Vad har min rikedom gett mig. Ett småprat om det positiva jag upplever av att ha börjat spara ordentligt

Det har gått några år sedan jag startade mitt första isk, först hos banken och senare på Avanza, Savr och slutligen hos Lysa. Hur har det påverkat mitt liv? Har det blivit grått och trist, fullt av flärd eller hur har jag upplevt de här åren?

Det första året gick jag ju, på grund av sämre vetande, all in på enskilda aktier. På egen hand räknade jag ut att fonder var säkrare och började så investera i indexfonder riktade mot olika brancher. När jag sedan ville diversifiera mig mot fysiskt guld och inte kunde räkna ut hur mycket man blev lurad på de sajter som tillhandahåller detta gav ett söksvar på google vägen in på ett avsnitt av rikatillsammans rörande guld.
Här sitter jag nu några år senare med ett bättre sparande och en tydligare koll på min privatekonomi.
Vad blev konsekvenserna?
Ekonomisk trygghet

1. ekonomisk trygghet. Att ha pengar på kontot, att inom ett par dagar kunna sälja av investeringar och inte behöva nojja, ta sms-lån eller springa till banken har varit fantastiskt. Vi har kunnat betala dyra veterinärräkningar och själva kunnat reglera mot försökringsbolag istället för att pröjsa 150kr/tillfälle till veterinären för att dom skickat in fakturan. En hund hade fem besök på kort tid när han råkade ut för smältande hornhinna och vi kunde ligga ute med ca 45k utan att det blev struligt. Det hade vi inte kunnat tidigare.
  2. Vid ett senare tillfälle blåste samma försäkringsbolag oss på vår färsäkring och hävdade att den förfallit och vi nödgades betala 30k för ett akut kejsarsnitt. Det var tråkigt, men inget som ledde till sömnlösa nätter.

möjligheter

1. Vi har vid ett flertal tillfällen haft planerat behov av att investera i saker till hemmet. Till exempel gick vår torktumlare sönder och vi kunde casha en ny, av lite bättre modell utan att behöva leta billigast eller låna till en dyrare.
  2. För att kunna få uppleva att bli föräldrar över 40 kunde vi själva bekosta IVF-behandling som ledde till att vi fick vår son. Totalt, med kostnader till klinik, jobbfrånvaro, hotell och allt runt detta har vi kunnat investera runt 100k. Väl värt pengarna med facit på hand, men otänkbart för 10 år sedan.

uppoffringar

1. Spontana livsmedelsinköp ala oxfilé, havskräftor, alkohol och annat har fått stryka på foten mot lite mer planerad lyx och ifrågasättande av bilresor för att köpa en liter mjölk. Egentligen har detta mer lett till ökad livskvalitet då planering leder till lugn och ro.

De investeringar vi har, både kontanta och långsiktiga är ju tänkta att stå, men det är väldigt skönt att ha gjort grundarbetet. Vi ser inte, framförallt de investerade pengarna, som en snabb och smidig lösning, men tack vare att dom finns där kan vi behålla lugnet och räkna ut en annn lösning, medan möjligheten att ändå använda dom står till buds. Än så länge har det till 75% varit bufferten som använts och planen är att återföra de “lånade” pengarna från ISK.

Vart vill jag komma med detta?
Jag vet inte helt, men jag vill nog mest dela med mig utifrån ett perspektiv från vanlig knegare med normal inkomst och som vet hur tufft det var för ens egna föräldrar när en cykelkedja gick sönder när jag växte upp. Jag behöver inte nå FIRE, men jag vill inte ge min son samma ångest kring pengar när halva månaden har gått som jag själv kunde uppleva från mina föräldrar. Vanliga människor kan målmedvetet skapa sig viss ekonomisk frihet utan att käka knäckebröd till varje måltid. Det lär ta olika tid för alla, men alla kan skaffa sig en känsla av att inte vara helt låsta.

Vi är inte rädda för att röra pengarna, dom är ju inte en säkerhet om dom är oantastbara. Men det är verkligen inte vår första lösning. Våga spara men våga också se kapitalet som något som förr eller senare ska användas.

Ursäkta svammlet. Babynätter med allt vad det innebär.

73 gillningar

När man väger dessa saker mot varandra, hur kan man som vuxen människa överhuvudtaget ens överväga att ha en ”YOLO-attityd” till ekonomi?

Fint inlägg måste jag säga.

10 gillningar

Håller med dig i det du skriver. Själv är jag mest arbetslös/sjukskriven. Nästa år kanske man får knappt 2000 över när mat och räkningar är betalda.

Men tack vare sparandet så är man inte orolig. Antingen får man typ 15 000 per procent. Eller kan eventuellt ta ut över millen om 7 år. Eller i nöd starta fire för att få 4- 5 000 extra till hjälp.

Bästa jag gjort i mitt liv är och sparat som jag gjort

10 gillningar

Tack ska du ha.
Jag hade yolo-attityd som singel. Varit ansvarsfull när jag varit i relation, men inte alltid sparat hårt.

3 gillningar

Fin läsning. Tack för pepp en söndagskväll!
Stort grattis till grabben! :blush:

2 gillningar

För mig har det gett en trygghet att ha ett växande sparkonto och leva lite mer sparsamt.

Jag byter helst tid mot pengar. Det vill säga att leva sparsammare, jobba mindre och ändå ha råd att spara.

Första året som nyseparerad och 2 små barn gick hur bra som helst utan bil! Sedan kom pojkvän+Pandemi och då blev det en bil när vi var två billösa vuxna som gick ihop. Köptes kontant!

5 gillningar

Det är skönt att se kontot att växa. Ett par ggr per år brukar jag tänka. Vad gör jag om jag förlorar allt, alla pengar, huset.

Kom ihåg humankapitalet, så att du alltid kan börja om ifall du förlorar allt.

3 gillningar

Trevlig läsning!

En lärare jag hade pratade ibland om att ”ha råd att göra de bra affärerna och undvika de dåliga”. Det tankesättet kring ekonomin har jag tagit till mig och det rimmar lite med det du skriver också :slight_smile:

Ta hand om er under småbarnstiden och ta sömnen där ni kan få den :wink:

4 gillningar

Ja man får inte glömma bort sig själv i det här. Här om dagen i Di kunde man läsa om en tjej som nått sitt mål och helt eller delvis kunde leva på sitt sparande. Men dom skrev också om en som gick in i väggen för att sparandet gick över styr. Så balans även där :slight_smile: Och knäckebröd ska man inte skoja bort, minst en macka om dagen :slight_smile: Själv har jag dock inte gett upp utdelningsportföljen med aktier där man återinvesterar utdelningarna och stökar om lite i portföljen någon gång per år, samt försöker addera något bolag då och då när något annat inte förväntas hålla måttet. Jag kör ca 1/3 del aktier 1/3 del fonder och 1/3 del räntekonto (lite för mycket vikt åt räntekonto) Men det har ju funkat senaste två åren…vi år se framåt…men jag är nog lite för safe där. Är egenföretagare och rätt som det är behövs det pengar någonstans, då är konto bra…

Jag gillar knäckebröd t ex till soppa, men jag vill äta det när jag vill, inte för att jag måste. :wink:
Som medborgare i landet lagom, siktar jag på att vara lagom bland rikingar tillsammans.

2 gillningar

Håller med 100% - jag skulle ha kunnat haft många fler miljoner om jag levt sparsamt, men samtidigt har jag haft ett otroligt rikt och roligt liv.
Jag har ändå tillräckligt på banken för en säker pension i framtiden, och har börjat trappa ner för att förbereda mig.
Mitt råd är, ja: spara, men glöm inte att leva! Du måste har roligt när du är ung och frisk! Vem vet vad som händer imorgon?

Jag ångrar ingenting utan ser på mitt liv i backspegeln med ett leende och ser fram emot min nästa fas om 10 år…

3 gillningar

Har själv fokuserat på att fylla livet med äventyr i 20-årsåldern, studerat, jobbat och bott i olika länder, jobbat ihop pengar för att kunna resa, dyka, surfa. Känner verkligen att jag varit ute och sett världen. Har aldrig fått några pengar, har fixat på egen hand. Sen kom heltidsjobb, barn och bolån och inte förrän då började jag spara långsiktigt. Hade säkert haft en betydligt större pengaförmögenhet om jag börjat som 20-åring. MEN de där åren av äventyr har gett mig så mycket.

5 gillningar

Tänkvärd läsning - tack för att du delar med dig, @Karl_Petter!

1 gillning

Fint och reflekterande inlägg som jag skriver under på i dess helhet. Inte det minsta svammel.

Önskar att fler kunde komma fram till detta. Har någon enstaka gång försökt att evangelisera om detta med sparande. Men har gett upp detta.

1 gillning