Nordnet Global Index 125 - ny fond med hävstång

Tack för exemplet. Om vi tar med avgifterna och säger 0.20% för en vanlig globalfond och 0.40% för Nordnet 125, kan vi då tänka 7.8% resp. 9.6% avkastning? Isåfall får vi

20 år globalfond (0.20% avgift): 1 250 000 * 1.078^20 = 5 614 166 kr

20 år Nordnet 125 (0.40% avgift): 1 000 000 * 1.096^20 = 6 254 766 kr

Bortsett från urholkningseffekten så låter det inte illa att få nästan 10% högre slutsumma med 20% lägre startkapital.

Jag får det också till att du måste hålla hävstångsfonden i minst 13 år för att den ska hinna “gå om”, med dom premisserna.

4 gillningar

Det vi gjort här är dock väldigt grova uträkningar. Egentligen kan man inte räkna som vi gjort.
Speciellt med ETF:er som har daglig ombalansering (t.ex Xact Bull) så kan det skilja sig ganska stort.

T.ex vid stora uppgångar med lite volatilitet så kan avkastningen bli högre än väntat pga daglig ränta-på-ränta effekt. Vid marknader med mycket volatilitet så kan effektiva hävstången bli lägre pga urholkningseffekt.

1 gillning

För att matcha med en indexfond med förvaltningskostnad 0,2%.
Betala 0,2% på första 100% och 0,8% på den belånade delen på 25%
Ger totalkostnad 0,2% * 1+0,25*0.8%=0,4%

6 gillningar

Räknar fel gör du väl hursomhelst, 0,20% av 125kr är 0,25kr inte 2,5kr

Det är ju en risk med denna typ av fond, att de lägger ner den vid precis fel tillfälle.

2 gillningar

Helt rätt.

Man kan bortse från tidigare inlägg, lite eftermiddagshjärna på kontoret. :sweat_smile:

2 gillningar
  • Räntekostnad ingår inte i avgiften
  • Swapbaserad som resten av Nordnets fonder
  • ESG-index
7 gillningar

Tittar man på den här så säger han att lånekostnaderna inte ingår i avgiften.

4 gillningar

Det gjorde såklart saken mindre rolig:

Det ger då i nuläget en avgift på ca: 1 * 0.4% + 0.25 * 5% = 1.65%

25 gillningar

Menar man att det tillkommer en extra avgift för belåning eller att det inte finns någon kostnad för hävstången?

Edit: Oj. Såg nu att de räknar med 5% i finansieringskostnad. Detta gjorde det klart mindre intressant. Tror jag nöjer mig med min vanliga portföljsbelåning.

1 gillning

Varken eller. Kostnaden för lånet (räntan) betalas från fondens medel. Alltså syns den inte i avgiften du betalar men den påverkar utvecklingen (negativt) för fonden.

17 gillningar

@Nightowl du är bäst, jag hoppas att du vet om det!

9 gillningar

Kan inte mer än instämma med @Nightowl, valet av index gjorde detta mycket mindre intressant. Kikar vi på faktabladet ser vi även negativa faktorexponeringar kontra världsindex, till följd av ESG-filtret.

Personligen köper jag heller inte att exkludera Apple samtidigt som Tesla inkluderas.

13 gillningar

la också märkte till att Apple var exkluderat ur deras index vilket var ett stort frågetecken, man kan ju hoppas att det är ett misstag.

2 gillningar

Belåningsbar till 75%, en summa som går direkt in samma fond. Let the pyramidspel begin! :grin:

2 gillningar

Apple saknas

Billigare att belåna själv eftersom man finansierar belåningen till riskfri ränta (SOFR 5%) och denna kostnad har dolts rätt strategiskt

Undvik och belåna själv

6 gillningar

Intressant men AP7 aktiefond har väl 15% hävstång. De får gå till 25% men använder det inte i nuläget.

Sen är väl mest risken om Nordnet håller i denna. Tänk en börskrasch och en hel del som får kalla fötter och tar ut pengarna. Fondförmögenheten blir för låg och de stänger den när man själv minst vill det dvs efter/i en krasch. Det är ju långt ifrån alla fonder som finns för alltid tänker jag. Blivit bränd på sånt förut med lite exotiska fonder.

Men visst om de lovar dyrt och heligt att den är kvar minst 10+ år så kanske det är ett alternativ för lekhink med väldigt hög risk.

3 gillningar

Nja, annualiserat visar de där siffrorna att indexet har gjort 10.3% annualiserat och BULL2 15.1% så daglig häv på 2 har gett årlig på 1.5. Som du säger dock, långt bättre än belackare som tror att allt med häv och daglig ombalansering går mot 0.

Intressant fond, skall undersökas (fast om det är som det skrivs att de har dyr finansiering och bara döljer det i senare sämre utveckling så blir det ju ointressant)

2 gillningar

Trodde de löste hävstången med derivat eller liknande. Gillar idén men för dyrt, trist.

Verkar för bra för att vara sant … visar sig ännu en gång vara för bra för att vara sant. :slight_smile:

3 gillningar