Nordnet Global Index 125 - ny fond med hävstång

Nordnet lanserar vi en helt ny indexfond - med lite hävstång, Nordnet Global Index 125:

Nordnet Global Index 125 skiljer sig från många andra indexfonder. I stället för traditionell exponering på 100 % ger den dig nämligen 125 % exponering mot de globala aktiemarknaderna. Växla upp din fondportfölj till låg avgift.”

Avgiften ligger dock på 0,40%. De säger att fonden är inspirerad av AP7 Såfa som använder exakt samma hävstång x1,25. Blir denna fond per automatik oattraktiv med tanke på den höga avgiften?

10 gillningar

Är väl en ganska bra avgift, iom att hävstång är inkluderad och du personligen tar inget lån för hävstången.
Men vad vet jag.
Om vi räknar att en normal indexfond kostar 0.25, så kostar belåningen oss 0.15.

7 gillningar

Det pratas ju en del på forumet om att vi gillar AP7 delvis tack vare den inbyggda hävstången?

Hoppar man på denna direkt eller väntar man in dem andra aktörernas motdrag? :thinking:

1 gillning

Kan du ge exempel på andra lösningar som ger dig denna hävstången till en lägre kostnad?

7 gillningar

Nordnet lanserar ny globalfond med 1.25 ggr hävstång med avgiften 0.4%.

Vad säger ni?

1 gillning

Detta är intressant:

Hävstången återställs en gång per månad vilket innebär att den kan vara både högre och lägre än 125 % beroende på hur marknaden utvecklar sig under månaden.

En ganska rimlig grej istället för den där (enligt mig) idiotiska dagliga ombalanseringen av hävstången som vissa amerikanska index ETFer kör med.

Tyvärr sabbar de alltsammans på vilket index de följer:

Nordnet Global Index 125 följer ett index som främjar hållbarhet genom att undvika investeringar i de bolag som anses ha mest negativ påverkan på vår miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.

18 gillningar

Är lite synd att inte EM är med, men that’s it.

1 gillning

Man vet att man läser på rikatillsammans när man hör att 0,4% är en hög avgift! :smile:

Intressant fond!

18 gillningar

Jag menar generellt, om hävstången är värd den högre avgiften jämfört med andra globala indexfonder utan hävstång. Dvs. hur mycket extra i avgift är OK för att finansiera hävstången.

Svaret där är väl att vi inte vet? Det beror väl på hur börsen går? Hävstång är roligare uppåt.

2 gillningar

Så 25% hävstång för 0,2% avgift. Säg att man själv använder värdepappersbelåning istället med 3,3% ränta, då kostar det 0,25*0,033 = 0,00825 dvs 0,83%.

Låter ju väldigt attraktivt med fonden isf om jag inte tänkt fel.

Edit: Juste, ränteavdraget. Så det blir 0,58% inte 0,83% (om man har rätt till fullt ränteavdrag). Fortfarande bra mycket mer än 0,2%

5 gillningar

Uppdatering: Räntan på lånet ingår tydligen inte i förvaltningsavgiften.

Du får låna en fjärdedel av ditt kapital. Om du sätter in 100t kr så får du på köpet ett lån på 25t kr. Om vi antar att 0,15 procentenheter av avgiften finansierar lånet, då får vi att du betalar 150 kr i ränta. 150 kr på 25000 = 0,6% ränta på lånet. Ett kap om man är nöjd med denna sortens hävstång.

Jämförelsen med AP7 haltar eftersom AP7 har aktiv förvaltning av hävstången (den tillåts variera så den ombalanseras inte på samma sätt). Nordnets fond är också 8 gånger dyrare än AP7 Aktiefond.

2 gillningar

Tycker det låter mycket intressant! Men håller med @Nightowl om att jag inte är helt nöjd med indexet. Hade varit mer nöjd om det var MSCI world index eller MSCI ACWI.

Annars bör det vara en utmärkt produkt för långsiktigt sparande och för den som ej själv vill hålla på med portföljbelåning. Här får man det automatiskt.

7 gillningar

Om jag har 1.250.000 kr och lägger det i en globalfond med 0,4% i avgift. Kan jag förvänta mig ungefär samma slutsumma om jag istället skulle lägga 1.000.000 kr i denna fond istället? Efter säg 20 år. Eller hur räknar man?

2 gillningar

Väldigt intressant fond tycker jag. I synnerhet när räntan på portföljsbelåning är såpass hög som den är.

Håller med om att månadsvis ombalansering är vettigare, men tycker folk ändå överdriver problemet med daglig ombalansering (så länge vi pratar om hävstång på 2x eller lägre iaf).

Exempel: Xact 2 har levererat en effektiv hävstång på 2x över 13 år iaf

1 gillning

Vad jag förstår ingår inte fondens belåningskostnad i förvaltningsavgiften?

“. Den procentuella
förändringen i indexets nivå per månad är avsedd att återspegla 1,25 gånger den månatliga procentuella förändringen i nivån för MSCI World ESG Leaders
Index (det ”underliggande indexet”) minus kostnaden för att på ett nominellt sätt låna ytterligare kapital för att investera i den underliggande indexportföljen”

1 gillning

Om vi helt ignorerar avgifter och urholkningseffekt och gör en grov uträkning med 8% avkastning per år.

1 250 000 * 1.08^20 = 5 826 200 kr

1 000 000 * 1.1^20 = 6 727 500 kr

Om vi sedan räknar med avgifter och urholkningseffekt så blir det nog närmare varandra.
Urholkningseffekten bör iofs vara ganska låg med månadsvis ombalansering, så ej säker.

1 gillning

Mycket bra med denna typ av produkt lättillgängligt. Hålla på och böka med belåningsgrader, margin calls, räntekostnader etc. 2023 är inte klokt egentligen.

Detta behöver vi ju dock få svar på.

3 gillningar

Drog igång ett mindre månadssparande så får vi se hur det går. Får ligga och jäsa i 20 år.

1 gillning