Jag tycker att det saknas lite riktlinjer/nyckeltal om hur mycket man bör spara. Det generella man kan höra är 10% av inkomsten över tid, alternativt något i stil med ”spara det du kan”. Enligt mig missas förhållandet mellan ditt sparande och din förmögenhet.
För många som sparar handlar den ekonomiska resan om en ”ackumulations”-fas och en mer ”passiv tillväxt”-fas. Jag tänker att denna ”regel” handlar om att förstå övergången mellan ackumulation och passiv tillväxt.
”0,3%-regeln” är då att ditt sparande per månad, för att vara i en ackumulationsfas, bör vara större än 0,3% (delat på 1000 * 3) av din nettoförmögenhet. Vid den gränsen står ditt månadssparande för mindre än hälften av förmögenhetens värdeökning. Detta medför att den passiva värdeökningen jobbar bra mycket mer än vad du gör över tid tack vare ränta på ränta. 0,3% kommer lite slarvigt från 4%-regeln baklänges, 0,3% per månad är ish 4% per år.
Syftet med regeln är både att ge en riktlinje för dig som ackumulerar på vad du åtminstone bör spara, samtidigt som det för någon med stor förmögenhet och som har sparar under nyckeltalet en tankeställare på ifall man kanske ska gå över till passiv tillväxt (coast fire eller mer guldkant i vardagen t.ex.)
I praktiken:
Du har 2 miljoner och sparar 3 000 kr i månaden (0,15%) → Ditt sparande påverkar inte längre utvecklingen särskilt mycket. Se om det går att spara mer!
Du har 15 miljoner och sparar 15 000 kr i månaden (0,1%) → Ditt sparande gör ingen betydlig skillnad för din förmögenhet. Om ditt mål med ditt sparande var att leva ett rikt liv, överväg att börja leva rikare!
Summa summarum: Ett enkelt sätt att räkna lite snabbt på ifall ens sparande gör betydlig skillnad, och en gräns där man bör reflektera över sitt sparande (varför sparar jag och sparar jag tillräckligt?). Jag kommer nog använda detta som ett riktmärke för när jag ska öka/sluta spara.
Hiss eller diss?
Tillägg: För dig som sparar kraftigt och är ung så bör nog sparandet vara över 1% av din förmögenhet per månad, då ökar din förmögenhet snabbt och ditt sparande har väldigt stor effekt. För att kunna upprätthålla detta i takt med att förmögenheten växer krävs självklart en hög lön, vilket ger en liten passning till @janbolmeson s bästa ekonomitips: ”höj din lön”. Det förklarar också varför det är mer eller mindre omöjligt att månadsspara sig till Rikedomstrappan nivå 5, då sparandet helt enkelt inte hänger med förmögenheten: till slut är förmögenheten passiv och extra sparande “irrelevant”. Förenklat är det som avgör hur rik du blir hur länge du kan fortsätta spara en “relevant” summa pengar i takt med att förmögenheten växer, där någon med hög lön helt enkelt kan nå längre.
Tillägg 2: Självklart finns det anledningar att spara även om det passiva drar det större lasset. Har man ett tydligt mål som FIRE eller bostad, så är såklart allt sparande ett steg närmare målet.