Snabbast väg till 1.000.000 SEK?

Haha, låter som någon som talar av egen erfarenhet. Om inte, då kan jag av egen erfarenhet intyga att det är så. :joy:

En klassiker i sammanhanget:

När en person med pengar träffar en person med erfarenhet händer alltid samma sak. Personen med erfarenhet för pengarna och personen med pengar får erfarenhet.

3 gillningar

Halvrätt har du, jag har endast ish 50% av mina pengar på isk, varav 20% av dessa på aktier 80% på globala indexfonder (LF + avanza). Vissa av mina aktier har gått ner 20%, tesla sålde jag av när den gick upp 70% för mig etc. Så jag försöker hålla ner riskerna men samtidigt kul att “gambla” lite. Kommer kontinuerligt uppdatera er! :slight_smile:

Kör hårt! Också på resan mot första miljonen… ligger runt 600k idag. 500k på börsen och 100k på sparkonto med 2,5% ränta.

3 gillningar

Grymt jobbat!! Hur mycket sparar du varje månad?

Cirka 12 000 kr/månad blir det i sparande. Mycket av det hamnar på börsen.

1 gillning

Snabbast väg till en miljon är väl att börja med två miljoner!!
(Förlåt, kunde inte låta bli.) :see_no_evil:

Jag är inne på min 3:dje miljon… Misslyckats me dom 2 första…

(Förlåt, kunde inte låta bli…)

2 gillningar

Ja, den var inte så dum den heller! :+1:t2:

Hej,

Nu har jag inte följt hela tråden. Men om jag förstår dig rätt så vill du nå 1 miljon så snabbt som möjligt.

Börsen är ett bra ställe med längre sparhorisont. Jag menar, börsen kan ju likväl dyka de kommande 3 åren… 8% avkastning är ett snitt över lång tid, HISTORISKT.

Om du ska nå 1 miljon, och med 20 000 kr per månad. Så är spartiden för kort för börsen.

Men om du däremot vill bli så rik som möjligt över tid, där du inte rör pengarna på 10+ år. Så fall hade jag kört som du skriver, månadsspara aggressivt så mycket du kan. Men jag hade skippat räntefonderna, om du kan leva utan pengarna på 10+ år.

Jag hade kört 100% aktier vara 80% Globalt Index och 20% Sverige Index.

Börsen är väldigt volatil. Så om du vill nå 1 miljon tidigare än 3 år, så kan det vara ett dåligt alternativ. Då hade jag valt sparkontot. Det är mest säkert på så kort tid. I en tävling om att nå 1 miljon snabbast, så tycker jag att börsen är fel ställe med din spartakt.

Ett alternativ, är att leva snålt och jobba mer. Då går det nog snabbast. Hur mycket kan du dra ner dina kostnader? :+1:

Lycka till

Kul med flera i liknande sist. Tog tag i sparandet ordentligt i början av förra året (kul att missa all uppgång 20 och 21 hehe) Började med 300k. Nu uppe i drygt 500k. 250k likvid och 260k isk. Försöker putta in minst 12k/mån i fonder på isk. Blev en hel del extrajobb förra året som bidrog till ökat sparande men har nytt jobb nu som inte möjliggör det, dock högre lön. Siktar på 1 miljon om 3-4 år förhoppningsvis…

1 gillning

Är också i liknande sits! Fick bättre jobb för några år sedan som möjliggjorde att jag kunde spara mycket mer. Kommer att nå första miljonen detta året :slightly_smiling_face:. Har pengarna på vanligt bankkonto och enda syftet är att vara kontantinsants till att köpa bostadsrätt.

Allting som jag sparar över insättningsgarantin/kontantinsatsen planerar jag att lägga i aktier/fonder.

3 gillningar

Förstår att det är ett skämt. Men för att förklara lite. Jag ser detta mer som ett mål, en progress helt enkelt. Att nå en miljon är för vissa larvigt som kanske får in detta på några månader eller som sitter på miljarder. Men lyckan att nå ett mål är nog rätt lika för mig att nå 1 miljon för andra att nå 10 miljoner. Att då hoppa direkt till målet (arv etc) fyller inte syftet vad jag är ute efter här. Det är min tanke när jag läser din kommentar.

1 gillning

Låter vettigt. Eftersom jag inte sparar till något speciellt och redan har en kontantinsats i lägenheten så tar jag ändå mer risker än vad jag borde. Jag köpte massa aktier vissa gick apbra andra skit. Så jag sålde av alla aktier som gått plus och återinvesterat över tid på dem jag ligger back på för att gå plus snabbare när det upp igen. Tanken är att spara 50% i endast globala indexfonder och 50% på bankkontot. Jag har redan dragit ner alla kostnader. Matlåda varje dag, åker kommunalt (ingen bil), ingen Netflix, inget privat mobilabonnemang etc.

1 gillning

Snyggt!! Äsch, seriöst, jag köpte tesla aktier för kanske 3 månader nu, gått upp ca 60%!! sedan dess. Byggmax -20%. Det jag vill säga är att du inte missat något och bara fortsätta spara :+1:t2: Håll mig uppdaterad så fixar vi detta

Spännande! Det är alltid bra att ha något att spara till. Lycka till, din bostad är snart din :+1:t2:

Det gör du och ni rätt i! Det finns ju en tråd på RT som anknyter väl till det där:

Det visar ju att flera sett det som en milstolpe. Senast igårkväll fick jag upp nån YT-film om en amerikan som pratade om arr ”the first 100k [goal] is the hardest”.

Så, glöm inte fira delsegrar! :slight_smile:

1 gillning

Här är min lista:

1. Höj dina inkomster.
  2. Höj din lön (är övertid möjligt?).
  3. Skaffa extrainkomster
  4. Högre sparkvot (få ner dina utgifter).
  5. Sparkonto på nischbank rörlig ränta.
  6. Sparkonto på nischbank bunden ränta.
  7. Korta företagsobligationer på depå.
  8. Blandportfölj (30 aktieindex/70 räntor etc) på ISK
  9. Tjäna mer deg.
  10. Sälj dyra prylar för att få in mer cash.
2 gillningar

Du kan sälja ditt id till folk som håller på med betting.

Se upp med denna strategi. Det är lätt att du säljer alla bra och lönsamma företag och att du köper fler aktier i de dåliga och olönsamma företagen.

1 gillning

Kan du jobba mer timmar?