Hur mycket bör man spendera av sin avkastning?

Kika på utdelningsaktier med låga värderingar och hållbart case (som i att du tror på affärsidén över tid, att det inte blir en utdelningsfälla) som inte delar ut för stor del av vinsten så bör du inte förstöra ränta-på-ränta-effekten helt om du spenderar utdelningen. Se det som att du äger en glasskiosk eller något där du spenderar vinsten den genererar, fast i större skala.

Jag hade tittat på avkastningen för året och tagit ut av den för att inte ta ut pengar när det har varit ett dåligt börsår och man råkade passera en miljongräns.

Ta ut så mycket så du kan göra/köpa något som du uppskattar.

Köp en flaska champagne för varje ny miljon

Ett alternativ är ju att en månad, när du känner att du vill fira, strunta i att spara den månaden, och unna dig något för de 20.000 kr som annars hade gått till sparandet :smiley: tycker gott o väl du kan fira med tanke på hur mycket du har möjlighet att avsätta varje månad. Grymt jobbat och lycka till!

1 gillning

Ok, tack för alla svar. Jag får fortfarande inte riktigt fram vad jag menar. haha.
Absolut, jag dricker champagne för varje miljon, oftare än så då jag verkligen gillar champagne. Tanken var mer om man lägger undan alla känslor osv, rent matematiskt, vad skulle kunna vara en regel att ta ut vid varje miljon för att använda pengarna under resans gång på ett lagom sätt och njuta av pengarna samtidigt som man inte urholkar ränta på ränta. Som jag skrev tidigare, FIRE rörelsen har skrivit om 1 %, min tanke var att 2 % av kapitalet vid varje miljon (kan vara present till sig själv som en klocka, kan vara gåva till barnen) skulle vara en ganska bra gräns.

Jag unnar mig längs vägen så inga problem med det, detta var mer tänkt som att matematiskt exempel att avnända pengarna längs vägen, som die with zero, blir bättre på att spendera pengarna teman som varit uppe sista året.

För stiftelser som har ett evigt liv ligger rekommendationen att ta ut ca 2% av kapitalet per år för att undvika att det inte ska minska samtidigt som de ska uppfylla sitt syfte att dela ut pengar.
Nu kommer du inte leva för evigt så du kan ha en högre %. De räknar dock med att de inte har nysparande.

Annars gillar jag tanken från Rikaste mannen i Babylon, spara 10% av årets vinster/lön/intäkter och spendera resten. Mr Market fanns inte på den tiden så han behövde inte hantera börssvängningarna vilket underlättar de beräkningarna.

Jag tycker inte du ska sätta ngt procenttal! Använd det som behövs, det är därför jag sparat. När jag gick i pension reste jag till länder jag länge velat besöka; Kina ( 2 ggr), Vietnam, Sri Lanka) , det gick väl åt mellan 5 och 10% av kapitalet, men det är det värt!

3 gillningar

Med en så hög inkomst måste du få en bra pension.
Vad ska du ha 10 millar till?
Kommer du att få nytta av pengarna?
Fundera över om du inte ska sluta jobba når du fått ihop tillräckligt.
/ S

Spenderar ingenting av avkastningen. Dirigerar isåfall om sparandet till att behålla på kontot en period.

2 gillningar

Mina portföljer har gått upp ganska så mycket i år, så jag har i höst/vinter tagit ut ca 20% av uppgången och köpt lite saker jag har haft på ”min önskelista”. Jag har bara sparat i 15 år och aldrig tidigare tagit ut några pengar, men i år har jag bestämt mig för att börja ta ut en del av uppgången under bra år…

2 gillningar

Jag har inte hittills unnat mig något större på vägen som belöning av uppnådda delmål, utan skulle säga att jag har en sund nivå av pampering för mig själv som grundnivå - bara för att jag själv mår bra av det. Hade säkert kunnat gnola in mera % utan shopping, skönhet, resor etc. Men gällande större belöningar så hade jag nog fått känslan av att de tar en för stor bit av kakan innan jag är i mål. Kanske är det ett felaktigt tänk, då man ju aldrig vet vad som händer i livet.

Så hittills sparar jag belöningen som finns där, väldefinierad och delikat, till dagen jag uppnår mitt första FIRE-mål. :nest_with_eggs:

2 gillningar

Jag är bara nyfiken. Vad ska du gra när du har 10 miljoner? :slight_smile:

Jag började förstå ränta på ränta 2014 och satte igång en resa som till slut blev 1 miljon. Nu har jag precis köpt en bostad och använt 2/3 av sparpengarna/avkastningen och är nöjd, glad och stolt.
Nu märker jag att jag uppskattar glädjen och nöjet i att vara på resan igen mot 1 miljon eller mer. Jag finner helt enkelt stor tillfredsställelse i själva fasen spar/investering har jag insett.

1 gillning

Haha bra fråga. Nä men det är mitt mål med att blir FI, och den gränsen är för mig 10 mkr. Då tänker jag att jag inte behöver spara något mer direkt utan leva på min lön, eller gå ner i arbetstid. Även om ja gradvis unnar mig mer ju mer kapital jag har och högre lön jag har kommer jag väl unna mig ännu mer i form av resor osv. Sedan är det väl skönt och stabilt att känna att man är FI tänker jag, så jag trokstressar inte dit men det är mitt mål absolut.

2 gillningar