Har testat att köra en hyffsat avancerad allvädersportfölj (15 värdepapper) i typ ett halvår nu som en lekportfölj. Jag har följt metoden med ombalansering vid ±20% och har tittat till min portfölj ungefär en gång om dagen (i Inveztor) för att kolla om jag behöver ombalansera. Mitt huvudsakliga sparande har jag som 100% aktier på Lysa.
När jag häromdagen läste Alecs tråd om att sluta optimera och simplifiera sitt sparande så slog det an en sträng inom mig. Vill jag verkligen sitta och konstant monitorera min portfölj? Nej antagligen inte. Vill jag ha en sån avancerad portfölj? Nej antagligen inte. Lysas enkelhet i kontrast till min allvädersportfölj växte i mina ögon.
Så jag sitter och funderar på vad jag ska göra framöver. Jag vill gärna ha åtminstone en allväderskrydda på min portfölj men jag vill även att den ska vara enkel och framförallt ska den gå att månadsspara i och det ska inte göra något om jag glömmer bort den i några år. Så dom senaste dagarnas diskussioner om månadssparande i en allvädersportfölj har varit intressanta att läsa. I och med att jag vill kunna månadsspara och inte behöva göra något aktivt så faller alternativet att månadsspara till en korträntefond och sen köpa det som gått sämst varje halvår eller så bort. Då skulle jag kunna missa flera års utveckling eftersom allt nysparande låg i korträntefonden.
Så jag funderar på följande approach:
- 70% aktier (DNB Global + PLUS Alla Bolag)
- 10% Långa räntor (Captor Iris)
- 10% Guld (någon fysiskt uppbakad ETC)
- 10% Råvaror (EN4C)
- (10% Stil om jag sänker aktierna till 60%)
Och för att uppfylla mina krav på att den ska vara lätt att månadsspara i och framförallt att den ska kunna sköta sig själv om den lämnas i fred. Då funderar jag på om jag ska månadsspara i aktierna helt enkelt och försöka ombalansera en gång per år. Det kommer medföra att jag kommer köpa aktierna i ur och skur (inte enbart om dom går dåligt) och jag kommer vid årets slut antagligen ha en övervikt aktier. Det skulle såklart kunna vara så att jag köper in mig i en nedåtgående trender i aktierna men den risken tar jag för att förenkla mitt sparande. Och glömmer jag bort portföljen så kommer den att bete sig som en lite mindre volatil aktieportfölj pga de andra tillgångsslagen.
Gör jag några uppenbara tankevurpor här? Jag är medveten om att det här inte är optimalt ur ett portföljperspektiv. Men det är inte heller det jag optimerar utan jag försöker förenkla mitt sparande men behålla en allväderskrydda.