Det finns ju trådar av den här sorten, men som är mer allmän ”hur mycket sparar ni?” Men jag vill gärna veta hur mycket ni har kvar efter att räkningar och all rörliga kostnader är betalda. Det tycker jag är mer intressant än bara hur mycket ni sparar:
Jag och frugan har ungefär 50 000 netto med två barn.
Jag förstår nog inte riktigt frågan. Allt jag har över sparar jag, är inte det det enda möjliga svaret?
Antingen gör jag av med pengarna eller så sparar jag pengarna.
Jag betalar räkningar och mitt automatiska sparande dras och sedan är tanken att de pengarna som är kvar ska ta slut under månaden men det får förstås gärna finnas pengar kvar när nästa lön kommer. Fram till nyligen tänkte jag att ungefär 1000 kronor i veckan skulle täcka alla löpande utgifter som betalas under månaden men det håller inte riktigt nu. (Inkluderar inte tankning och annat som betalas med en räkning i slutet av månaden.)
Jag sparar investerar i snitt ungefär 1/3 av min inkomst på 38 000 kr/mån. Bor i en tvåa med sambo, inga barn, ingen bil, inga lån utöver CSN och låg ränta på bostadsrättslånet.
Har råd att göra i princip vad jag vill rent nöjesmässigt till vardags - käkar ofta ute på restaurang, reser etc.
Pengar som inte investeras eller spenderas lägger jag i min buffert upp till en viss nivå, blir bufferten för stor (ca 80 k) investerar jag extra den månaden eller ser till att ex. som denna månad investera i en ny spis (den gamla har börjat ge med sig).
Sparandet är numera försumbart. Har sänkt min arbetstid och inkomst med ~40% sett på årsbasis. Jag är mer av skolan som tror på att spara hårt under en kortare period och sedan låta pengarna arbeta istället.
Försöker få in så mycket som möjligt på så kort tid som jag har råd utan att sätta livet på paus. Dock är jag en av de som är rätt sen på bollen när det gällerinvestering i fonder etc. Kommer inte riktigt från en miljö där det pratades eller fanns kunskap om investeringar på det sättet, vilket är skittråkigt pga all tid jag missat. Lite off topic, men önskar verkligen att ex skolan skulle informera alla om olika sparformer etc. i samma veva som man lär sig göra budget i hemkunskapen Att spara någon hundring i månaden från och med tidig ålder för att sedan öka, skulle göra stor skillnad för många under livet. Aja, off topic, men tycker din approach är klok dvs att spara hårt en kortare period och låt pengarna arbeta
Det beror kanske lite hur den gemensamma ekonomin ser ut, vad TS verkar avse är efter de gemensamma utgifterna är betalda så delas resterande upp och dessa får var och en göra med efter behag. Så frågan är hur stor del av denna del som sparas och hur stor del är det som spenderas.
Har man inte det upplägget så blir det ju svårt att svara som du säger, vi har alla pengar gemensamt, så allt som blir över sparas/investeras (men minst ungefär 30 000kr/mån).
Slutet i augusti 2018 och då var jag rätt “feg” i mitt sparande och tyckte börsen var läskig typ.
Innan dessa pillade jag lite med mina pensionsplaceringar och trodde jag visste vad jag gjorde, ett under att jag inte klantade bort en massa pengar. Ju mer jag lär mig ju mer mindre trixar jag runt. Nu är det till största delen indexfonder och Lysa med några undantag.
Sorry borde skrivit det: 36 år (nu 40). Innan det tänkte jag mest att pension är något man får genom arbete/skatt osv. Önskar jag hade ramlat över den här typ av sparande/investeringar tidigare. Innan jag började investera så har jag bara haft mina pengar på hög utan ränta Dock efter omständigheterna med hur mycket jag lyckats spara och få avkastning på, får spara mer på kortare tid helt enkelt
Asbra att du är igång redan nu! Önskar jag också hade varit det