Har ca 40k kvar innan första målet är nått och upplever att det går så otroligt långsamt nu. Sparar brett och indexvänligt med hög risk. Någon som nått millen som kan säga några peppande ord så sista biten känns lite lättare? Investerar och gnetar på men känns så psykologiskt tungt att skotta in pengar varje månad som knappt syns. Är vi inte framme snaaaart…
Automatiskt månadssparande. Radera appen ![]()
Förstår att miljonen är en fin rund summa, men den är inte speciellare än 960 000:-. Du kanske kommer över och under miljonen flera gånger och sen vips har du 1 300 000:-. Eller så crashar börsarna när du nått miljonen och får klättra från 800k igen en stund.
Miljonen är trevlig, men du ligger superbra till vare sig du är lite över eller under. Titta bort några månader. Din blick påverkar inte börsvärden mycket, men kan driva in stress.
Det har varit en lite svajig stund på börsen så alla står still, backar, går upp lite, backar igen osv. Jag tänkte jag skulle över ett och samma miljonstreck en fjärde gång, men det går trögt just nu. ![]()
Plötsligt rycker börsen och innan du vet ordet av är du över…
…eller långt under. Man vet aldrig. ![]()
Några dagar innan 2018 gick på sitt slut hade jag några tusen kvar innan 100.000€ låg på investerar/sparkonton enligt nettosammanställningen inkl CSN.
Tänkte fan vad kul och tog lite av semesterkassan och förde över bara för att få se 100.000€ på sammanställningen sista veckan på December (tyvärr mycket sparkonto men jag har lärt mig sedan dess) ![]()
I Januari ökade börsen rejält så det var lite onödigt att göra så.
Vad jag vill säga är att det går fort uppför och snabbare nerför och sedan tillbaka.
Jag lärde mig det, och märkte inte andra, tredje mm. Det stämmer det folk säger att det första 100k (eller miljonen i SEK) är svårast sedan går det bara av sig själv (nästan).
Jag är inne i ett tungt fondmissbruk så det blir svettigt… får spika in mig i ett rum och skaffa mig en annan hobby då helt enkelt ![]()
Första millen var ett extremt antiklimax… kändes coolt väldigt kort tid, sen blir det bara en siffra bland alla andra.
Du får planera och se fram emot vad du nu ska göra för att fira den dagen du når milstolpen. Oavsett om det är att köpa en champagne, en kopp kaffe på stan eller ta en ledig dag på jobbet så bör du göra något lite speciellt. Då kan du dessutom försöka se fram emot det firandet istället så kanske det går lättare än om du istället sitter och uppdaterar ditt konto frenetiskt.
På avanza har jag gått under och över samma mål minst 6 gånger sedan i våras, senaste jag nådde det va 8 augusti, så jag förstår precis.

Absolut. Om inte annat flyttas linjen fram. Men nu bryr jag mig inte om denna suddiga linje längre…
Men kommer ihåg hur jag suktade och tänkte jag kommer aldrig att nå dit. Vem hade trott att jag skulle passera flera gånger om och nu förminska detta mål som en gång i tiden kändes ouppnåeligt.
Tålamod …
Tid är en väsentlig faktor för sparandet.
Precis som med tvättmasinen blir det inte klart fortare för att du stirrar på den.

Jag vet inte om det är jag som har problem med känslor men jag har aldrig känt något extra för någon specifik summa. Har jag 980 000 på Avanza så har jag redan över en miljon eftersom jag har sjuttioelva konton på andra ställen. För att det ens ska finnas en chans att det ska kännas som en stor grej krävs det att hela ens förmögenhet finns på samma ställe och det är det väl ytterst få som har. Att sitta varje dag och räkna varje krona på alla ställen för att kunna fira en miljon känns inte som något jag tycker är värt att lätta tid på.
En ny trend på sociala medier verkar vara att titta på när färg torkar. Har du testat det? ![]()
Skämt åsido, titta på dina utgifter istället. Kanske ngt där du kan dra ner på? Byta försäkringsbolag etc. Gjorde 8tkr per år för mig nyligen. ![]()
Sant! En kaffe på stan känns dock främmande, hemmabryggt kaffe i termos däremot, aah. Ska fundera ut något extra trevligt. Skumpa är bra. Längtar verkligen efter att få sätta upp nästa delmål.
8k per år, hur lyckades du med det? Har tightat till de flesta utgifter men finns säkert någon som går att pressa ner ytterligare.
Onödigt ja kanske, men rent psykologiskt vill man ju komma över bumpen såklart. Hur firade du?
Ja, det är ju lite surt. Knappt man vågar fira när man passerat över en gräns. Bäst att göra det med viss marginal innan man öppnar champagnen kanske.
Å andra sidan har man ju en ursäkt för att fira flera gånger.
Dessutom kan man dricka gravöl varje gång man sjunker under gränsen. ![]()
Exakt den känslan när man står och väntar in de där siiista lååånga tvättmaskinsminutrarna.
Jag gjorde inget speciellt. Har för mig jag skrev ett inlägg om det men kan inte hitta igen det. Men det är lite rörigt för mig då jag har EUR + SEK både cash och på olika depåer, så svårt att veta när man faktiskt passerade miljonen SEK då jag mest tänker i EUR. Ha dock svart på vitt när 100k € passerades men tror inte jag gjorde något speciellt (tråååkigt).
Men samma dag du passerar en mille, ska du ta ut 1000 och köpa skumpa?
![]()