När nådde du 1 miljon i avkastning (ej kapital)?

söker benchmark

Frågan: vid vilken ålder och hur många år efter ni börjde med börsen nåddes en miljon kronor i AVKASTNING

Bonusfråga: använd strategi exv

Månadssparande global index

Stock picking

Momentum

Krypto

1 gillning
3 gillningar

Tänker på faktiska exempem

Är nyfiken, varför? Vi kan skriva vad vi vill, alla vi har olika förutsättningar, vissa har haft tur, vissa otur och vissa har tuffat på enligt index.

Mina råd.
Utgå från dig själv, använd ränta på ränta kalkylatorn, hur mycket kan du spara varje månad, hur volatilitetskänslig är du, hur vill du investera.

Det finns lotteriliknande upplägg och sen finns forskningsbaserade upplägg.

Allt landar i vad du vill och hur du vill nå dit.

9 gillningar

Jag håller med. Förstår inte vad man får ut av det där. När jag började spara så hade en enda fond som jag lade 10k i för att testa. Det låg så i flera år. Sen började köpa lite mer som smått, sen kom en massiv insättning pga försäljning av bostad, sen månadssparande i olika nivåer.. Det är ingen rak väg, ingen entydig strategi eller metod som gällt hela tiden.

4 gillningar

Som mina 1200kr Investor jag köpte när jag var 18​:sweat_smile:

Dröjde många år innan nästa köp av någon investering över huvudtaget.

1 gillning

Enligt Avanzas statistik tog den första sju år och den andra tre år. Diverse index och många misstag.

4 gillningar

Pratar du om ackumulerad avkastning eller årlig avkastning?

För mig tog det 13 år innan jag var på +/- 0 då jag var med om IT kraschen strax efter jag började och allt jag hade på börsen gick ner 50%-100%. Sen kom finanskrisen som grädde på moset.

Sug på den :laughing:

16 gillningar

Jag började investera rejält september 2018 och har sedan dess investerat ca 15 000 kr i snitt (dock närmare 20 000 kr i mån första åren) varje månad.

Första miljonen var nådd oktober 2020
1.5 MSEK november 2021
2 MSEK juni 2023
2.5 MSEK april 2024
3 MSEK november 2025

Jag har dock bara kunnat investerat ca 2 - 3 000 kr i månaden sista året pga föräldraledig sambo där jag betalat typ allt.

1 MSEK i avkastning kom dock först nu 2026. Väldigt häftigt att från att ha ett mål att nå 1 MSEK så har man nu lyckats få 1 MSEK i avkastning på sin investering.

Jag har investerat enligt den gamla globala barnportföljen som fanns. Typ detta där jag ändrat lite

Globalt 55 %, sverige alla bolag 10 %, sverige småbolag 5 %, spiltan aktiefond 7,5 %, avanza emerging markets 7,5 % och så lite guld och global småbolag typ.

6 gillningar

Aldrig

Men både 2023 och 2024 var fasen inte jättelångt ifrån. Då fyllde jag 49 respektive 50 och det var tio år efter jag började från noll (igen). Sedan sabbade jag det genom att börja leva på pengarna.

Strategi?

+extra home bias

Jag tolkade det som årlig avkastning utan nyinvesterande. Kanske tolkade jag fel. :smiley:

TS får nog specificera om hen vill ha klarhet. Menas det som @mattiis svarar på så får jag backa till mina pappersanteckningar hemma i byrålådan.

1 gillning

Menar det avanza kallar avkastning i sin app

Det vill säga totalt portföljvärde minus insättningar? För oss är det långt kvar, min fru och jag har nu en avkastning på 384 tkr. Vi har ca 1,7 mkr i portföljvärde.

Strategin har varit globala indexfonder, plain and simple :rocket:

Då jag bytt plattformar fram o tillbaks genom åren så kommer jag aldrig veta exakt när jag nått en miljon i avkastning eller exakta tidpunkten för det tyvärr.

2 gillningar

Okidoki… då får jag rota i pappren när jag kommer hem för nå’t sorts svar, men jag gissar på runt 2018 (eller ca fem år efter starten) för jag hade bra utväxling i den vevan).

Samma här, och någon excelslav är jag inte heller. Men mellan tummen och pekfingret går nog.

Har bytt ofta så har ingen helhet. Men skulle gissa runt 17 år.

Strategi har varit hög risk och väldigt aktiv. Kan tacka netflix för en hel del av avkastning.

0 kr global månadsspara fram till 2022.

Stock picking har varit 100 %.

Imponerande tålamod. Vad fick dig att hålla ut så länge?

Tyckte att det borde gå upp till slut.

Glad att jag höll ut, men borde även ha bytt vissa innehav och ombalanserat.

1 gillning

Jag upptäckte av en slump häromdagen att min avkastning numera är högre än vad jag satt in. Det kan vara ett kul nyckeltal att titta på :wink:

2 gillningar

Jag investerade i min KF några veckor innan tullkrisen förra året. Engångsköp. Det är nu efter oklara små rus under krigets gång för tillfället ca 3%+. Har dock för det mesta varit minus fram tills nu, och kan säkert lätt få vänta på plus om konflikten ställer till det lite på börsen.

Har därför tänkt mer på inkomst än avkastning :sweat_smile:
Hittills har ju avkastningen mest varit en urholkning.

Började välja investeringar som 12-åring. Första miljonen i avkastning tog 18 år. Andra miljonen i avkastning tog tre år. Lycka till!

1 gillning