Min långsiktiga strategi - DNB Global Indeks S 125

Okej, jag förstår fortfarande inte poängen/syftet med alternativet du lägger fram.

Är argumentet att byga eg din variant och skippa belöningen och på så sätt få bättre riskjustering/avkastning eller?

Jag är ganska säker på att det finns hundratals andra(och säkert mycket bättre) alternativ till min lösning, but what’s the point?

Får jag ändå fråga dig hur hade din automatiserade portfölj sett ut med ~15 års horisont som du inte fick pilla i den?

Min känsla på sistone har varit precis som i denna tråd, som Alec har skrivit och ändå “stör jag till det” med min hävstången egentligen:

Håller helt klart med, men en belånad portfölj lär aldrig bli statisk - inte min i alla fall, dvs man skjuter in pengarna oavsett väder och i värsta fall amorterar från bufferten för att komma till en rimlig nivå om det krisar.
Det lär bli oundvikligt, men i mitt fall under(“innan miljonen” för att sätta siffror i eget perspektiv) uppbyggnadsfasen så önskar man ju en nedåtgående börsmarknad egentligen rent praktiskt.
Ge mig mera rött! :hot_pepper: