En fråga
Tycker ni bara jag ska köra indexfonder? Jag tänkte spara några tusen per månad. Har redan ett sparande men tänkte öka det då. Jag kör Rt-nybörjarportföljen ungefär idag.
En fråga
Tycker ni bara jag ska köra indexfonder? Jag tänkte spara några tusen per månad. Har redan ett sparande men tänkte öka det då. Jag kör Rt-nybörjarportföljen ungefär idag.
Stort grattis till jobbet!
Om du inte redan har en nödbuffert så spara ihop till den först och en peng till kommande semester. Sedan kan det som du månadssparar i indexfonder leva sitt eget liv medan du lever ditt.
Grattis!!
Skriver aldrig något här på forumet men ditt inlägg var så positivt och glatt att jag blev så glad själv av att läsa det! Härligt när det går vägen, njut av känslan och stunden! Lycka till framöver!
…kan ha svarat på tidigare inlägg och inte huvud tråden, ingen aning men det var avsett till trådskaparen ![]()
(Inlägget raderat av användaren)
grattis! för investering tycker du skall kolla, jag tror det är en starttråd högst upp i forumet, annars säger jag: DU är unge = spara till cashbuffert 100,000 om du inte har det, sedan 10% på bankkonto i utmanarbank (dvs buffert nivå 2) med 2-3% ränta låst i 3-12 månader och 90% av det du kan spara in i 2 bra globala indexfonder. Sedan vänta 20 år och kolla bara en gång per år
Fantastiskt inlägg! ![]()
Precis så här ska det kännas när man tar rätt steg i livet. Är glad för din skull och fortsätt längs den här vägen så kommer det gå så otroligt bra för dig i livet.
Gällande investering så hittar du massor med texter om det här om du söker här på rikatillsammans. Bästa investeringstipset är att lägga undan pengar direkt (10-20 % eller vad som funkar) när lönen kommer varje månad i en global indexfond (tex DNB eller Länsförsäkringar) på Avanza. Sen fortsätt med det år ut och år in. Låt det bara växa och lägg din tid på annat. Läs inte ekonomitidningar, de är inte tillräckligt långsiktiga i sina investeringar.
Återigen stort grattis! ![]()
![]()
Grattis !! ![]()
Grattis!!! Riktigt stort! ![]()
Mitt tips: börja spara allt i en globalfong - typ Avanza Global. Sen har du tid att lyssna på RT-podden och fundera på hur du vill lägga upp ditt sparande i detalj - kanske lite home bias med svensk index- fond, kanske lite hävstång på sikt, kanske en del i mindre volatila tillgångar (eller med motsatt volatilitet mot aktier) om du vill spara på lite kortare sikt till bostad.
Det blir roligt och motiverande att sakt läsa på när du månadsvis sparar i bakgrunden ![]()
Och som många andra sa - bränn första lönen på lite fest och saker du velat skaffa ett tag ![]()
Grattis! Du sprider glädjen till fler, kan jag lova. Fortsätt med det!
Grattis ts, sjukt bra jobbat ! ![]()
Gött! Än idag 20 år senare så är det fortfarande en skön känsla varje månad när lönen kommer.
För egen del hade jag ett uppdämt behov av saker att köpa som man som student skjutit upp. Kan vara som någon skrev klokt att allra först se över de behoven innan månadssparandets nivå sätts.
Och när första lönen kommit, lägg pengar på att fira. Man firar lätt för lite och ser sig alltför snabbt istället om efter nästa utmaning att lösa.
Om du inte redan har det, sätt upp en månadsbudget som hjälper dig medvetandegöra din konsumption, öka glädjen i sparandet, och att undvika onödiga kostnadsökningar som kostar mer än de smakar.
Lycka till!
Så rolig läsning. Detta gjorde min morgon. Ett stort grattis!
Tack så jättemycket för era svar! Mamma blev så lycklig förresten ![]()
Vi ska fika idag och fira
Tårta och kaffe.
Kram/L
Fint inlägg @Agaton-Sax tack!
Jag håller med om känslan där. Belöning efter arbete…
Vill bara instämma i gratulationerna! Grattis @LeonX!
Det som jag gillade mest i ditt inlägg var det om de ansträngningarna du gjort. Det visar verkligen på en sjukt viktig sak att komma ihåg - inget kommer gratis i livet för någon. På samma sätt skapar alltid kontinuerlig ansträngning resultat. Det finns liksom inga genvägar men det ger också en tillit till att om man anstränger sig, då går det oftast bra. Flit och systematik slår allt!
Som andra skrivit - fira nu, börja spara och så går du en fantastisk ekonomisk framtid till mötes. För - som jag alltid tjatar om - “öka din inkomst” är första och viktigaste steget.
Grattis än en gång!
Jan Bolmesson, Sveriges finansiella nationalhjälte.
Tack!! Leon
Stort grattis!! ![]()
![]()
Om du är härdad av “studentlivet” så har du extremt bra förutsättningar att bygga en förmögenhet, genom att undvika alltför mycket “livsstilsinflation”.
Givetvis ska du unna dig det du behöver och njuta lite, men lägg undan så mycket du kan nu i början så du får en raketstart ![]()
![]()
En fin mountainbike och årskort på simhallen min vän (friskvård hehe). Det och lite kläder, samt blommor och choklad till mamma!!
Tack för alla era svar!
Nu ska jag höja sparandet också
Stor dag.
Kram/L