Första miljonen nådd - tusen tack till RT!

Idag firar jag min första stora spar-milstolpe - en miljon på mitt Avanzakonto! Det gick snabbare än jag trodde, 2 år och 4 månader. Jag ska inte miskreditera den egna sparivern och det som Jan kallar “flit och systematik”, sparkvoten har i snitt legat runt 70%. Men visst har jag haft stor hjälp av ett gynnsamt börsklimat med en utveckling på 51 %.

Jag har så mycket att tacka Rika Tillsammans i mitt sparande och investeringsstrategier. Hade jag inte upptäckt denna blogg/sida hade jag säkerligen suttit och försökt tajma marknaden och hitta undervärderade bolag. Istället har jag satsat på en 90/10 portfölj med indexfonder (globalt, Sverige och svenska småbolag) samt bankkonto med insättningsgaranti (0.6 % ränta).

Ödmjuk inför att framtiden inte alls med säkerhet kommer erbjuda lika positiv börsutveckling fortsätter jag på inslagen väg.

Återigen, tusen tack RT! Ni har en stor del i detta och jag har lärt mig oändligt mycket, även utöver det som jag implementerat i mitt eget sparande och investerande. :pray:

image

106 gillningar

Grattis!
Glöm inte att fira!

4 gillningar

Jag lovar! :slight_smile:

2 gillningar

Stort grattis och en synnerligen imponerande sparkvot du har lyckats ha! Bra kämpat! Säger som @Nightowl , glöm inte att fira! En chokladbit för 15kr så har du ju fortfarande en miljon kronor kvar :wink:

18 gillningar

Wow!!! Grattis!

Tror vi är fler här i forumet som kan intyga att den första miljonen är svårast. Ett kul nyckeltal att hålla reda på är tiden mellan miljonerna.

Än en gång grattis! Fira, njut och bra jobbat!!

Tack för att du delar med dig!!
Jan

4 gillningar

Grattis. Skön injektion av inspiration!.

6 gillningar

Helt rätt, första miljonen är svårast. Så jag lånade min första, sen rullar det bara på som ett självspelande piano :+1::joy:

15 gillningar

När jag nådde min första miljon “på samma ställe”, alltså så att jag kunde se ett saldo på mer än en miljon, så gjorde jag en utskrift av saldot som jag laminerade! Jag satte inte upp den på väggen men tittar på den ibland även om jag nuförtiden inte tycker att en miljon är lika mycket som jag tyckte då!

7 gillningar

haha, jag lånade också min första men lyckades att förlora den… :joy::man_facepalming:

7 gillningar

Grattis!! :muscle: :tada: :confetti_ball: :champagne:

1 gillning

Grattis. Kommer fortfarande ihåg den känslan.

Stort grattis! Tänk dock på att börsen kan trilla nedåt lika fort som den trilla uppåt, men långsiktigt sitter den där.

Minns själv att jag kunde glädja mig åt 3 miljoner i portföljen i ca 3 dagar, sen hände något som kallas covid-19, och vips stod det 1,8 istället :slight_smile: Tur jag sparade en skärmdump i alla fall.

Den första är alltid speciell, utan tvekan.

/H

6 gillningar

Ett stort grattis! Fortsätt på samma spår!

nyfiken - har din portfölj återhämtat sig efter tappet mars 2020? :slight_smile:

1 gillning

Snyggt! Kan du dela din 90/10 portfölj, av ren nyfikenhet? Kör samma taktik så alltid kul o jämföra :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Vad kul att du kör liknande, nedan återfinns min fördelning:

Fonder - 90% av total portfölj (andel av fondinnehavet inom parentes)
Länsförsäkringar Global Indexnära (23.3%)
DNB Global Indeks A (23.3%)
Avanza Global (23.3%)
SEB Sverige Indexnära A (10%)
AMF Aktiefond Småbolag (20%)

Sparkonto+ Klarna - 10% av total portfölj (ränta 0.6%)

4 gillningar

Fin portfölj men varför 3 olika globalfonder?
Frpgar bara av ren nyfikenhet :slight_smile:

1 gillning

dels följer de olika globalindex och dels vill jag sprida mina risker avseende fondbolag. fick en liten tankeställare gällande det som nyss hände i kina med Evergreen. Kanske en onödig riskspridning men det skadar heller inte. Avgifterna är likvärdigt låga

3 gillningar

Jadå, den har återhämtat sig med råge. Det tog lite längre tid än för många andra då de aktiepapper ajg hade utöver fonderna var i branscher som tog låång tid på sig, t.ex. bank, shipping, olja/gas/energi, reits etc. Hade lyckats pricka de branscher som påverkades värst av pandemin, men idag har de alla återhämtat sig väldigt bra. Indexfonderna gick det dock betydligt snabbare för… speciellt teknik/gröna fonder.

/H

2 gillningar

Grattis :raised_hands:!

1 gillning