Efter fem år av strategier, optimering och loopar – nu släpper jag taget

Jag har testat allt.

Allvädersportföljer. Riskparitet. Permanent portfölj. Globalfond med hemmabias, Småbolag, SCV, multifaktor, hedgefonder, CTA, guld, fondrobotar, utdelningsaktier, systematiska egna strategier mm. mm.

Jag har byggt Excelmodeller, läst whitepapers, läst tonvis med forskning, följt forumtrådar in i absurdum både här och på RationalReminder.

Och jag har rebalanserat, viktat, omfördelat, förbättrat.

Det har varit en lärorik resa.

Men också utmattande.

Det är som att jag har burit ett mentalt system på axlarna i flera år – ett ansvar för att “göra rätt”, förutse, skydda, optimera.

Och varje gång jag trott att jag hittat rätt – så har något börjat skava igen.

Inte för att portföljen varit dålig. Utan för att hjärnan inte fått vara i fred.

Jag har insett att det jag längtar efter inte är maximerad avkastning eller Sortino.

Det är frid. Stillhet. Att få vara klar.

Så efter att ha gått varvet runt landar jag nu i något extremt enkelt – men ändå genomtänkt:

100% DNB Global Indeks i de långsiktiga portföljerna (barnspar, pension)

50% DNB / 50% AMF Räntefond Lång i mellanriskportföljen (t.ex. husdröm)

Sparkonto för pengar för oväntade kostnader.

Två fonder. Tre nivåer. En princip:

“Tillräckligt enkelt för att jag ska kunna släppa taget, tillräckligt robust för att inte ångra mig.”

Det paradoxala är att jag vet att min tidigare strategi – med mer diversifiering och optimering – är bättre på papperet.

Jag har själv byggt den. Den var bra. Men den krävde en version av mig som hela tiden behövde tänka.

Och jag är trött på att tänka på portföljen.

Jag vill tänka på livet.

Det här kanske inte är det “bästa” valet.

Men det är ett val jag kan hålla. Och det är värt mer än 0,5 % extra per år.

Så nu släpper jag taget.

Jag kommer inte vara den som maxar eller optimerar. Jag kommer vara den som sover.

Och kanske är det det klokaste jag gjort hittills.

Nyfiken på hur andra resonerat.

Har du också varit här? Landat i enkelhet efter år av sökande?

Vad gjorde skillnaden för dig?

137 gillningar

Jag kör en strategi lik din. Två fonder och en buffert uppdelad hos två aktörer.

Har också 1% lekhink, för lärdom.

Har nog sett 95% av RTs alla avsnitt.

Tror det bästa sett till lånad erfarenhet var avsnittet med Jan och Carolines ekonomiska misstag. Där gick alla tänkbara strategier och alternativ igenom, alla totalt misslyckade sett i backspegeln. Men de gav bra erfarenheter, så inte utan värde.

Jag begick bara ett misstag, jag tog för liten risk mellan 2005-2022. Men jag förlorade inte mitt kapital, så kunde varit värre.

Att känna glädjen av JOMO (joy of missing out) är otroligt skönt. Att bara ha ett automatiskt månadssparande i indexfonderna och sen vänta, känns lite för lätt. Men högst troligen kommer jag ha tillräckligt bra eller bättre avkastning än de flesta andra investerare över tid.

Finns gott om roliga aktiviteter, utmaningar och relationer att fylla livet med. Som inte påverkas av om man lyckas slå index eller inte.

Måste vara häftigt att ändå gått igenom din resa och att dina erfarenheter har säkert gjort ditt liv rikare när du möter framtida utmaningar.

Tack för att du delar med dig! :blush:

16 gillningar

Tack för ditt svar, det gick verkligen in.

Jag vill vara ärlig:

Jag har faktiskt förenklat tidigare. Flera gånger.

Jag har haft globalfond, jag har haft Lysa, jag har haft 50/50-lösningar.

Men varje gång har jag dragits tillbaka till optimering, komplexitet, jakt på förbättring.

Inte för att det varit nödvändigt – utan för att det är så min hjärna fungerar.

Det är först nu jag börjar inse att det inte handlar om att hitta rätt strategi.

Det handlar om att se att mitt sätt att tänka kring pengar, risk och trygghet är ett system i sig.

Ett som kräver ständig rörelse, ständigt ansvar, ständig förbättring, och till slut utmattning.

Så den här gången är inte ett försök att hitta ett “enklare alternativ”.

Det är ett försök att bygga en struktur som tål hur min hjärna funkar – utan att den får styra allt.

Och då hjälper det enormt att höra om din resa.

Att du också valt enkelhet, men med eftertanke.

Och att det finns ett lugn i JOMO – inte som naiv förenkling, utan som ett aktivt val.

Tack igen. Ditt svar blev ett ankare i något som känns nytt, men inte helt lätt.

9 gillningar

Jag är nog lite lik. Men har aldrig låtit det bli en vana kring investerande.

Men fastnar lätt i analyser vid större inköp, hobbies och frågeställningar. Min hjärna fastnar lätt där och driver det till sin spets.

Har med åren lärt mig att det är så jag fungerar och får sätta gränser. Att landa i att tillräckligt bra, är perfekt, blir en överlevnadsstrategi. Då det inte är rimligt att försöka göra allt perfekt.

Finns mycket roligare saker än att lägga otaliga timmar på små detaljer, som i det stora hela spelar liten roll.

Sen blir jag ändå löjligt glad över att hitta rostad lök utan palmolja, snäll choklad att pyssla med och den enda lokala återförsäljaren av vara x. Alla problem som jag har ”fastnat” i.

Så är ren självbevarelsedrift att jag aktivt valt att investera enligt forskningen (och lite med hjärtat) och sen lite tur att forskningen kommit fram till att ju mindre involverad man är, desto bättre för avkastningen. Bara man valt en ok båt.

2 gillningar

Riktigt bra jobbat :clap: . Men nu återstår det att man håller i det och att vi inte återfaller i det gamla vanliga. Ändrat igen. Pratar ifrån egen erfarenhet :+1::muscle:

6 gillningar

Tack Jacke. Det betyder mycket att höra från någon som själv vet hur lätt det är att glida tillbaka.

Jag har tänkt på att du också varit inne i din beskärda del av globalfonds-loopar genom åren, så vi kanske får starta någon form av avhoppargrupp snart.

“Indexfonder jag lämnat och återvänt till, ett liv i cirklar” typ. :sweat_smile:

Skämt åsido, det hjälper att höra att man inte är ensam. Och kanske är det just därför det här försöket känns annorlunda. För att jag inte längre försöker lura mig själv att jag ska bli färdig i huvudet, utan bara bygga något som håller när det skaver. För nu har jag accepterat att mina tankar om att optimera och bygga något bättre alltid kommer finnas där, jag behöver bara lära mig leva med att tillräckligt bra räcker.

6 gillningar

Får man fråga varför du landade i en MSCI World indexfond, och inte t.ex. Dimensional World Equity? Eller en MSCI ACWI fond? Eller Lysa? Liksom fortfarande “1 innehav”, men ett bredare än DNB.

Kritiserar absolut inte, jag är bara genuint nyfiken på dina tankegångar!

4 gillningar

Riktigt bra fråga, och absolut inget jag tar som kritik. Tvärtom, uppskattar nyfikenheten.

Jag har inte bara funderat på de alternativen du nämner, jag har faktiskt ägt dem alla och haft flertalet miljoner investerat i dom. SPP allcountry, Dimensional WEF, Lysa, Avanza Auto, multifaktor med ETFer, you name it. Men till slut handlade det inte om vilken som är bäst rent portföljteoretiskt, utan om vilken jag faktiskt kan hålla fast vid utan att trigga igång optimerarhjärnan igen.

DNB Global Indeks och AMF är ”good enough” helt enkelt. Billiga, enkla att förstå, transparent metodik, globala nog och tillräckligt tråkiga för att inte väcka känslan av att det kanske går att förbättra något mer. Jag har försökt göra det smartare så många gånger.

Dessutom har jag inte bara mitt eget sparande att tänka på. Jag har även familjens sparande, företagets kapitalförsäkring och min tjänstepension samlade på samma Avanza-inloggning. Det är sex portföljer totalt, som tidigare haft olika strategi, syfte och viktning.

För mig blev det inte en fråga om 85 eller 95 exponering mot marknaden, utan om jag kan bygga ett system som står pall för mig. Och som andra i familjen också kan förstå, lita på och leva med.

Men ärligt talat, jag kan mycket väl byta till ACWI eller annan likvärdig fond i framtiden, om den är tillräckligt lik i struktur. Jag har bara bestämt att det inte blir aktuellt att utvärdera det på väldigt länge.

9 gillningar

När jag läser allt den här och utvärderar har du inga ekonomiska problem :wink::muscle::+1::joy::ok_hand:. Nu återstår det bara att du koncentrerar dig på annat än att byta fonder. Du har fullt upp ändå att sköta runtomkring dig kompis. :grin:.
Angående dina portföljer låt det vara som det är. Annars om du börjar optimera igen är du på samma banan som du var innan.
:muscle:

4 gillningar

Tack och bara en självklar följdfråga, hur landade du i AMF Räntefond Lång? Av alla långa och korta och mix och företagsobligationer etc

1 gillning

Skulle säga ja och nej. Jag har i princip lärt mig allt jag kan från alla olika läror och utvecklat mina egna med sömnen och mentalt välmående till pris.

Har dock också förenklat, sammanslagit och liksom funnit ett självförtroende i vad jag gör. Så hittat sätt att hitta rätt snabbare än förut genom ett tydligt system. Det är byggt på samma komplexitet bara att det är lättare att “förklara”. Väljer enskilda aktier fortfarande , inga fonder så inte förenklat på det sättet.

Jag har hållt på i 12 år btw haha, från 18 till nu. Resultatet är ca 35% per år, med förbättrat resultat för varje år (än så länge) som väger upp för de första 6-7 dåliga. Är du inte redo att “offra” 5 år till så gör du helt rätt. Dock kommer du nog få användning för det du lärt dig ändå sen. Tur är när erfarenhet möter möjlighet.

Lycka till

Tills du börjar pilla och optimera igen. I know the feeling :sweat_smile::+1::hugs:

Bra fråga. Jag har varit igenom hela räntesvängen också, realräntor, företagsobligationer, Captor, Danske, Spiltan, HY, Korta, Mix, 25yrs treasurys mm.

AMF Räntefond Lång landade jag i för att den är tillräckligt enkel, robust och billig. Den ger tydlig exponering mot i princip svensk total market. Inget krångel. Inga valutasäkringar eller kreditrisker att fundera på…

Den är inte bäst på något enskilt, men den är bra nog på mycket.

Och just nu är det det som räknas. Jag vet vad jag “skulle kunna” välja, men det här är något jag faktiskt kan leva med, förstår och hålla fast vid.

6 gillningar

Tänker om man ska sätta in allt på lysa. Imed trump verkar driva usa från sin position som world leder.

Har snittat runt 20% i ungefär 15 år. Men tycker att det är omöjligt att hitta rätt idag.

Var lättare för.

Netflix

Fastighet

Usa

Ryssland osv.

Finns inget självklart idag. Inte äns global fonder som än så länge är förklädda usa fonder

1 gillning

Kan man få se ett portfölj exempel på vad du landat i? Inte meningen att snoka, men blev nyfiken att höra eftersom du verkar ha dragit lärdom av erfarenheterna

1 gillning

Jag skapade ett konto bara för att svara på detta inlägg.

Tidigare idag satt jag och funderade på att skapa ett konto för att skriva av mig, sen läste jag ditt inlägg. Det är ungefär i linje med vad jag hade tänkt skriva, dock har mina utsvävningar inte varit lika omfattande.

För typ 10 år sedan läste jag RT, om forskningen, hur svårt det är att slå index osv. Allt lät logiskt. Sen gjorde jag tvärtom. Köpte några förhoppningsbolag som givetvis slutade med förluster. Därefter börja spara till hus. Sparade i 2 år, typ 40-50 % av lönen efter skatt.

Därefter upptog jag sparandet, då via Lysa och sparande i en bred globalfond. Brydde mig inte så mycket om det, det tuffade på. I flera år.

Sen hände något, och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad. Men för typ 6 månader sen så började jag läsa diverse bloggar och analyser. Utdelningsstrategi. Hitta undervärderade kvalitetsbolag. Osv. Läste mycket. Räknade mycket (jobbar mycket med beräkningar, så det var ju kul).

Månadssparandet tickar på i fonderna, men jag för över mer pengar och börjar köpa diverse aktier. Gör excelark med fördelningar, branscher. Och så vidare.

Nu sitter jag här och känner att jag helt plötsligt lägger för mycket tid och energi på något som med största sannolikhet kommer ge lägre avkastning än det jag gjorde tidigare.

Så jag ville bara skriva av mig, och tacka för ditt inlägg.

26 gillningar

Efter att ha levt i den här frågan i flera år, vill jag försöka summera vad det egentligen var som till slut gjorde att jag vågade släppa taget och byta till något enklare.

Det var inte en ny fond som fick mig dit.
Det var en rad mentala insikter, som landade djupare än jag först trodde.

1. Det handlar inte om pengar längre. Jag har egentligen inga ekonomiska problem. Det är inte jakten på mer avkastning som driver mig, utan något i mig som vill ha kontroll. En slags inre trygghet i att “ha tänkt längre än de flesta”.

2. Jag har investerat i en självbild. Att vara “den som vet”, den som optimerar, bygger smartare portföljer än snittet, det har blivit en del av min identitet. Att lämna det kändes inte som att byta fond, utan som att kliva ner från den plats jag stått på och kallat “jag”.

3. Förenkling krockar med min självkänsla.
    Det gör ont att byta till något som är teoretiskt sämre. Inte för att det är farligt, utan för att jag förlorar känslan av att ha hittat något andra missat. Men jag har börjat förstå att det jag förlorar i “edge” kan jag kanske vinna tillbaka i närvaro, lätthet och liv.

4. Jag är inte rädd för förlust, jag är rädd för tomhet. Tanken på att ha en enkel portfölj utan att längre behöva “fundera” har varit skrämmande, inte för att det är fel, utan för att jag är van vid att min hjärna alltid har något att jobba med. Det jag egentligen varit rädd för är vad som händer när det tystnar.

5. Det är inte fondvalet som avgör om jag är fri. Friheten ligger inte i att ha hittat den perfekta lösningen. Den ligger i att kunna stå kvar i sitt val, även när det skaver. Och det är den träningen jag vill börja nu.

Så. Jag byter.

Inte för att det här är bättre.
Inte för att jag har hittat frid.
Utan för att jag är klar med att tro att nästa förbättring ska ge den.

Tack till alla som svarat, speglat, ifrågasatt, stöttat och delat egna reflektioner.
Det har hjälpt mer än ni tror.

Tillägg: Börjar inse att det kanske inte var portföljen jag hade svårast att släppa, utan självbilden av att vara den som vet bättre. Och att det nog är först när jag släpper den som jag kan känna mig riktigt fri.

48 gillningar

Förstår jag det rätt att problemet var något/några av dessa?

• “bättre på papperet” - du var inte helt övertygad om att din strategi verkligen var bättre (än en enklare strategi)

• strategin var inte helt passiv, dvs att du var tvungen att tänka/lägga tid på den

• strategin var för “rolig”, även om den var passiv och överlägsen, så du tänkte onödigt mycket på den

1 gillning

Försökte summera vad jag tror mitt egentliga problem varit i inlägget ovan. Efter fem år av strategier, optimering och loopar – nu släpper jag taget - Nr 17 av Alec

Dvs:
Det har blivit tydligt för mig att det största skiftet inte är i portföljen i sig, utan i mitt sätt att förhålla mig till den. Jag vill kunna leva mer, och tänka mindre helt enkelt. Känna att jag är ”klar”.

5 gillningar

Grattis till dig. Du har lärt dig om dig själv och fattat beslut därefter. Håll i detta nu, och så vill vi veta vad du väljer att lägga din tid och dina tankar på istället medan njuter av livet!

2 gillningar