Har smugit runt på forumet i snart ett år och tänkte att nu är det väl ändå dags att regga sig…
Som rubriken antyder är det först nyligen som jag ”vaknat upp” och tagit tag i ekonomin ordentligt.
Genom att ändra tankesätt och prioriteringar sparar och amorterar vi nu lite över 40% av vår nettoinkomst!
Det sjuka är att vi egentligen inte gjort så mycket mer än att tänka efter innan vi köper något, sagt upp några abonnemang/prenumerationer, fört över pengar till sparande direkt när lönen kommer, handlat på erbjudande i mataffären, minskat på hämtmat, kört mindre bil, matlåda varje dag och annat som egentligen bara är småsaker.
Såna där små tips man alltid läser om. Det är ju fantastiskt hur mycket pengar det handlar om!
Varje dag vill jag ge mig själv en spark på smalbenet för att jag inte fattat detta tidigare. Tänk vilka möjligheter vi kunde ha haft om vi sparat så här under flera år!
Finns det fler här som börjat lite senare i livet?
Nu vet jag inte vad du menar med senare i livet men sjölv var jag djupt skuldsatt vid 30 och det tog väl nästan ett årtionde att gräva sig ur det hålet. Sen har det gått bättre
Så sparka dig själv bara så där lagom på smalbenet så du kommer ihåg läxan men inte för mycket
Tja innan jag fyllde 50 hade jag ingen chans att spara. Låg lön o ungar som kostade. Sen flyttade barnen , fick sambo som delade utgifterna o jag hittade Fru efficient bad ass som gav inspiration.
Hur hamnade du i hålet och hur tog du dig upp? Hur lever du idag? Du behöver såklart inte svara om du inte vill, men jag tycker det är så intressant med folk som gjort “ekonomiska resor”…