Fick precis följande mejl till supporten, ville bara dela med dig då jag tycker det är väldigt inspirerande:
Hej Jan!
Jag heter X och är 24 år gammal. Jag tar examen från läkarprogrammet i januari och har således levt på CSN senaste 5,5 åren. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till dig och Caroline för ert engagemang och er blogg. Det är nämligen så att jag den 22 november fick ihop till min första miljon. En milstolpe!Jag är en sparsam person och gillar ledighet, så jag har inte haft speciellt mycket inkomster då jag föredragit att segla på somrarna. Men de pengar jag haft har hamnat på avanza. Någon slags ledighetdyrkande FIRE antar jag.
Jag gjorde de flesta misstagen redan på gymnasiet. Förlorade pengar på fingerprint. Gjorde om det och förlorade 80% av alla mina intjänade sommarjobbspengar på en amerikansk haussad gruvaktie. Sedan sålde jag Tesla förnöjt efter 70% vinst (till kurs 75 usd) i brist på insikt i att vara långsiktig. etc etc.
Efter gruvincidenten insåg jag att enstaka (högrisk) aktier inte var ett vinnande koncept. Fick tips om er blogg. Gjorde en 60/40. Efter självförtroendeboost övergått till globala barnportföljen till att köra en egen variant på 4 hinkar.
Jag har själv svårt att förstå hur det gått till på små sommarjobbslöner och CSN. Men tydligen går det!
Jag har visserligen 400’000 kr i studieskuld men det är vackert att se en sjusiffrig summa på avanza! Mitt mål var innan 30, jag kom dit innan 25!
I veckan ska jag hämta ut en klocka av det roligare slaget för att fira min första miljon, min examen och min 25-års dag.
Tack!