Så med 250’ på depån kan kan köpa fondandelar för 1000’ och få ett aktieinnehav på 1250’
Finansieringen är inte dyrt, eftersom de lånar på USD, inte SEK. Det är inte jämförbar med ränta på portföljbelåning som är på SEK hos Nordnet och Avanza.
hur menar du att det påverkar?
Läs igenom tråden så kommer du nog få svar på dina frågor!
Jag är nu nöjd med att jag valde Nordnet för tjänstepensionen på jobbet! Jag byter ut Nordnet Global Index ESG mot Nordnet Global Index 125.
Jag tror moderatorerna har slagit ihop flera trådar om detta ämne, så inlägg kan framstå som lite konstiga (fast de inte var det i sitt ursprungliga sammanhang) när de dyker upp mitt i denna tråd.
Ja precis, vi tyckte det var bättre att samla flera lika trådstarter i den här tråden ![]()
Hur man än vrider och vänder på det blir det väldigt dyr finansiering, särskilt utan att kunna dra nytta av ränteavdrag.
Försöker hitta något positiv med fonden.
ISK-skatten blir väl lägre om man använder ett värdepapper med inbyggd hävstång, jämfört med om man själv lånar och behöver köpa extra mycket värdepapper för att komma upp i samma hävstång.
Hehe jo det stämmer väl, där sparar man väl typ 0.3% om året i dagsläget. Sen slipper man kreditupplysning och kan inte råka ut för margin calls… Men knappast värt det över egen värdepappersbelåning.
Den största vinsten är nog att man kan mentalt bokföra det på ett annat sätt? Många tycker ju det är “på tok för riskabelt att låna för att investera” (men investerar ändå istället för att amortera bolånet), för dessa kanske det är bättre att lånet är gömt för då känns det inte som att de lånar för att investera?
Så hävstånget skapas till 5% ränta, det är jämförbart med avanzas där du kan låna upp till 25% till 3,89% ränta?
Kan detta verkligen stämma?
Är finansieringskostnaden för det lånade kapitalet 5%, är fonden att betrakta som helt värdelös? Nästan kriminellt.
Fruktansvärt dålig produkt…
Förväntad avkastning på globalfonden ligger på 6-7%. Nordet plockar en total avgift som är 0,2-0,3% högre än en traditionell global indexfond.
En icke avdragsgill belåning.
Det är alltså en ränta/avgift på närmare 6-6,5% för det lånade kapitalet. Nästan i klass med ett sms-lån.
Pinsamt dålig
Hoppas jag har fel!
De lånar i USD där räntan är högre, så just den biten är ok
2,72% efter ränteavdrag.
För oss som investerare spelar det ingen roll, högre ränta är högre ränta oavsett orsak.
Ligger ett par inlägg om att räntan är “ok” eftersom de lånar i usd istället för sek. Vad har det för betydelse?
Gissningsvis är poängen att eftersom de lånar i USD och styrräntan i USA ligger nära 5.5% så är 5% inte en oskäligt hög ränta. Däremot är det ju en klen tröst för oss.
Förväntad avkastning är snarare runt 11-12%, inte 6-7% då det har en riskpremie över den riskfria räntan. Exempelvis i ett scenario där räntan är 10%, så kmr ingen investera i aktier om det inte fanns en riskpremie.
Bolagen i indexet MSCI World handlas primärt i USD. Om du skulle låna SEK för att köpa aktierna skulle det byggas upp en valutarisk eftersom lånet och exponering då inte räknas i samma valuta.
Exempel: Du lånar 100 SEK för att köpa en amerikansk aktie till kursen 10 USD (växelkurs 10 SEK per USD). Ett år senare säljer du aktien till samma kurs (10 USD) och ska betala tillbaka lånet. Kronan har då stärkts och växelkursen är nu 9 SEK per USD. Du får därför 90 kr i handen, men har fortfarande ett lån på 100 att betala tillbaka = -10%. Om du lånar och investerar i samma valuta finns inte denna risk.
Referensräntan (SOFR) i USA ligger idag på 5,32%. Det är till denna ränta som Nordnet Global Index 125 lånar. Portföljbelåning i USD hos exempelvis amerikanska Fidelity eller Ameritrade ligger på runt 10% i ränta…
Även AP7 Aktiefond har sin finansieringskostnad i USD.
(Disclosure: Jobbar på Nordnet med just fonder)
@Haag Kul att se dig här! Jag investerade i Tieless förr och nu överväger jag denna fonden i min tjänstepension. ![]()
Mycket bra förklarat! Å andra sidan investerar vi ju med hopp om att få avkastning. Ett VP-lån kan man hålla längre tid och slippa ombalansera varje månad (till exempel hålla genom dippar). Har ni resonerat något kring urholkningseffekter (som vi pratade lite om tidigare i tråden)?
Jag får det alltså till att räntan på hävstången är 5,5%. Om man också bokför fondens högre förvaltningsavgift (jämfört med en ren indexfond) till hävstången så blir det ytterligare 0,08% kostnad för hävstången. Värdepapperslån i den här storleken har en ränta kring 4% (Nordnet 3,35%, Avanza 3,89-4,89%). Då ska det alltså ställas mot valutarisken. Men valutarisk har vi ju ändå i och med att det inte är USD vi vill ha ut i slutändan.