Hej, jag har efter en tidigare tråd här börjat fundera på att lyxa till livet med den avkastning som jag får ut. Jag har liksom många andra på forumet här haft svårt att kunna njuta av att använda pengar och behöver därmed göra det skiftet i små steg. Därför vill jag alltså utifrån mina tillgångars utveckling börja konsumera sånt som jag har svårt för annars och på sikt hade det varit kanon om det kunde finansiera mer nödvändiga kostnader med.
Jag har gjort en excel där jag stämmer av utveckling på mina tillgångar halvårsvis och där jag då kan se hur mycket de har gått upp utöver insättningar. Frågan jag vill diskutera är då vilken del av denna summan ska jag nyttja till lyx och hur gör ni?
Är det real nettoavkastning som gäller? Och hur har du tänkt göra under perioder då avkastningen är negativ?
Själv skulle jag föredra att använda något i stil med fyraprocentsregeln hellre än faktisk avkastning.
Njae, 4%-regeln jämnar till uttaget och gör att ni inte ska bli utan pengarna (ni baserar de 4 procenten på) de närmaste 30 åren. Så kapitalet kan öka, men det kan också ta slut efter 30 år.
Att göra skiftet i små steg låter klokt. Jag tror att det är lätt hänt att man vänjer sig vid det som kändes lyxigt förut och plötsligt krävs det mer och mer för att uppnå samma känsla. Då kan man känna sig fattig fast man egentligen har mer pengar än man hade förut. Det är väl det som kallas livsstilsinflation. För mig är det just känslan som är viktig. Det betyder mer att känna att jag kan köpa något som jag vill ha än att faktiskt köpa det. Så mitt råd är att inte konsumera mer bara för att du kan. Behåll känslan istället och köp bara det du verkligen vill ha.
För mig började skiftet komma så smått förra sommaren när jag lyssnade på avsnitten om rikedomstrappan och insåg att vi (min man och jag) befinner oss på nivå 4. Jag har en relativt låg inkomst och har alltid levt sparsamt och enkelt. Min uppväxt var likadan. Inga onödiga lyxköp. Inga fina ”märkeskläder” som klasskamraterna hade. Upplärd till att inte slösa. Så min inställning har varit (och är fortfarande) att man ska vara försiktig med onödiga utgifter. Därför är det ganska enkelt för mig att få till en känsla av lyx. För några veckor sedan köpte jag för första gången en portionsflaska med äppeljuice inför en tågresa. Det kändes lyxigt för mig. Annars dricker jag alltid medhavt kranvatten. Andra köper utemat och kaffe på stan till vardags. Jag tror inte att de känner sig rikare för det.
Så fundera över vad du vill uppnå och hur du ska uppnå det. Är det saker du behöver eller upplevelser du gärna vill ha så titta på hur stor avkastning du har och ryms kostnaden där så köp det med gott samvete. Är det mer känslan av rikedom så kanske lösningen inte är att köpa mer även om du kan.
Jag fattar, men då är det nog här jag vill diskutera nivån. Om jag sätter 4% så äter jag upp en rätt stor del av ökningen. Jag skulle vilja börja lite smått att njuta av kapitalet men ändå att det fortsatt ska öka
Aha, men då kan det nog vara läge att ändå skruva på procenten (åtminstone inledningsvis) och därmed få jämnt uttag ändå. 2 procent kanske? Känns det alldeles för “olyxigt”?
Skulle det dra iväg mycket kan du/ni ju trimma upp det lite med tiden.
Mycket bra tankar och jag håller med, att konsumera bara för att är inget jag vill göra. Men jag tror jag ser livsstilsinflation som en positiv grej med, en möjlighet att njuta mer av de pengar man faktiskt har.
Det jag vill uppnå är nog delvis saker och kanske framför allt att köpa tröjan från arket istället för från HM eller att inte fundera på att köra gokart idag eller senare i sommar. Problemet blir ju lite vad jag ska avsätta för “livsnjut” och vilken del av avkastningen som ska fortsätta ge ränta på ränta.
Ja precis, 2 procent kanske inte är så dumt. Och ja det är ju såklart inget som behöver huggas i sten. Det hade ju varit tilltalande att nyttja den faktiska avkastningen men det kan ju bli ganska missvisande också så jag förstår att det kan vara dumt att göra
Om du har ett regelbundet månadssparande så kan ett alternativ vara att minska det något och istället avsätta de pengarna till ett ”lyxkonto”. Då behöver du inte oroa dig för att tära på kapitalet, det kan fortsätta att växa med ränta på ränta samtidigt som du har full kontroll på hur mycket du spenderar.
Jag har nog egentligen tänkt tvärtom. Jag behåller sparandet så jag vet att mitt kapital ökar och jag behåller en del av avkastningen på det som redan är investerat men om jag tar en del av avkastningen och nyttjar så ökar den successivt år för år. Kanske blir känslan om man tar av sparpengarna ändå att man blir snål
Nja, jag är i nån slags limbofire då jag jobbar timmar just nu som jag klarar att leva på. . så datumet för FIRE har flyttats och det gör ju att varje månad jag jobbar och INTE plockar på kapitalet hamnar på pluskontot