Snabbast väg till 1.000.000 SEK?

Hej Vänner!

Först vill jag berätta att jag kollat äldre trådar, läst på om man ska ammortera, köpa aktier eller fonder just nu, men känner att jag vill ha direkt tips ovanpå detta, finns många med bra råd här!

Mitt mål är att nå 1.000.000 kronor på så kort tid som möjligt utan allt för höga risker (låg till medellåg risk). Idag kan jag efter att dragit av alla min kostnader spara ganska exakt +26.000 kr/mnd (excl bonus från tjänstintäkt som ska gå till nöje). Har hunnit spara upp ett kapital på 182.000 kr. Efter mitten på sommaren nästa år är det omförhandling av räntan, så förväntar mig att kunna lägga undan ca 20.000 kr/mnd efter det.

Om jag förutsätter att inget händer och fortsätter som jag gjort och sparar på mitt bankonto kommer det ta mig ca 39 månader (3,3 år):

1.000.000 - (182.000 + (6x26.000)) = 662.000 kr → 662.000/20.000 = 33,1. 33,1 + 6 = 39 månader.

Min fråga är, borde jag investera varje månad i fonder eller ska jag låta dem ligga på bankkontot för att nå mitt mål? Det är mycket som händer och fonderna har ju gått ner, jag tänker att snart kommer styrräntan både globalt och i sverige stabiliseras, kanske inom 1,2- 2 år, borde inte marknaden hunnit gå upp innan mina 39 månader? Aktier eller index fonder? Fondrobot endast?

Tack snälla för er synvinkel :slight_smile:

//Igelkotten

Om jag säger hur jag gör(och det gör jag för jag tror det är bäst) så är det indexfonder som gäller, allt som inte går till utgifter går in till min KF med fördelningen 80% Globalt index 10% Svenskt index och 10% Emerging Market index.

7 gillningar

Om du ska vara på börsen så är 39månader på tok för kort. Då är det bättre med räntekonto.
5-10års sikt bör man nog ha. Vad som ska köpas är nog högst individuellt.

5 gillningar

Finns det något syfte med att nå just en miljon? Ska du använda pengarna då tänkte du? Eller är det bara ett kul mål och sedan tänker du fortsätta spara med lång horisont?

Du skriver låg till medellåg risk. Många skulle nog hävda att det utesluter aktiefonder helt och i vart fall en majoritet i aktiefonder. Låg till medellåg risk rimmar också illa med “snabbast väg”. Snabbast och säkrast tar inte sällan olika vägar.

Snabbast kanske skulle vara att lägga in allt i en svensk småbolags(aktie)fond men knappast vad som är att betrakta som låg risk.

Har du en lång sparhorisont och är villig att ta vad de flesta nog skulle klassa som relativt hög risk så bör du investera så mycket som möjligt i aktiefonder månadsvis. Global indexfond är lägst risk och smala nischfonder generellt högst risk. @AC72 ger ett bra förslag för den som är villig att ta den relativt höga risken som aktiefonder innebär, särskilt på kort sikt, men som vill ta så låg hög risk som möjligt, om det är begripligt. Vill du ta högre risk lägg mer i svenska fonder som svenska indexfonder eller svenska småbolagsfonder. Vill du ta lägre risk bör du överväga att lägga en del eller alla pengarna på räntekonto eller i räntefonder.

6 gillningar

Dra ner på kostnaderna. Skaffa ett extrajobb. Börsen hinner inte hjälpa till särskilt mycket på så kort tid.

5 gillningar

Jag skulle säga att snabbast komma till miljonen är att jobba stenhårt me egen firma som produserar/tillverkar någe …

3 gillningar

Det beror på hur mycket tid du kan/vill lägga på dina pengar. Lite tid = global indexfond. Mycket tid = aktier. Ta reda på din investeringsstil och ta beslut därefter.

Snabbaste sättet men med ultra hög risknivå är väl ändå att gå all in på Lotto :innocent:.

3 gillningar

@Descutan skriver det viktiga här. Vad är syftet? Alla svar är ganska meningslösa innan vi vet det.
Pengar är endast ett verktyg för att nå ett syfte. Man behöver således definiera vad man ska ha pangarna till, när man behöver dem och hur tålig för förluster man är. När det är beskrivet kan man ge vettigare råd.
Extremerna:
Du behöver pengarna om 3 år till kontantinsats i hus - > sätt allt på sparkonto
Målet 1mkr snabbt är bara en “hare” att springa efter för att börja bygga upp din “pensionsfond” att ta ut om 30 år → Sätt allt i indexfonder.

10 gillningar

Jo visst… 1 på 6,7 miljon… :laughing:

1 gillning

Tycker visst man ska peta in pengar på börsen även på kortare tid, från 2 år iaf
men kanske inte i högrisk…

2 gillningar

39 månader är inte speciellt lång tid… just nu får man ganska bra ränta på sparkonton.

Hur flexibel kan du vara med ditt mål? Börsen har ungefär en 80% sannolikhet att ge positiv avkastning på 3 år. Så vill du ha en bra chans till att komma fram lite snabbare och är okej med en 20% risk att det tar lite längre tid (eller mycket längre tid vid en krasch) än 3 år så kan du låta pengarna ligga i t.ex. en indexfond.

3 gillningar

“Alla kan bli rika på aktier bara man inte har bråttom”, sagt av Warren Buffett.

6 gillningar

Först vill jag gratulera, du är ju redan på väg med den snabbaste vägen mot en miljon. Goda inkomster och möjligheter att spara betydande belopp per månad.
Miljonen når du inom 3-4 år oavsett hur du sparar.

Om du vill ta lite risk och eventuellt öka möjligheterna att ännu snabbare nå målet.
Anser Jag personligen att stock picking kan vara helt rätt nu.

Förstår att jag motsvarande svär i kyrkan igen!

Exempelvis Välj ut något eller några stabila företag som du snabbt kan läsa in dig på det grundläggande.
Ett exempel är ju Volvo som tillverkar lastbilar med mera.
Bara goda nyheter vad jag läst.
Förväntad framtida värdering cirka 300 kr enligt vissa bedömare.
Förväntad direktavkastning ca 7-8 %.
Den som köper det aktierna nu får direktavkastningen i vår.

Det är en god avkastning på en kort tid.
Det finns andra relativt säkra aktier med god direktavkastning.
Då du äger ett fåtal aktier som är lätta att följa är det lätt att minimera risken.

Direkt det blir turbulens och om du får ont i magen går det snabbt att trycka på säljknappen, och då det är stora aktier så kan du snabbt bli av med dem.

Om allt går väl så blir det ingen turbulens åtminstone inte innan du har fått avkastningen och de har återgått till inköps värdet.

Det ännu mindre riskfyllda sparandet som enligt bedömare kommer att ge bättre än sparkonto närmaste året är ju räntefonder.
Men de kommer nog att börja avkasta bättre först när räntan börjar toppa.
Kanske tar några månader innan det börjar ge bättre avkastning än Bankens sparkonto.
Men enligt rådgivare på min bank så tror de att det kan bli en bra investering senare under nästa år.

Så den minimala risk varianten är att spara på bankkonto till centralbankerna säger att de ska sluta med räntehöjningar.
Sedan sparar du i räntefonder.

Varianter med aningen mer risk är ju som sagt stock Picking säkrare bolag som du känner till.
Känns det nervöst till våren efter utdelningarna så säljer du dem och flytta över till räntefonder om räntehöjningarna är över.

Vill du sedan snäppa upp lite grann i risk och ändå vara lite på säkra sidan.
Flyttar du över sparandet till hälften aktier hälften räntefonder efter besked om att räntehöjningar avslutas.

I USA
Toppas listan av köpvärda lågrisk aktier just nu av GOOGL (Alphabet), Microsoft (MSFT).
De har gått ner mycket under året på grund av bland annat blankning vad jag förstår.
Och då det är stabila företag så ser många analytiker att det bara kan gå uppåt och det rejält.

Men det måste du läsa in dig på själv och bedöma riskviljan hos dig själv.

Ja jag är ju blott en amatör som delar med mig av olika förslag/spekulationer.
Som Jag personligen anser vara vettiga.

Sedan får ju tiden vara facit vad som var rätt eller inte.

Lycka till med dina framtida investeringar och Gott Nytt År!

1 gillning

Snabbaste maaste vara att boerja med 10 miljoner och investera dem i Crypto :slight_smile:

20 gillningar

Jag tolkar din beskrivning som risknivå upp till 3, eller kanske 4, på den 7-gradiga skalan som används på t ex Avanza. Då är väl din bästa chans att knappa in det i filtret i Avanzas fondlista. Du kommer då att hitta några få hyfsat breda fonder som håller sig i topp oavsett hur många års utveckling du sorterar på. Du kommer att hitta t ex Alcur (risknivå 3/7).

I Rika Tillsammans ränta-på-ränta-kalkylator kan du knappa in dina värden och grovskatta hur lång tid det tar till miljonen. Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta

Och tar du Alcur istället för en bred fond med högre risknivå, t ex Storebrand All Countries (risknivå 5/7), kommer du sannolikt få se att högre risk ger högre utveckling över längre tid. Men Alcur kommer sannolikt ge dig ett jämnare och pålitligare utvecklingsflöde. Du vet inte hur det kommer bli, du vet bara vad som varit.

Här nedan jämförs olika tidsperspektiv, Storebrand All Countries (gul) vs Alcur (grön):

Du kan ju också göra en enkel momentummodell där du hoppar mellan Alcur, Storebrand All Countries, och sparkonto, där du varje månads- eller kvartalsskifte väljer att sätta pengarna i det som gått bäst t ex senaste 3 eller 6 månaderna. Tänk dock på den långa handelstiden i just Alcur. Du kan ganska enkelt göra en manuell backtest av detta.

Eller så väljer du latmansmodellen att sätta t ex 1/3 i varje.

1 gillning

Mitt mål är just 1.000.000, sedan får vi se vad jag gör, har redan bundet cirka 418k sek i min lägenhet så inget direkt behov av kontantinsats. Kanske köpa hus? Köpa en bil? Köpa båt? Långresa? Kanske fortsätter spara? :slight_smile: har inte bestämt mig.

Blir inget lotto eller krypto för mig, alldeles för mycket risk och lotto är väll långt ifrån en garanterad avkastning :wink: Att starta eget är ju inte heller något jag kommer göra just nu. Dragit ner kostnaderna har jag redan (inga abonnemang förutom spotify och internet hemma, telefon genom jobb etc), käkar nästan alltid lunchlåda, äger ingen bil etc.

Överlag verkar det vara lite delade meningar precis som i mitt huvud, klart är ju att ingen vet exakt. Bra tips om sparränta konto, i alla fall bättre än 0% ränta. Jag kommer nog splitta, köra 1-2 direktavkastning sedan någon index + sparkonto.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa till!

Uppdaterade mitt inlägg ovan med förslag på momentumstrategi samt latmansstrategi :slight_smile:

Direktavkastande aktier är långt ifrån lågrisk…

TS
Det går inte att besvara din fråga!

Att ta låg till medellåg risk, det är väll att jämföra med olika räntefonder.

Men att på snabbast möjliga sätt få ihop en miljon kräver hög risk och då riskerar du förlora allt satsat kapital.

Men du gör rätt som sparar massor!

Spekulativ optionshandel (istället för att ha optioner som försäkring) det är nog snabbaste sättet att öka ditt kapital.
Men du kan även förlora allt du äger snabbt.

Bland fonder är nog teknikindex de mest avkastande i stigande marknad (inte i fallande marknad) ex Nordnet Teknologi.

Vissa småbolagsfonder stiger kraftigt när marknaden stiger, men jag känner inte till någon bra småbolagsindexfond.
Småbolagsindexfonder ger inte högre avkastning än vanliga indexfonder, bara högre risk.

De flesta på detta forum förordar indexfonder och de flesta vanliga har historiskt tagit 6-7 år att dubbla kapitalet.

Fonder som gått bra i år (-22) är defensiva Handelsbanken hälsovård och
Astra Zeneca Allemansfond (index + 50% defensivt i Astra Zeneca)
Även AuAg Precious Green har gått bra som har 40% defensivt i guld.

Så jag skulle föreslå att du satsar 50% i hög risk och 50% defensivt för att få bra avkastning, för vi vet inte hur marknaden kommer utvecklas.

Ex
50% Nordnet Teknologi index
20% Astra Zeneca Allemansfond
20% Handelsbanken Hälsovård
10% AuAg Precious Green.

Men det finns tillfällen när allt faller som vid corona eller om Ryssland använder massförstörelsevapen och nato går med i kriget. Då kommer allt att sjunka.