När nådde du 1 miljon i avkastning (ej kapital)?

Alla som börjat sparaefter 2009 har inte upplev nedsida på riktigt ännu…
jag började år 2000 (90% av sparandet på börsen var min tjänstepension, medan jag betalade på huslånet med större delen av pengarna, efter att CSN var avbetalt) men mycket begränsat så 2008 smällen märktes i % men då var mitt sparande fortfarande värt mindre än huset och långt kvar till pension så nästan all min avkastning har kommi efter dess och i Tjänstepensionen pga bra lön, tillräckligt högt startkapital 2009 och bra utveckling.

Det jag inte upplever att folk förstår är att 2000 bubblan/fallet kan hända igen och följas av 10 svåra år och man börha en plan för vad man gör då.

14 gillningar

Vilken plan har du för nästa gång det sker igen?

Vilken plan har du för nästa gång det sker igen?

1 gillning

Jadu, det behövs nog ett 8-siffrigt sparkapital för ett komma upp i en årlig avkastning på en mille.

Jag är inte där än men hoppas givetvis komma dit en dag…

Hej, jättebra men du har missuppfattat frågan.

Frågan var när man kommer upp i årlig AVKASTNING på en miljon inte sammanlagt sparkapital.

För att komma upp i en mille om året i AVKASTNING så krävs det i min mening minst 10 millar i kapital för att långsiktigt få 10% i avkastning = 1 miljon.

Ok, det kanske är jag som har missuppfattat men är lite utdelningskadad med termen direktavkastning :sweat_smile:

Tycker frågan är otydlig.

Menar frågeställaren när man nått ett totalt portföljvärde av 1 miljon, insättningar borträknat, så nådde jag det efter ca 5 år.

1 gillning

7 år, 6 månader, 4 dagar.

1 gillning

Ca 10 år hos avanza innan total avkastning nått 1msek. Rätt kaotiskt sparande under de åren. Därefter mer strukturerat och strategiskt.

Nu, 15 år efter att jag startade upp avanza och fem år efter att jag nått miljonen i samlad avkastning, kan jag räkna med 1msek årligen i avkastning men då ingår en stor del av tjänstepensionen i kapitalet. Snöbollen kom i rullning…

Ja, så tolkade jag det också. Verkar konstigt att tolka in någon särskild period när ingen anges.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Det beror ju helt på årsavkastningen. Går börsen upp 33% räcker det ju med tre mille investerat.

Som sagt, nej.

1 gillning

Menar du total avkastning eller avkastning inom en viss tidsperiod (t.ex. år/månad)?

Pratar vi total avkastning på 1 mkr och månadssparande i globala aktieindexfonder tar det 20 år med månadssparande på 4 000 kr, exkl skatt.

1 gillning

Om utvecklingen är 7%

2 gillningar

Ja, precis. Det är snittet för globala aktieindexfonder, därav att RT har det som standardvärde.

1 gillning

i excelarket ja, men i verkligheten kan det gå både mycket snabbare och mycket långsammare. Jag tycker inte det är så svårt. :smiley:

Det enklaste sättet att göra det snabbare är så klart att sätta in mer pengar. Det är den dolda hemligheten.

2 gillningar

6 år sen kom GFC och tog tillbaka det mesta. Sen kom livet och annat. Efter 20år kom sen första, andra, tredje osv.

I avkastning.

Det tog 11 år för mig.

Jag skrev LÅNGSIKTIGT.

Jag tvivlar starkt på att folk generellt kan få 33% årlig avkastning. Enstaka år, visst, men inte i det långa loppet. T.o.m. ett snitt på 10% kan vara ett för högt antagande men det är ändå rimligare än dina 33%.

Läs gärna trådstarten och resten av diskussionen. :smiley:

1 gillning