Först vill jag gratulera, du är ju redan på väg med den snabbaste vägen mot en miljon. Goda inkomster och möjligheter att spara betydande belopp per månad.
Miljonen når du inom 3-4 år oavsett hur du sparar.
Om du vill ta lite risk och eventuellt öka möjligheterna att ännu snabbare nå målet.
Anser Jag personligen att stock picking kan vara helt rätt nu.
Förstår att jag motsvarande svär i kyrkan igen!
Exempelvis Välj ut något eller några stabila företag som du snabbt kan läsa in dig på det grundläggande.
Ett exempel är ju Volvo som tillverkar lastbilar med mera.
Bara goda nyheter vad jag läst.
Förväntad framtida värdering cirka 300 kr enligt vissa bedömare.
Förväntad direktavkastning ca 7-8 %.
Den som köper det aktierna nu får direktavkastningen i vår.
Det är en god avkastning på en kort tid.
Det finns andra relativt säkra aktier med god direktavkastning.
Då du äger ett fåtal aktier som är lätta att följa är det lätt att minimera risken.
Direkt det blir turbulens och om du får ont i magen går det snabbt att trycka på säljknappen, och då det är stora aktier så kan du snabbt bli av med dem.
Om allt går väl så blir det ingen turbulens åtminstone inte innan du har fått avkastningen och de har återgått till inköps värdet.
Det ännu mindre riskfyllda sparandet som enligt bedömare kommer att ge bättre än sparkonto närmaste året är ju räntefonder.
Men de kommer nog att börja avkasta bättre först när räntan börjar toppa.
Kanske tar några månader innan det börjar ge bättre avkastning än Bankens sparkonto.
Men enligt rådgivare på min bank så tror de att det kan bli en bra investering senare under nästa år.
Så den minimala risk varianten är att spara på bankkonto till centralbankerna säger att de ska sluta med räntehöjningar.
Sedan sparar du i räntefonder.
Varianter med aningen mer risk är ju som sagt stock Picking säkrare bolag som du känner till.
Känns det nervöst till våren efter utdelningarna så säljer du dem och flytta över till räntefonder om räntehöjningarna är över.
Vill du sedan snäppa upp lite grann i risk och ändå vara lite på säkra sidan.
Flyttar du över sparandet till hälften aktier hälften räntefonder efter besked om att räntehöjningar avslutas.
I USA
Toppas listan av köpvärda lågrisk aktier just nu av GOOGL (Alphabet), Microsoft (MSFT).
De har gått ner mycket under året på grund av bland annat blankning vad jag förstår.
Och då det är stabila företag så ser många analytiker att det bara kan gå uppåt och det rejält.
Men det måste du läsa in dig på själv och bedöma riskviljan hos dig själv.
Ja jag är ju blott en amatör som delar med mig av olika förslag/spekulationer.
Som Jag personligen anser vara vettiga.
Sedan får ju tiden vara facit vad som var rätt eller inte.
Lycka till med dina framtida investeringar och Gott Nytt År!