446. Spara rätt och lätt med Lysa 2026 | För både nybörjaren och experten

För att efter att ha gjort detta i 20 år har sett att detta är det bästa sättet för en nybörjare att komma igång och undvika massa svåra frågor såsom:

• Vilken kombination av indexfonder?
  • Vilken risknivå?
  • Vilken kombination av räntor om inte tidshorisontent är lång?
  • Vilken tidshorisont överhuvudtaget?
  • Ombalansering när, var, hur och varför?
  • Vilket skatteskal?
  • Vilken viktning?
  • Etiskt, hållbart eller brett?
  • etc.

Dessutom, till skillnad från alla andra så finns det inget incitament till “upsell”. Så för en nybörjare - utan intresse och kompetens - som bara vill ta bra hand om sina pengar finns det enligt mig inget bättre alternativ jämte Lysa (eller Opti).

Dessutom insåg jag i somras att en majoritet av de jag träffat på nivå 4 och 5 använde Lysa av precis samma anledningar som jag - det ger en enormt stor besparing i mental energi och tid. De har ett tillräckligt bra svar på alla de frågor kring sparande som jag har.

Som jag skriver OCH tar upp i avsnittet så är det inte till för alla - framförallt är det inte till för dem - som jag tolkar in det i - som:

• har en egen åsikt om marknaden eller investeringsfilosofi,
  • har en egen kompetens eller,
  • tro på att man kan göra det bättre än dem
  • vill optimera på någon enskild faktor som t.ex. home-bias, riskfaktor, avgift, geografi, bransch etc.
  • vill använda belåning och hävstång

vilket, om jag ska utgå från mig själv, inträffar någonstans mellan år 2 till 10 på sin investeringskarriär. Det roliga var ju att även Patrik erkände det med att han själv varit stock-picker, investerat 100% av pengarna i guld och annat. Där har många av oss varit. Alec var ju inne på det också i tråden:

Så istället för gå i polemik (för jag håller t.ex. absolut inte med om att HY-fonder ger 7% realt) så tänker jag - each to his own. Du behöver inte bli kund hos Lysa, men du behöver ju inte shitdumpa på oss andra som tycker det är bra.

Här är en mer komplett genomgång av fördelar vs nackdelar med fondrobot:

11 gillningar