Snabbast väg till 1.000.000 SEK?

Jag tänker att det trumfas a bankrån el dyl. :wink:

Skämt åsido, det handlar om vad @Descutan skrev. Vad är målet. En miljon till att betala av ett lån eller som ett delmål?

Jag kör indexfonder och har ingen direkt bortre horisont för sparandet, men skulle ändå sätta in i index om det handlade om den tidshorisont du pratar om. TINA s a s.

1 gillning

Är du försäljare från alcur? :laughing:
Skulle inte rekomendera en fond med 3.84% i avgift.

7 gillningar

För de flesta så är det nog vägen jag tog som är enklast gäller dock att få upp sin lön lite samt vara beredd på räkna kronor och maximera sitt sparande varför inte ett köpstopp tills man nått miljonen? :wink:

Jag levde snålt sparade varenda slant från lönen in på ett sparkonto gjorde detta ca 5 år och hade sedan 1 millljon kr på banken handlade ej med värdepspper för att komma upp till den summan utan var rent sparande.

Då pengarna skulle gå till bostad så ville jag ej riskera dom på börsen :slight_smile:

1 gillning

Skaffa en buffert du har på ett vanligt sparkonto som du känner dig trygg med, ca 3 månaders utgifter och allt beror på din livssituation och om du har hus eller barn etc. Då kanske du behöver ännu mer. Min buffert ligger på 175 000 kr, men det är för att jag ska sova gott om natten och även om börsen går ner som den gjort så har det inte påverkat mig då jag ändå alltid känt att jag har pengar. Det gör att jag inte behöver ta dåliga beslut i stress.

Mitt andra tips är att investera ALLT utöver dom pengarna du behöver till bufferten. Gör detta varje månad.

Det jag vill säga för att lugna dig är att Du kommer att nå miljonen, troligen snabbare än du räknat med, var inte orolig. Med sådant sparande så kommer du nå den, oavsett om du sparar på vanligt sparkonto eller på börsen. Börsen är dock mycket bättre i det längre perspektivet.

Gå in på valfri ränta på ränta kalkylator och skriv in dina uppgifter. Lek sedan med att höja antalet år, det är främst då börsen kommer visa sig vara det enda valet för just ränta på räntan är helt otrolig när du kommer upp i både pengar och antalet år.

Jag satt mycket och tittade just på detta för mig själv och försökte förstå just vinsten i investering istället för sparkonto. Sparkonto kändes tryggt och säkert men titta om du sparar 25 000 kr i månaden i 10 år på ett sparkonto eller på börsen med förväntad avkastning 7.5 % eller något. Då kommer du aldrig tveka. Upp och nedgångar är naturligt men tycker man världen blir bättre och bättre så kommer ju börsen följa efter och stiga över tid. Har du ingen tro på framtiden för världens alls eller företagen eller att människor inte kommer handla mer saker, då ska du inte investera så klart. Dock har du större problem då än dina pengar.

1 gillning

Varför vill du spara ihop en miljon på så kort tid som möjligt?

Snabbaste sättet är att ta ett lån :+1: Om det är en bra och viktig investering så kan det vara ett bra alternativ.

Med all respekt, men handlar det kanske om att fylla ditt ego? Då hade jag försökt gå till botten med vad den känslan egentligen handlar om. :blush:

Lycka till.

1 gillning

Frågan (“vad är bäst?”) är ganska obesvarbar och svaren hittills (“våffö då då…varför…varför…”) är ju typ värdelösa. Sharpekvoten är ju ett mått på avkastning relativt risken, men den kan man ju kolla upp själv. ( Sharpe ratio - Wikipedia ) Parametrarna 39 månader, 1 miljon och startkapitalet är väl inte mycket relevanta. En professionell rådgivare skulle antagligen mena att det är bäst att spara månadsvis och investera mer och mer varje månad även om aktier och index går ned på kortare sikt. Det är ju uppenbart att värdena ökar på längre sikt > 3-5 eller 10 år (om man inte är Ericsson eller annat svenskt bullshit management).

Personligen är jag lite mera försiktig efter att jag ser att många aktier tappat ca 50 % bara i år, jag satsar en del i hedgefond, en del i energifond, en del i aktier som ger utdelning och minskat mig i “tillväxtaktier”, som visserligen inkluderar framtidens vinnare men många av företagen kommer inte att bli vinnare, utan endast ett fåtal av dem.

Om jag hade (vilket jag har) ca 20 tkr att investera varje månad så skulle jag välja minst 7 placeringar och köpa mer och mer av dessa varje månad. Det kanske låter naivt men jag tittar på analyserna för fonder och vissa av fonderna har positiv utveckling under alla perioderna (max, 10 år, 5 år, 1 år, i år, 3 månader…), då är de ju fortfarande vinnare oavsett när någon gick in. Kanske inte helt banbrytande forskning, men historiskt så brukar morgondagens vinnare vara gårdagens vinnare (det brukar inte vara mycket tvärtom).

1 gillning

Snabbaste vägen till att ha 1Mkr i handen måste ju vara att ta ett lån och sen betala av det.
Förmodligen inte den bästa vägen för dig, men givet informationen du givit oss är det den snabbaste vägen.

1 gillning

Det kan funka ibland, ibland inte. Det låter som en bräcklig strategi.
Utdrag ur Pensionsmyndighetens “Bör fondsparare utgå från tidigare års avkastning när de väljer fonder?”:

1 gillning

Tack @bspastikern det är intressant tycker jag att analysen går att göra och går att göra nu utan att vänta till nästa år. Det går att stega igenom historien och se vilken strategi hade vunnit. En naiv idé är att vikta om portföljen en gång om året, en gång i månaden, en gång i veckan eller en gång om dagen, sälja gårdagens förlorare och köpa dagens vinnare. En gång skrev jag ett dataprogram som gjorde detta i en sandlåda för en virtuell marknad, vars priser var från verkliga köp och sälj, men kapitalet var fiktivt. Jag lät programmet logga in, läsa tabellen med senaste procentuella vinnare, köpa de nya vinnarna, sen sålde jag manuellt själv förlorare, dvs “cut-your-losses”, ganska snart var mitt konto nr 1 i ledartabellen och ingen ville tävla mera mot mig. Det är en naiv strategi som kan tålas att prövas. Det finns ju även väldigt mera komplicerade strategier (Baum-Welch algoritm osv.) som försöker estimera ganska kortsiktigt vad blir nästa observation givet följande historik, och historiken kan vara ganska kort (ca 30 observationer) men det funkade när beslutet var rätt i 51% av fallen. Verkar ganska dåligt beslutfattande som är felaktigt i 49% av fallen, men det förefaller vara avgörande för vinst om man bara är lite bättre än slump. Ofta är man sämre än slump.

Tror du att diagrammen från Avanza är exkl avgift?
Då har du lite att lära.

Tack för era svar! Som sagt, kommer köra splitt mellan fonder, några aktier och sedan sparkonto. Vad jag menar snabbast är ju självklart inte ta lån och jag kanske var oklar med min fråge formulering. Vad tänker ni om att köra på dessa? Tänker 15k/mnd, räntekonto på resten.

Vill du få ihop 1 mille så fort som möjligt bör du nog köra mer aggressivt och med någon form av ökad aktivitet där du löpande bevakar så att du inte får stora förluster. Men det krävs att du är gjord av det rätta virket och har en bra plan.

Nu är jag uppe i 230.000. Jag valde att köpa aktier och fonder, mina tesla har gått upp 58,3% och många andra mellan 7-20%, men axfood åt h-e. Får se hur det ser ut framöver på aktiemarknaden, men 1.000.000 är fortfarande mitt mål. Det är kul med sparande!

2 gillningar

Jag började spara i fonder på ISK konto december 2018.
Om inget omvälvande händer så är miljonen på kontot i slutet på detta år.
Det har i så fall tagit mig ganska exakt 5 år att nå miljonen.

Är inte alls intresserad av aktier och fonder så gick all in på LF Global Index.

Just nu köper jag fonder för 15k varje månad.

4 gillningar

Det roliga är att min första tanke när jag läste ovan var att tjäna ihop 1.000.000 SEK snarare än att investera / spekulera sig upp till det. När man gör det så tenderar man att ta en risk som förr eller senare slår emot en.

Jag hade således tittat på att öka intjäningen och minska kostnaderna. :thinking:

2 gillningar

Eget företag så går de att tjäna ihop de på ett år…

2 gillningar

Kanske inte direkt år 1 om man inte gör ett hjältedåd till insats. Men ja efter ett par år så kan det gå. :+1:

Näe, första åren va kärva men sen gick de bättre…

1 gillning

Jag har dragit åt ordentligt med att komma ner i kostnad. 0 abonnemang, bara matlåda, ingen bil etc. Skaffade mig ett nytt jobb förra sommaren, vill väll köra på ett tag till. Finns ju många sätt att skaffa fler inkomstkällor än jobb, bara svårt att komma på något. Många får det att låta så lätt att starta… ISK kontot ligger iallafall på +4% sedan jag börja, så det känns lite bra, iallafall inte minus. Ligger idag på 323.000 sedan jag skapade tråden, så 141.000 på 4 månader (dec-mar), fick tillbaka på skatten samt en rätt klen bonus men passade på att ynna mig lite hobbyutrustning för 25.000 eftersom jag håller orginalplanen. Så kommer klara av att nå i mål :slight_smile:

2 gillningar

Klart du kommer nå ditt mål.

Tyvärr kommer du först förlora väldigt mycket pengar.

Du kommer löpande ge uppdateringar här fram tills ditt kapital störtdyker, då kommer det inte vara lika kul att skriva om hur det går.

Det kommer göra dig klokare, och du förstår att investeringar kräver en längre horisont. Då investerar du i en global indexfond och når 1 miljon på några år.

Eller så tar du gratistipset från alla som redan genomgått detta. Indexfond eller räntekonto är dina enda alternativ.

9 gillningar