Såg den här frågan i ett nyhetsbrev och tyckte den vore kul att diskutera även i vår community. Således:
Vem har haft störst påverkan på ditt ekonomiska tänk?
Såg den här frågan i ett nyhetsbrev och tyckte den vore kul att diskutera även i vår community. Således:
Vem har haft störst påverkan på ditt ekonomiska tänk?
Jag kan ju börja själv.
Om jag skulle säga en enskild person så blir det nog Robert Kiyosaki och hans bok “Rich Dad, Poor Dad” som vi har gjort en serie avsnitt kring:
Den andra personen är utan tvekan min första riktiga mentor Claes-Erik Nyman som lärde mig att vara småföretagare.
Lätt fråga: pappa, både genom negativ och positiv påverkan.
Han personifierade i yrkeslivet en hårt arbetande höginkomsttagare med statusambitioner. Tuffa bilar, långa resor, korta kvällar hemma, lyxiga vardagsuppgraderingar… allt så’nt jag själv inte värdesätter nämnvärt.
Samtidigt var han den som fick mig att förstå ränta tidigt, aktier, KF, ISK och utgifternas roll (framför inkomsternas) i ”rikedom”. Alla är saker som jag haft stor nytta av på vägen till nuvarande plats i livet.
Min mormor född 1906…
Svaret måste bli mina föräldrar.
Men samtidigt pratar du om hur din uppväxt påverkar dina beslut dagligen i podden?
Min fru och således indirekt @janbolmeson. Min fru tog över en verksamhet 2016 och gick i samma veva Balansekonomi-kursen. Jag blev nästan förbannad över att hon skulle lägga så mycket pengar på en kurs. Ungefär “undra på att de tjänar mycket pengar om de tar såna hutlösa summor för en kurs…”.
Efter att min dåvarande sambo(idag fru) gått kursen och delat med sig av ideer till sin då ganska trångsynte och skeptiska sambo så är vi idag gifta, bor i vårt drömhus, har ungefär 500k+ i investeringar/besparingar.
Allt detta trots att min fru blev utbränd pga verksamheten hon tog över och inte haft en heltidsinkomst sedan 2019. Jag lyssnar regelbundet igenom Rikatillsammans - podden och försöker i större och större utsträckning applicera ideer ni pratar om. Utan min fru hade jag inte hittat hit och utan @janbolmeson och @carolinebolmeson hade jag inte haft det liv jag har idag. Tack!
En vän som ung. En fantastisk person.
Dennes familj hade aktietävlingar med hela familjen. Föräldrarna hade mycket god ekonomi.
Jag var väldigt avundsjuk, och kände mig även korkad själv, och det har gett mig drivkrafter att lära mig om börsen med mera. Även drivkraft att jobba för en stabil tillvaro.
“Rich friend” kanske man kan säga.
Min mamma… Hon jobbade på bank…
Mina föräldrar som inte skötte sin ekonomi överhuvudtaget kombinerat med Göran Perssons fras ”Den som är satt i skuld är icke fri”. Att vara fri är mitt mantra.
1000 kronor om året för ett budgeteringsverktyg ?
Borde du inte klara av att föra manuell budget efter första året ?
(Jag kanske missuppfattar “mogen att sluta”)
Ludwig von Mises bok Human Action. Om man är intresserad av ekonomi och människornas sätt att förhålla sig till varandra och naturen i ekonomiska termer så är den en guldgruva. Finns på Storytel.
Edit: ”Vem” var frågan. Mittåt. Det får väl bli mormor i det lilla och Ludwig von Mises i det stora.
hahaha Tack för dagens skratt. …och välkommen till forumet!
Bollar mycket ideer med min farsa men mina andra “lärare” är.
Jan Bolmesson (du)
Sen mycket av mitt tänk kommer från bibeln och nej jag är ej troende men tycker det finns mycket vettigt o hämta från gamla skrifter allt ifrpn ekononi till andra delar av livet
Jag tänkte först svara ”ingen” men så kom jag på att jag och min bror sedan tonåren alltid varit duktiga på att spara oss till det vi vill ha. Det är inte så heller att vi pratat om det utan jag tror snarare att vi alltid stöttat varandra och vetat var vi haft varandra.
Likt i stort sett alla (antingen medvetet eller omedvetet) mina föräldrar.
Därefter att jag av en slump såg detta inslag på TV (Eugene Fama indexfonder) när det sändes i rapport 2013 vilket bekräftade min syn på branschen och gjorde att jag fick information om att indexfonder fanns.
När jag köpte bostad 2020 blev ekonomin lite mer komplicerad, dels hur man ska tänka kring bolån och dels vad man ska göra med alla pengar nu när man inte längre behövde spara till något. I detta läge rikatillsammans och “miljonär innan 30”.
Persson snodde dock citatet från Ernst Wigforss som (1932) sa “Den som är försatt i skuld är icke fri” och i bibeln står det att “Den rike är den fattiges herre. Den som lånar blir långivarens slav”.
Finns väl dock nått lutherskt och socialdemokratiskt i innebörden. Så inte så konstigt att citatet förkommer just där.
Adam Smith - utan tvekan
Många olika håll, men konsten att snåla har jag nog lärt mig av min morfar.
Samtidigt har jag lärt mig av honom att snålheten kan bedra visheten och därför praktiserar jag inte konsten som jag lärt mig den av honom.
Exempel, han lappade sina långkalsonger tills de bestod av mer lagningar än ursprungskalsonger.
Min mamma köpte nya åt han i julklapp varje år.
När han dog hittade vi en hel garderob full med oöppnade långkalsongpaket.
2 x Jan + en yngre entreprenörs-kompis. Behöver jag utveckla? Okej då…
Min (numera bortgångne) far vid namn Jan för att han hamrade i mig mantrat att “bara köpa eller investera för pengar som du redan har tjänat ihop till”. Har väl hållit mig till det hyggligt, gjorde dock ett undantag vid första bostadsköpet.
Jan Bolmeson för att spridit djupa insikter kring långsiktiga investeringar och hur man ökar sina möjligheter att få oddsen på sin sida.
Min betydligt yngre kompis (~ 8 år yngre) gav mig en ögonöppnare hur man kan förhålla sig till risk & reward. Bl a att koppla detta hårdare till sitt humankapital.