@Norpan, kan det inte vara en idé att du håller portföljen lite enklare i en start (typ global index + sparkonto) tills du har ett lite större kapital då?
Eller är detta en kul grej på sidan som inte kommer att växa och därför blir svår även i framtiden?
Kul att du är intresserad av grundportföljen! Det kan absolut vara problematiskt med ombalansering av ETF:er när innehaven är små. Fraktionshandel på t.ex. Kiwi är ett alternativ, men den stora nackdelen är att de inte har några svenska fonder.
För en svensk investerare är det viktigt att minimera valutarisken i portföljen i möjligaste mån (eftersom valutasvängningar ofta är större än portföljens egen volatilitet), vilket är anledningen till att jag rekommenderar Captor Iris i räntedelen. Att ersätta detta med enbart långa amerikanska obligationer avråder jag ifrån. Jag gillar inte heller den föreslagna råvarufonden, som är en klassisk simpel råvarufond som inte optimerar terminsrullning.
Ett alternativ till fraktionshandel är att använda alternativa courtagefria fonder för månadssparande och ombalansering. För grundportföljen är Centaur Commodity och GULD AVA A (courtagefri från 1000 kr) eller AuAg Gold Rush (under 1000 kr) alternativ för råvaror resp. guld, tills man kommer upp i lämplig summa för ETF-köp.
P.S. Ditt första förslag är inte volatilitetsviktat, men ditt andra är, så jag gissar att du har koll på det.
Wisdomtree Softs (jordbruk), samt Wisdomtree Strategic Metals har jag funderat på att kombinera. Kan dock inte säga att jag gjort en djupare analys av dessa. Strategic Metals har kanske gått lite väl bra senaste månaderna och ser ganska volatil ut.
@Zino
Tack för de djupa insikterna. Hade helt missat valutarisken
Då får det bli
AuAg Gold Rush/Guld AVA A,
Captor Iris Bond A,
Centaur Commodity B (Billigare än A) och
Storebrand Global All Countries
Hade ingen aning om att AVA A hade 0 kr courtage över 1000 kr
Får se om jag vågar spela med en större allvädersportfölj i framtiden.
Angående volatilitet kan det ha varit så att jag tog de enklaste siffrorna för ett år sen och nu när jag skulle balansera om ett år senare () så tog jag de volatilitetskompenserade.
Uppdatering: Commodity B krävde 1 MSEK per köp, så jag kör med A.