Ämnet med att fira livet och lära sig spendera sina sparade pengar längs vägen har ju varit uppe senaste åren hyfsat frekvent. Om man skulle vilja fira mål längs vägen i sitt sparande genom att unna sig något fint, kan vara en sak såsom klocka, instrument, men kan också vara en resa, vad skulle en sådan summa kunna vara utan att förstöra sparkapitalet för mycket? Drar vi det till extremen är det ju mindre bra att lösa bort hela avkastningen varje år, men inte heller bra att aldrig ta ut något längs vägen heller. Skulle 2 % av sitt sparkapital kunna vara en bra regel som inte tuggar alltför mkt på sparkapitalet? Om man då t.ex. skulle vilja fira med något fint för varje miljon man når i sitt sparande skulle det innebära 20, 40, 60, 80, 100 tkr upp till 5 miljoner.
Självklart viktigt att köpa det man vill ha längs vägen också, men jag som är en tävlingsmänniska i grunden skulle gärna vilja ha nåt sånt här som triggar mig och där man firar ordentligt det man faktiskt uppnått. Ungefär som vissa köper sig en fin klocka när de fyller 40 år.
Misstänker det finns en del på forumet som aldrig tycker man bör köpa något och ta från sitt sparande, men då önskar jag er snälla inte svara på detta utan istället komma med konkreta tips vad en bra regel kan vara att unna sig något fint utan att det förstör kapitalet på sikt.
Jag hade vänt på det. Dvs, vad kostar det att nå dina mål med sparandet. När du är nöjd med att detta uppfylls kan du ju göra det som passar för resten.
Absolut…men i vardagen lever jag i stort sett så jag vill och sparar resten. Detta var dock ämnat för vad ni tror att en bra regel kunde vara att ta ut och fira mål utan att det förstör kapitalet på lång sikt för mycket. Det betyder inte att man måste köpa nåt för 100 tkr när man når 5 mkr t.ex. men kul att diskutera vilken nivå som är rimlig.
Finns ju ingen generell siffra eller nivå som gäller för alla, vi har alla olika,mål, behov och förutsättningar.
Men tycker definitivt att nöje och spenderande på ej essentiella saker kan vara viktigt för välmåendet och borde vara en del den ekonomiska planen.
Så fira på du, hur extravagant firandet ska vara behöver du avgöra själv
Alltså, det tar emot lite att tänka på att spendera av sparandet under vägen, men visst finns det poänger med att fira framsteg.
Jag tror du är något på spåren med 2%. Att kika på vad som kan vara en rimlig nivå vid FIRE och sedan lägga sig lite under det. Det saktar såklart ner takten du ökar sparandet i sig, men om det samtidigt ökar motivationen och det bara händer med några års mellanrum så kanske det är värt det.
Hehe, nja skulle jag inte hålla med om.
Har ganska tydligt sparmål, 10 mkr. Sparar idag ca 40 % av min nettoinkomst per år, vilket motsvarar ca 20 tkr per månad. Vill dock inte vara en som sparar sparar sparar i 20 år utan att unna mig saker på vägen.
Just denna fråga jag ställde var inte tänkt att vara så djup, utan bara vad en god regel kan vara generellt att unna sig längs vägen när man når olika milstolpar utan att det tar för mkt avkall på resan till FI.
Tack för svar på min fråga
Vet att vissa FIRE anhängare har pratat om 1 %, men tycker själv att 2 % inte borde göra så mkt på totalen, och inte förlänga resan så många år direkt. (Alltså 2 procent varje gång man når ny miljon i totalt sparande, inte 2 % varje år).
Borde man ju kunna räkna på, men orkar inte det.
Det låter ju som att du har en väldigt bra och välordnad ekonomi när du kan lägga undan så mkt. Jag tycker helt klart du ska unna dig saker, ditt mål är till för att sträva emot men de är ju inte alltid sagt att man måste nå målen…
Jag har själv inte alls lika högt månadssparande sparande som du men äger endel aktier och får då utdelning från dessa och jag har då tänkt att jag kanske kan använda 20-50% av utdelningen att “lyxa till det för” väl medveten om att ränta på ränta blir lidande.
Detta hade då ungefär motsvarat 0,6-1,5% av mitt totala sparande.
Ja precis, det gäller ju att hitta sin egen balans på sparande/spenderande, samt hur viktigt det är att nå sitt mål etc. Att ta 1,5 % t.ex. varje år av avkastningen skulle jag tycka var lite mkt för mig själv och bromsa ränta på ränta, med sagt bör det inte vara fel för dig! Tack för inspel.
Hade delat upp månadssparandet från början istället för att klumpsamla och försöka på någon matematik från det.
’Roliga utgifter’, ’tråkiga utgifter’ och ’sälj aldrig’ tycker jag är en bar grundtanke.
Jag har börjat med dessertviner. Tokai, port, marsala etc. Ganska billigt men ger mig stor glädje. Jag rekommenderar alla att spendera väldigt lite av sin förmögenhet på alkohol.
Hehe va? Nu vet jag inte om du svarar på mina inlägg, men jag månadssparar automatiskt från lönen och har så gjort i över 10 år. Skrev bara vad det blir per år ungefär.
Detta var mer än fråga jag var nyfiken på för att ev fira när man når vissa mål med sitt sprarande. Men men kan vara svårt ibland att få fram det man frågar efter och verkar inte vara så många som tänker såhär, så kanske fel forum att fråga på…
Om du lägger in 20 000 kr i sparande per månad i 20 år så kommer du upp till dina 10 000 000. Räknar med 7 % värdeökning per år.
Det blir väldigt mycket firande varje år i slutet av perioden.
Jag tror inte folk tänker som du gör. Kanske inte ens vid första miljonen. Det blir mer som “aha, kul nu har jag för ett tag sedan nått mitt (nästa) mål”. Inte så stor grej helt enkelt.
Intressant, tyckte först din tanke på 2% lät rimlig men ju mer jag läste i tråden så kom en annan tanke fram. Upplägget du förslår är lite av ett linjärt tänk… Och kanske inte helt i linje () med livet och sparandet som vi lärt oss. Det går upp och ned, ibland dubblas det. Så gör även motivationen och viljan att spara/spendera.
Jag tror det bästa är att känna efter i magen, vad kommer få mig motiverad att spara till tex miljon nr 3. Var är jag här och nu i livet då och vad skulle inspirera och motivera mig till att spara tills jag mår målet om x månader. Ställ den frågan, då tror jag du hittar svaret på vad det kommer kosta.
Saker och ting händer också i livet. Låt säga att en vän till dig dör plötsligt, 50 år gammal. Det tror jag skulle iaf påverka mig och mina val i närtid kring den händelsen. Kanske kommer det kännas mer okej att spendera pengar på livet just då än vad det gjorde veckan innan
Jag är inte heller säker på att du kommer känna det mer okej att spendera 100 000 för att fira när du uppnått fem miljoner än tre miljoner. Men jag lyssnar gärna till fler tankar
Nu använder jag lite av avkastningen lite när som. Men har absolut mål om hur jag ska fira framsteg. Dock inte i form av summor utan lifeinvestments jag vill göra. En viss resa jag velat göra, byta bil, köpa hus, mm.
Avkastningen är till för att förbättra mitt liv. När den kan göra bättre nytta för mig någon annanstans än på börsen är det där den ska va.
Fundera på bra lifeinvestmenst du vill göra och sortera dem i ordningen du vill fira med dem.
Ok, jag verkar vara extremt dålig på att förklara mig här känner jag. Gör ett sista försök. Det handlar inte om att tvångsmässigt ta ut 2 % varje år och att jag måste fira nåt för exakt 2 % varje år. Meningen var att hitta något belopp som skulle kunna vara försvarbart att fira med vid varje miljon (inte varje år) där man kan hitta en rimlig balans mellan uttag och inte förstöra ränta på ränta. Nej, jag kommer nog inte bli lyckligare vid 100 tkr uttag på 5 mkr än, vid lägre nivåer. Detta var mer bara meningen mer som en diskussion vilket uttag kan vara lämpligt för att fira vid varje miljon utan det förstöra ränta på ränta. Nej, jag kommer nog inte behöva ta ut exakt de summorna exakt varje gång jag kommer upp x miljoner kr. Och nej, jag vet att mkt annat händer i livet som är viktigare, och pengar gör en inte lycklig heller i slutändan, jag vet det också.
Detta var mer tänkt som vissa regler som finns i böcker, t.ex. av Ramit Sethi, vad en rimlig nivå kunde vara man inte borde gå över på uttag längs vägen. Det var inte meninen att det skulle vara så komplicerat.
Jag har hela tiden tänkt, aldriga sälja, men tror faktiskt för att inte vara rädd att spendera alla pengarna längre fram, vill lära mig ta ut då och då (kanske blir vart 3-5 år typ) för att njuta och dels träna och bli bättre på att spendera dom också.
Jag har använt 2/3 av mitt idoga sparande/investerande på nytt boende, känns gött med både själva boendet och investeringen. Min taktik är att inte bara spara utan också få glädje av sparandet.
Problemet med % i mitt tycke är att det slår väldigt olika beroende på vart i din resa mot 10msek du är.
Skall man vara lite allvarlig så behöver man inte tänka på sitt firandes kostnad när man väl nått sin första miljon. Och att budgetera det blir lite begränsande.
För mig som älskar mat och resor så skulle jag välja att koppla sparmål till upplevelser och inte tänka så mycket på kostnaden.
T.ex:
1msek = lokal skandinavisk sstjärnkrog
5msek = resa + meny på stärnkrog
10msek = längre resa + besök på fler krogar, alt fler destinationer.
Att sätta regler skulle nog vara hämmande för mig i mitt firande. Jag anser att jag är ekonomisktrimlig nog att inte bränna mina pengar negativt utan hitta en rimlig nivå för firande.
Det viktiga är nog snarar att sätta som mål att fira. Annars riskerar man nog att bara flyta på utan att stanna upp