Nådde nyligen en milstolpe då portföljen passerade 100 000 euro (ca 1,16 miljoner sek). Firade med en flaska champagne. Har sparat ganska aggressivt i indexfonder de senaste åren för att nå denna milstolpe. Funderar nu på att lätta på gasen en smula, man ska njuta av livet också. Min förhoppning är att ränta på ränta-effekten ska börja kicka in småningom så att portförföljen stadigt ska kunna växa trots minskat månadssparande. Jag är nyfiken att veta hur ni andra i liknande situationen resonerat. I vilket skede har ni märkt att den mytomspunna ränta på ränta-effekten verkligen ger portförtföljen en skjuts framåt? I vilket skede börjar snöbollen rulla av sig själv? Kan jag luta mig tillbaka och njuta av champagnen?
Beror på vad du vill uppnå och hur lång tid du har på dig. Testa köra in sifforna i ränta på ränta kalkylatorn och justera upp/ner månadssparandet för att se vilken effekt det ger ![]()
Självklart ska du njuta av livet också. Man lever bara en gång.
Det är omöjligt att veta när portföljen får en skjuts. Marknaden ger inte stadigt +7% per år. Vissa år kan vara -30% och du kommer gråta om du tittar för mycket på portföljen, och vissa år kan vara +40% och du vill äta avokadomacka varje dag till frukost.
Beror ju helt på din ålder och dina mål. Själv vill jag dock påstå att en miljon inte är något jag skulle luta mig tillbaka vid utan snarare vid kanske 5-6 miljoner. Då är jag nära mitt mål och månadssparandet ger knappt någon effekt alls.
Ränta-på-ränta-effekten fungerar på samma sätt redan från första kronan. Men du kanske menar när avkastningen överstiger ditt normala månadssparande på något sätt?
Om du tänker ex 8% nominell avkastning ett genomsnittligt år så motsvarar det 80.000kr om du har en miljon investerat. Det motsvarar 6.666 kr per månad.
Som folk säger beror det på din situation.
Men tanke är att svaret inte behöver va antingen eller.
Du kan välja att se det som ett delmål, inte ett slutmål. Du har kört första sträckan i rallyt och har paus för sömn, tankning och däckbyte. Du firar lite. Kanske gör några väl valda lifestyle creeps och lever gott en viss tid. Sen startar du nästa sträcka.
Ränta på ränta är något man ser över långa perioder (och är man besserwisser ser man det inte alls om man investerar i aktier, som inte betalar ränta).
När det gäller att lätta på gasen så tycker jag att det blir vettigt när rimliga förväntningar på genomsnittlig avkastning (5-10 %/år beroende på hur optimistisk du är) börjar ge lika mycket som eller mer än ditt eget nysparande.
Det ska dock inte underskattas hur värdefull regelbundenheten i nysparande är. 5 000 i månaden i nyspar är nog egentligen mer värt än 5 000 i månaden i genomsnittlig avkastning.
Jag har nog aldrig egentligen märkt att ränta-på-ränta effekten verkligen ger portföljen en skjuts framåt, kanske har jag varit “miljonär” för kort tid?
Däremot märker jag att vissa bra dagar kan den nuförtiden ganska stora portföljen stiga väldigt mycket. Tyvärr gäller också det motsatta vissa dåliga dagar…
Jag kan ibland tänka att en månads sparande inte spelar någon roll, eftersom portföljen samma dag kan sjunka trots insättning, men samtidigt vet jag att de insättningar jag fortfarande gör har stor betydelse på några års sikt.
När det gäller frågan om Champagne så är svaret alltid, ja, du kan korka upp Champagnen. Fira när det går bra och trösta dig när det går dåligt! ![]()
Stort medhåll på den.
(alltid en på kylning)
Champagne är livet.
Det är dyrt men det är bra för då minskar alkoholintaget samtidigt som kvalitén ökar.
Svaret är alltså ja: det är dags att korka upp champagne !
Bara en? Absolut minst två skulle jag säga!
Jag har ett seriöst tips gällande Champagne. Fick Champagne provning på Systembolaget i julklapp och det var häftigt och framförallt kände jag att med mera kunskap så smakade Champagnen ännu bättre. Jag får allså ut ännu mer per krona när jag dricker Champagne. Dock så köper vi nu dyrare sorter än innan…
Jag har drygt 1 Mkr i fonder och aktier och korkade förstås upp en när det blev 7-siffrigt. Men ärligt så behövs det nog närmare 3-5Mkr för att ränta-på-ränta effekten ska kännas.
Det är väl ändå inte beloppet som avgör, utan hur stor del av beloppet som utgörs av “ränta”?
Jag tänker att “räntans” storlek i förhållande till de egna insättningarna är det som avgör, som @Erik71 var inne på.
7% ränta på 1Mkr är 70tkr
7% ränta på 5Mkr är 350tkr
70 tkr/12mån är 5833 kr/månad. Ett belopp jag själv kan sätta in.
350tkr/12 mån är 29166 kr/månad vilket liknar en ok månadslön vilket är ett belopp jag absolut inte kan sätta in.
Berätta hur du tänker?
Det beror på hur börsen går. De senaste dryga tre åren, sedan Ryssland invaderade Ukraina, har känts som ett steg fram, ett steg bak och däremellan kräftgång. 2021 däremot, var det bra fart i portföljen. Så jag skulle säga att du kommer känna av effekten nästa gång det blir ordentlig bull market, men räkna med att det kommer bli stiltje i perioder därefter oavsett hur myclet du har investerat.
Om du satt in 1M och fått 0 i ränta och får 5% i ränta får du 0 i ränta på ränta (och 50k i ränta på insättning).
Om du satt in 500k och fått 500k i ränta och får 5% i ränta får du 25k i ränta på ränta (och 25k i ränta på insättning).
Beloppet man har investerat säger alltså ingenting om hur mycket ränta på ränta man får.
Det går inte att svara på TS fråga utan att veta nedan:
-
Vad har du för mål med sparandet och hur mycket behövs för att nå det?
-
När ska målet vara uppnått? Har man mer tid på sig kan man evt. nyspara mindre.
-
Hur mycket sparar du idag och hur står det sig mot förväntad avkastning? När effekten av nysparande blir liten i förhållande till avkastningen kan det vara dags att sluta nyspara, eller öka nysparandet till en nivå så att det faktiskt får betydelse.
Svarar jag själv på ovan frågor är 1msek alldeles för lite pengar för att sluta spara då sparandet fortfarande ger en mycket större effekt än avkastningen.
1msek är inte heller i närheten av mitt mål och skulle inte kunna växa till min målsumma i tid, därför har jag fortsatt att spara och kommer att göra det minst några msek till.
Vid närmare 10msek tror jag inte att nysparandet skulle få jättestora effekter längre, om alternativet är att coasta till högre nivåer.
Skillnaden blir nog större om man jämför nysparande mot att faktiskt börja leva på sparkapitalet.
Poppa champagne. Det kan man göra oavsett. Fira stort som smått; även regniga dagar ![]()
Det finns väldigt bra champagner som inte står på hyllan. OT: Jag prenumererar på Champagnebondens nyhetsbrev som ger tips på viner från småodlare. Handlar ibland också på FanWine. Ofta hittar man fynd under 400 kr.