Hej! Vet inte om jag har tålamodet och noggrannhet att sätta upp en egen allväders portfölj. Vilken är den näst bästa färdiga produkten?
Lysa med lämplig risknivå, det kan mycket väl vara den ultimata allvädersportföljen.
Om du tycker grundportföljen med 4 innehav är för jobbigt så är nog inte AW för dig.
Lysa med aktier/räntor är det alternativ som kräver minst jobb
Opti kan vara ett alternativ med typiskt 8% råvaror inkl en del ädelmetaller i medelrisk portföljer. Då får du ju viss exponering mot de sektorerna om än en bråkdel av vad det är i AW
Inte om TS avser den gängse uppfattningen om vad en allvädersportfölj är. Lysa är enbart aktier och räntor.
Hur tänker du?
Om globala börsen faller eller kronan stärks kommer Lysa falla.
Lysa är inte ett substitut för en allvärdersportfölj. Du saknar komponenter. Opti är närmre där men ändå inte i hamn inte minst för att allokeringen därtill är fel.
Att den gängse definitionen av en allvädersportfölj också innehåller andra tillgångar än aktier och räntor.
Finns inga teoretiska garantier att en mer klassisk allvädersportfölj kommer fungera bättre i ”alla väder” än Lysa. Man måste göra rätt kontroversiella antaganden om man ska förvänta sig det. Har varit diskussioner kring det i AW tråden:
Jag har sett i allväderstråden att du är skeptisk men TS frågeställning var inte OM allväder är vettigt utan vilket sätt man kan skapa allväder enkelt. Ditt förslag är inte en gängse allväder så det är fel svar på frågan. Snarare en svar på hur du ser på allvädersfrågan.
TS fråga var väl om en allvädersportfölj finns som färdig produkt, inte om en 60/40-portfölj? Ty sådana produkter finns det väl ett överflöd av?
Marknadsportföljen (och även Lysa som ligger nära den) kan vara en portfölj som fungerar bra i alla väder. T.o.m. mycket svårt (inte sett någon enda själv än) att teoretiskt motivera att något annat skulle fungera bättre i alla väder.
Återigen, TS frågade inte om din personliga definition av allvädersportfölj. Skulle rekommendera TS att läsa Allväderstråden istället.
Begreppet ”Allvädersportfölj” har vissa förutfattade meningar. Ingen har väl kallat Lysa eller 60/40 portfölj för allvädersportfölj.
Jag skulle rekommendera den stora Allväderstråden på forumet. Kolla den enkla varianten. Det är enligt min uppfattning den enklaste och bästa lösningen.
På Kiwi Trader och deras ISK finns det åtminstone tre allvädersportföljer som man kan investera i:
- Allvädersportföljen
- VQM Strategisk Allvädersportfölj
- VQM Taktisk Allvädersportfölj
Tidigare sköttes ombalanseringarna automatiskt, men nu får man göra det manuellt i stället. Det är möjligt att det är jag som är lite korkad, men det verkar som att man i princip måste logga in varje dag och kolla om det tänts en liten blipp bredvid portföljen och sedan själv klicka på knappen för att balansera om.
Om man väljer “Allvädersportföljen” eller “VQM Strategisk Allvädersportfölj” kanske det i praktiken dock räcker med att man loggar in några gånger om året.
Graferna över avkastning från Kiwi Traders allvädersportföljer skiljer sig ganska mycket från de “ultimata” allvädersportföljerna på Rika Tillsammans.

TS efterfrågade ju en färdig allvädersprodukt. Tycker Alec har fog för att postulera Lysa som ett - av många potentiella - förslag. Nog bör diskussionen kunna inhysa det? Jag själv tycker iaf att det var intressant och gav mig food for thought.
@Stonkochbonk sa det bäst. Jag tycker @Alec initiala inspel ryms inom ämnet.
Vill ni fortsätta diskussionen om vad som är en allvädersportfölj får ni PM:a varandra.
Jag tar fram dammsugaren en sista gång.

Det är inte en allvädersfond men det närmsta jag känner till.