Sitter här med skräckblandad förtjusning, och känner att jag behöver skriva av mig lite.
Jag har sagt upp mig, förhoppningsvis för sista gången.
Jag har de senaste åren, sedan min fru gick bort, sparat, räknat, funderat, downsizeat och läst på (har ett excel-ark jag kallar min “snuttefilt”…).
Och nu har jag kommit fram till att jag inte ska ha några ekonomiska problem med att sluta lönearbeta. Det enda som skiljer mig från många av er är att jag har 65-70% av mina pengar i pensionssystemet. Räknar jag med 70% av pengarna i pensionssystemet plus investeringar utanför så ska jag kunna plocka ut en väl tilltagen “lön” enligt 4%-regeln och kikar jag på “DWZ-snurror” så blir det väldigt mycket pengar per månad till min 90-årsdag (utifrån mina referensramar).
Visserligen så har jag haft mycket tur i mitt liv. Brunnit för någonting som betalar bra (IT-infrastruktur), Arbetsgivare med bra pensionsförmåner (upptäckte jag i 50-årsåldern), arbetat i snart 39 år, fipplat lite med investeringar i ~30 år med blandade resultat men en del plus i slutändan i alla fall, och en livsstil som gör att jag enbart lägger pengar på det jag verkligen vill, och bara om jag tycker det är prisvärt.
Så nu hoppas jag få mer tid för husrenovering, golf, träning, MC-körning, språkplugg och att resa. Och att hitta andra saker att vara passionerad för (vill lära mig spela munspel :-)).
Jag är 59 år och kommer att jobba augusti ut, sedan slutlön i september och om det blir bonus (vilket det nästan alltid blir) så betalas den ut i december. Sedan börjar jag plocka ut några av mina tjp från det jag fyller 60 i februari (jag har 22 pensioner totalt). Plockar ut ganska lite de första 4 åren, om jag tröttnar och vill börja jobba deltid. Sedan tar jag allmän pension från 64 och lägger mig strax under statlig skatt, vilket jag kan göra till jag är över 75 år. Efter det så är det bara allmän pension som gäller. Men då har jag pengarna utanför som hjälp. Känns som att jag vill ha ut så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt för att kunna styra mer vad de ska användas till. Eller inte användas till…
Funderade på om jag skulle starta bolag och konsulta lite men kom fram till att det bara var ett förtäckt “just another year”-syndrom som spökade.
Den sista pusselbiten som föll på plats var uttagsstrategi, där jag snodde en hel del tankar från @Angaudlinn (Tack för det).
Så i princip blir det 3 “hinkar”. Två årkostnader på räntekonto, en årskostnad på ett 50/50 konto (ränte-/aktiefonder) och resten i aktiefonder. Alla pensioner jag kan styra ligger på 80/20 aktiefond/räntefond och så får de ligga.
Så nu blir det till att bygga om “snuttefilten” till en uttags-fas ;-D
Ja, nu har jag blivit av med lite “bubbel”.
Tack! /Mikael S