandet för husköp, bröllop, bröllopsresa, renovering etc de senaste 4-5 åren :smiley:

11 gillningar

Som egenföretagare har jag aldrig tagit ut lön över brytpunkten för statlig skatt och det är därmed ett slags mentalt riktmärke. I år har ju varit ett väldigt bra år så portföljen har avkastat mer än vad som motsvarar lön upp till brytpunkten för januari till juli och efter skatt blir det t om mer och det har varit ett slags uppvaknande för mig för hur pengar kan jobba för en.

Att däremot inneha ett jobb som ger en lön upp till brytpunkten innebär en massa uppoffringar så det är en väldigt mäktig känsla när ens avkastning kan ge samma pengar men egentligen helt utan någon ny uppoffring (det tidigare sparandet och investerandet är ju en redan gjord uppoffring)

1 gillning

Vid 6 miljoner börjar portföljen teoretiskt sett snittavkasta en svennelön. 6x7=42. 6x8=48.

3 gillningar

När kollegorna frågar hur jag känner när nyanställda tjänar några tusenlappar mer än mig som jobbat på samma ställe i 20 år så brukar jag säga att min portfölj växer med flera hundra tusen per år, så de där 2-3k/månad oskattade pengar spelar väldigt liten roll i det stora hela. Då värdesätter jag att kraven blir lägre, jag kan med gott samvete tacka nej till arbetsuppgifter.

17 gillningar

Ingen statisk summa i kronor men när man kan gå upp eller ner en eller flera årslöner på kort tid (dagar, veckor, månader) vid stora börsrörelser.

Alternativt samma sak men att man istället ställer kortsiktigt dramatiska rörelser i relation till ett eller flera års sparande.

1 gillning

Där 6 är antalet miljoner kr och 7 resp. 8 är?

2 gillningar

Kort om mig, sparar cirka 4-6 tusen kronor i månaden på Globala som avgör 70% av portföljen medan resterande 30% är på Lysa.

1 gillning

Grymt bra!
Om man till exempel har ca. 200 000 kr på börsen och det är en bra eller dålig dag så skulle portföljen kunna röra sig 2%, vilket är 4000 kr. Där någonstans börjar man inse att börsen kan påverka ens förmögenhet. Det innebär dock inte att portföljen kommer fortsätta röra sig 2% per dag då det går upp och ner mest hela tiden.

Om man därefter tänker sig att portföljen i snitt ger 8% per år och man har 600 000 kr blir det 48 000kr per år eller 4000 kr månad.

Så jag skulle säga att man har anledning att fira när man då passerar 200 000 kr och 600 000 kr om man sparar 4000 kr per månad. Sen kan du fira vid miljonen också. Även när avkastningen passerar din nettolön. Finns många hållplatser på vägen du kan fira vid :partying_face:

6 gillningar

det sker löpande och gradvis. Har tidigare gjort följande jämförelse.
S&P 500 idx har gjort +70% på 5år (källa Nordnet)
Om jag för 5 år sedan hade
100,000 är ökningen 70,000 = kan gå i pension 1 månad tidigare, eller 2
1M är ökningen 700,000 = kan gå i pension 1-2 år tidigare
10M är äkningen 7M = kan gå i pension 10-15 år tidigare
bara som ett exempel.

Så det gäller att men insättningar och avkastning uppnå ett tillräckligt stort kapital så att man sedan på 3-5 bra år kan få rejäl tillväxt i absoluta pengar.

Om det istället blir 10 svåra år på börsen när man når det bra kapitalet 1M eller 10M beror på vemman är sä får man kanske ingen utväxling alls… så man ehöver lite tur med timing med

(Mitt exempel: min tjänstepension har nog dubblats på 10 år och pga det kan jag gå 11 år före riktåldern. OBS: jag kan det för att jag redan idag inte spenderar hela min nettolön)

3 gillningar

personlig reflektion: När min tjänstepension började röra sig en nettomånadslön om dagen upp och ned började jag känna att jobba inte meningsfullt bidrog till min pensionsframtid på samma sätt länge så det handlar alltid om % på vilket belopp och att sätta detta belopp i relation till framtida intjäning från arbete etc

4 gillningar

Jag är förvisso rätt duktig på att bränna pengar när jag sätter den sidan till men främst är jag en snåljåp (som gillar det goda livet). Lite det där “spendera på det som betyder något för dig”.

Hur som helst så blir det ju lätt att man flyttar målsnöret hela tiden (vilket jag iofs inte tycker är fel så länge man firar lite) och även lever månad till månad. För min del så tar jag inte alltid in helheten utan kollar mest lite halvnöjt och loggar ut. Men när jag började räkna ihop vad den privata portföljen och företagsportföljen presterat hittills i år var det lite ögonöppnande. Inga astronomiska belopp men börjar ju närma sig medianårslön i alla fall i avkastning.

Sen har detta året varit väldigt bra på börsen så vi får väl se hur förnöjd man är nästa år.

5 gillningar