DĂ„ var det min tur đŸ„ł | MiljonĂ€r som medianinkomsttagare med sjukskriven fru

Tack Rika tillsammans, medlemmar med kloka tankar och ffa @janbolmeson och @carolinebolmeson för det ni gör och gjort!

Idag sammanstÀllde jag mina och min frus tillgÄngar i form av lönekonton, buffertkonton och vÀrdepapper, och efter att alla rÀkningar kommer vara betalda i april sÄ Àr vi med ett par %s marginal miljonÀrer.

VÄr resa har inneburit att jag Àr en medianinkomsttagare och min fru har varit sjukskriven sedan 2019 och sedan dess levt pÄ sparade pengar, csn och deltidstjÀnster med relativt lÄg lön. Vi bor i hus, har ett barn och hund, och jag har en del hobbys som tar bÄde en del tid och kostar en del pengar. Vi har genom Ären fÄtt ett tidigt arv pÄ 100kkr (som vi anvÀnde till att borra bergvÀrme för ca 190k) samt en gÄva pÄ 100k frÄn slÀktingar som gjort företagsexit. Jag var förÀldraledig ett Är och frun 6 mÄnader.

I övrigt har vi gnetat pĂ„ med sparandet, levt under vĂ„ra tillgĂ„ngar och lĂ„tit tiden gĂ„. Vi blev tillsammans 2015 och 2016 sĂ„ gick min fru en kurs (Balansekonomi) för att hon ville förstĂ„ ekonomi bĂ€ttre. Jag kunde inget om nĂ„got pĂ„ den tiden och blev rĂ€tt less nĂ€r jag fick höra vad det kostade och tĂ€nkte “Ja det var ju en del pengar i sjön”. Hon gick i alla fall kursen och nĂ€r vi pratade om det hemma sĂ„ började vi bĂ„da implementera ideer om sparande i indexfonder och rĂ€nta-pĂ„-rĂ€nta osv. SĂ„ smĂ„ningom började jag lyssna pĂ„ RT-podden och med min inzoomningskapacitet sĂ„ blev jag ocksĂ„ fast. Sedan dess har tiden gĂ„tt.

Vi köpte hus för att höja livskvaliteten, vi har prioriterat tid för vÄra intressen och ffa min frus tillfrisknande sedan sjukskrivningen. Höga löner Àr bra, men inte nödvÀndigt för att bygga kapital.

Jag vet inte hur vi ska fira detta, men nÀsta mÄl Àr en miljon var. Det blir vÀl nÀr det blir.

Återigen, tack forumet med Jan och Caroline i spetsen.

75 gillningar

Tack för att du delar med dig!

UtifrÄn vissa trÄdar och inlÀgg Àr det lÀtt att tro att majoriteten av folket som hÀnger pÄ forumet Àr mÄngmiljonÀrer. Som medelinkomsttagare utan arv i bakgrunden Àr det ibland svÄrt att förstÄ mentaliteten i resonemangen. Skönt att lÀsa om hur trÀgen verkligen vinner i lÀngden.

Bra jobbat - Àr övertygad om att ni kommer nÄ nÀsta mÄl förr Àn ni anar!

10 gillningar

@Nanook90 - stort tack för att du delar med dig. Det gjorde mig verkligen superglad att lÀsa. :slight_smile: 2015/16 och Balansekonomi kÀnns ju som förhistorisk tid. :heart:

Det glÀdjer mig framförallt att ni visar att det gÄr utan att ha fancy jobb eller jÀttestora inkomster. Principerna vi pratar om - bÄde för ett rikare liv och pengar - fungerar ju oavsett. Tack för att du delar och inspirerar andra. :slight_smile:

Med det sagt, hoppas ocksÄ att ni har firat. För till syvende och sist Àr det ju ÀndÄ ni som har gjort resan. SÄ med det sagt, Àn en gÄng stort grattis och tack!

7 gillningar

Bra jobbat, stort grattis!

2 gillningar

VÀlkommen till forumet @Knekten ocksÄ. :heart:

2 gillningar

Ja, det Àr lÀtt att ha den uppfattningen, men jag tror att vi rÀtt mÄnga medelmÄttor i inkomstracet. Inget fel med det, jag tror jag Àr mycket lyckligare över lag i situationen jag befinner mig i nu Àn att ha haft det annorlunda. Jag har ÀndÄ ett par slÀktingar som gjort riktigt fina karriÀrer med företag och chefsjobb, sÄ jag har ett hyfsat perspektiv pÄ vilken insats i tid och energi det förutsÀtter. Jag mÄr bÀttre av att göra ett jobb med minsta möjliga insatta energi som ÀndÄ ger mig en viss energi tillbaka och i övrigt rÀtt mycket frihet runtikring. Sedan att saker och ting fÄr ta lite tid gör mig inget, men det Àr ju ocksÄ en personlig preferens.

1 gillning

Grattis och bra kÀmpat :tada: Vi Àr 2 sjukpensionÀrer som ocksÄ sparar oss fram sedan 2025, tack vare forumet. Vi Àr halvvÀgs till miljonen. SÄ det gÄr Àven med lÀgre inkomster att fÄ sin ekonomi lite tryggare.

7 gillningar

Bra jobbat! Flit och systematik Àr melodin :folded_hands:

Grattis!!

Det har ju gÄtt ganska snabbt ÀndÄ och nu kommer rÀnta pÄ rÀnta effekten börja visa sig med mer kraft. NÀr 5% Àr 50k snarare Àn 10k tex :+1::+1:

Ja det kÀnns mÀktigt. Tog lÄng tid innan jag insÄg den faktiska effekten. Enstaka procent pÄ 1-50k kÀndes inte sÄ mÀrkvÀrdigt, men nu mÀrks det ju ganska vÀl

1 gillning

Av nyfikenhet sÄ undrar jag om du inkluderat det egna kapitalet i huset eller om du avgrÀnsat till kapital pÄ bankkonton & vÀrdepapper (jag gissar att du avser investeringar pÄ börsen nÀr du skriver vÀrdepapper)?

En variant pÄ samma frÄgestÀllning Àr om du ocksÄ gör en fullstÀndig balansrÀkning dÀr alla hushÄllets tillgÄngar kvittas mot alla hushÄllets skulder, alltsÄ en nettoförmögenhetsöversikt? En sÄdan kan förstÄs ocksÄ alltid avgrÀnsas till att omfatta pensionsrÀtter eller inte osv osv.

Det finns alltid mÄnga sÀtt att rÀkna. Det viktigaste Àr vÀl att se till att fira milstolpen, och se till att mÄlet pÄ horisonten kÀnns rÀtt fortfarande. Sen Àr det bara att fortsÀtta köra ditÄt :smiley:

Jag har bara rÀknat pÄ lönekonton, buffertkonton och investeringar. I nulÀget har vi varsitt lysakonto med ca 830k och dÄ strax under 200k pÄ lönekonton samt buffert. Jag har gjort en sammanstÀllning dÀr vi inkluderar vÀrde pÄ hus samt pensionstillgÄngar, och dÄ drar det ju ivÀg en bit till.

Jag vet att man kan rÀkna olika, men jag resonerar att just rÀkna de tillgÄngar man kan likvidera inom typ en bankvecka Àr lÀttast att relatera till och har mest potential att göra en mÀrkbar skillnad i ens liv.

Husmarknaden kan ju bete sig lite hur som helst, t ex sÄ har vÄrat hus knappast rört sig i vÀrde, trots att vi borrade in bergvÀrme och gjort lite andra uppgraderingar för nÀrmare en kvarts mille. Rena förlusten vÀrdemÀssigt som det ser ut nu, men vi Àlskar hur huset beter sig nÀr just vi bor i det.

3 gillningar

SĂ„ kul, stort Grattis!! :+1:t2:

1 gillning