Efter att ha läst här i forumet ett tag slås jag av hur naturligt det verkar vara för alla att spara, vilket självklart är jättebra.
Men jag är också nyfiken, vad fick dig att börja spara?
Har du fått med det sedan barnsben eller hände något senare i livet som fick dig att tänka om kring ekonomin?
Kan börja med min resa:
Jag fick aldrig med mig ett sunt förhållande till sparande som barn. Pengar skulle göras av med och om jag inte gjorde av med mina egna pengar själv gjorde någon annan det åt mig.
Så fortsatte det upp i vuxen ålder.
35 år fyllda satt jag plötsligt i en situation där jag visste att jag troligen aldrig kan jobba heltid någonsin igen på grund av en plötslig diagnos. Levde med mitt livs kärlek och såg våra framtida planer gå upp i rök, inte en krona på sparkontot.
Där kom min vändning. Jag blev desperat och ville förtvivlat få tillbaka våra framtidsplaner.
Hittade aktierna och har sedan dess sparat det jag kan varje månad.
Sparandet är viktigare än någonsin för mig, och vår framtid ser åter ljus ut.
Sparade aldrig tidigare. Tvärtom så överkonsumerade jag och drog på mig skulder. Till slut fick jag helt enkelt bara nog och började läsa på och hittade detta forumet. Blev intresserad av ekonomi och började beta av mina skulder och fokusera på att spara istället för att slösa.
Vi fick lära oss investera med aktier redan i högstadiet på min skola (ca 20 år sedan) och hade en tävling i klassen (som en del av kursen) där man skulle investera i en månad med låtsaspengar. (Den som vann la allt i Nokia )
Var inte speciellt intresserad av själva aktiesparandet efter den tiden, men förstod tidigt effekten av ränta-på-ränta och att börsen i snitt kunde ge mellan 7-10% per år, tanken på att pengar kunde jobba år mig var lockande redan som tonåring. Sedan dess har det bara flutit på.
Min resa in i sparandet handlade nog mer om att jag är ganska snål och hittar lätt anledningar att inte köpa prylar och med en okej lön så innebar det att mitt lönekonto växte för varje månad. Och någonstans hade jag snappat upp att ha allt för mycket pengar på ett lönekonto inte var smart så då började jag flytta över från lönekontot till ett sparkonto. Senare insåg jag att det även där var 0-ränta och idiotiskt att bara ha dem där så då började jag intressera mig för aktie och fond placeringar. Och på den vägen är det…